..: Olomoucká bobina do historického laku :..

Ilustrační obrázekOlomouc - Uvést jednu z lokomotiv řady 141 DKV Olomouc do obnoveného historického laku - taková myšlenka se zrodila minulý rok v hlavě jednoho z místních fotografů současné železnice. Cíl je jasný: dát jednomu z mála provozních strojů této řady, která nyní pravidelně slouží na místních výkonech s Os vlaky na trati č. 301 Olomouc - Prostějov - Nezamyslice, vzhled, v jakém začal svou službu na kolejích ČSD v polovině minulého století. Podobně, jako se již několikrát složila skupina nadšenců železniční techniky na speciální, z jejich kapes zaplacené historické jízdy, vzešel pokus sesbírat po tisícovce také na nový lak pro "bobinu". V současné době je projekt ve fázi shromažďování finanční částky, která byla s ČD dohodnuta na 200­ tisíc Kč. Zbylé náklady na uvedení vlastního stroje do LAKu PUR I, ve výši cca 70 - 80 tisíc korun, slíbily ČD doplatit. Vzhledem k tomu, že jde o zatím unikátní projekt, rozhodli jsme se čtenářům ŽP zprostředkovat podrobnosti.

Ilustrační obrázek"Hlavní výhodou tohoto projektu oproti jednodenním fotoakcím je to, že se výsledek našeho střádání bude objevovat na trati denně. Za denního (letního) světla ji projede asi šestkrát. Jestliže se tedy podaří projekt dotáhnout do zdárného konce a nedojde k provozní poruše 48 let starého stroje, bude jen na nás, kdy se rozhodneme na "Prostějovku" zajet," říká jeden z organizátorů Tomáš Kelnar. Předpovědi počasí se dnes již dají použít a organizátoři slibují i na webových stránkách dostatek informací, jestli je ostře sledovaný objekt v provozu, případně jak dlouho bude mimo a proč.

Možná se to nezdá, ale v projektu jde ještě o jinou věc, než jen o nátěr jedné mašinky do skutečně historického nátěru. "Po případném úspěchu by mohla jednání s ČD pokračovat a dojednat i další výjimky z barevného schématu pro některé z dalších lokomotiv přistavených ČD do hlavní opravy. V tomto případě pak do původního továrního laku, o který bychom v konečném důsledku nepřišli," vysvětluje Kelnar. Stále častěji navíc prosakují informace o tom, že i mateřské ČD připravují jednotné barevné schéma pro všechna svá vozidla. Případný úspěch či neúspěch olomoucké akce by tak mohl rozhodnout o tom, zda se i poté podaří alespoň občas vyjednat výjimku.

Co je doposud domluveno...

Dejme opět slovo organizátorům. "Vše začalo neoficiálním dotazem na Odboru 12 GŘ ČD, zda budou vůbec k takovému kroku svolní. Po kladných reakcích jsem představení zájmu a možností přenesl vrchnímu přednostovi DKV Olomouc Ing. Tylichovi, u kterého jsem se setkal s velmi ochotným a profesionálním přístupem. V průběhu tohoto roku se postupně vybarvovaly možnosti, ale i mnohé zápletky. Hlavně došlo k několika jednáním s lakovnami v Krnově a Přerově, které nabídly předběžnou cenu, jenž se zaměřovala na lokomotivu 141.018, neboť ta byla v době jednání nejvhodnější. V tom momentě však již bylo zapotřebí začít s projektem "hýbat" v poněkud reálnější podobě, neboť bez jistoty, že bude částka včas vybrána, nebylo vhodné zaměstnávat odborníky a slibovat nejistý projekt."

Ilustrační obrázekProto jsme se s Janem Šantrůčkem pustili do sbírky financí na nový lak, jejíž výše je určena na již zmíněných 200.000 Kč. Jelikož cena uvedení lokomotivy řady 141 je cca 280.000 Kč (s daní), bylo zapotřebí požádat vrchního přednostu o pomoc, zda může vyjednat možnost spoluúčasti/spolupráce ČD. To se Ing. Tylichovi podařilo a drobné práce se tedy budou s největší pravděpodobností provádět v depu v Olomouci. Půjde o přípravu vybraného stroje na uvedení do laku, plus případné výměny smetníků/pluhů, které jsou pod některými stroji v konstrukci pro řady 163 apod. Tady se dostáváme k otázce, která "Bobča" to vlastně bude? Byla rozjednána 141.018, ale jelikož je nejdříve potřeba sehnat peníze, což chvíli potrvá, nelze se tohoto stroje držet. Vhodná lokomotiva vzejde z aktuální provozní situace a máte slíbeno, že to nebude 141.037 (z důvodu jejího unikátního barevného schématu). Čeká nás tedy ještě spousta práce, ale to opravdu bude možné až po získání potřebných peněz, které rozjedou projekt - doufejme - ke zdárnému konci. V případě, že cokoliv krachne, vklady budou v plné výši vráceny na individuální účty, z nichž můžete jako jediným způsobem přispívat na lak. V jiných případech (třeba kdo tuto možnost nemá) kontaktujte výběrčího.

Ilustrační obrázekJak již bylo naznačeno, výběr peněz probíhá výhradně bezhotovostně - převodem na účet. Zájemce nechť kontaktuje „výběrčího“ na e-mailu jena3@post.cz, který mu obratem sdělí číslo účtu, variabilní symbol atp. - to aby věděl, kdo platbu posílá. Z důvodu reálného rizika vracení peněz je totiž nemožné, aby sbírka probíhala zcela "živelně" a anonymně stylem "Tady je číslo účtu a posílejte kdo chcete a co chcete". Mimochodem, variabilní symbol je pro prvních 61 platících jistě zajímavý! Ptáte se, kdo tím výběrčím vlastně je? Je to náš kamarád Jan Šantrůček, který už spolupořádal nejednu akci určenou pro přátele železnice a fotografy (za všechny zmiňme např. jízdu s Kyklopem či třebovskými lokomotivami ř. 180), má již dost zkušeností a spousta lidí jej zná.

Sledování aktuálního stavu a diskuse kolem tohoto projektu je i pro neregistrované nejpřehlednější zatím na diskusním fóru K-Reportu v sekci železnice / 140, 141 - bobiny, kde se lze na cokoli přeptat, doplnit projekt nápady, pomoci či upozornit na chyby. Nyní nezbývá než věřit, že se vše podaří a na jaře přivítáme úchvatnou „jedničku“ v novém laku, představeném na úvodním snímku (fotomontáži barevného schématu).

Proč lak vzor 84? Protože původní tovární lak už máme na 141.004 a lze jej znova vyjednat přes vyjímku při EH, která jistě brzo v Olomouci bude. Třeba se příště zadaří obnovit u 037-ky tento unifik. Více netřeba dodávat - vše závisí na prvním projektu: bude-li úspěšný, nebo propadne v zapomění....


Honza Beránek / JTB | 5.10.2008 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty ŽelPage

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel jena 
06.10.2008 (14:01)  
Pánové, koukám že někteří "drobet" nepochopili pointu celé akce. Tou není zaplatit za dráhu něco, co by si mohla (a měla) zaplatit sama. Dráha si to pochopitelně udělá. Ale natře si tu mašinu jak bude chtít ona. V lepším případě vznikne "paskvlil" jako 141.054 v horším ještě něco horšího. A o tohle jde. Ať tu mašinu neprzní nějaký výmysl, ale ať se za svůj kabátek nemusí stydět. Ať "zavzpomíná" na své lepší časy... A s ní můžou zavzpomínat i četní fotografové.

Dráha jim (nám) kupodivu vyšla vstříc. Žijeme ale v době, kdy zadarmo jen tak něco pro někoho neudělá a mnohdy je to i dobře. Aspoň si toho pak lidí více váží. A tak dráha řekla - dobře, necháme mašinu natřít podle Vás, ale zaplatíte si to. Nebo aspoň se budete podílet na nákladech. A to je celý. Pokud budou lidi o ten nátěr stát, tak si ho zaplatí. Pokud ne, tak ne. Dráha na tom ani nezchudne, ani nevydělá...
06.10.2008 (13:45)  
Za mne mohu říci jediné. Na nás není rozumovat, jak je projekt dobrý či špatný. Pokud s projektem kdokoliv z nás souhlasí, ať si poptá podrobnosti a přispěje. Pokud se mu to nelíbí, ať to pustí z hlavy...
06.10.2008 (13:26)  
Teda začíná tu být husto. Místo abych se na těchto stránkách odreagoval od stresu tak jsou zdrojem ještě dalšího. Chodit hádat se sem nemusím, mně úplně stačí idioti se sluchátky kteří mi ztrpčují život při mých cestách prostředky hromadné dopravy.
Ten nátěr by si měly ČD zaplatit samy, po šotouších by mohly požadovat maximálně rozdíl ceny mezi nátěrem současně platným a původním pokud nějaký rozdíl je.
registrovaný uživatel zdenda 
06.10.2008 (13:09)  
Ví někdo skutečně o záměrech ČD unifikovat (strašné slovo se stejně strašnými důsledky) nátěry všech hnacích vozidel???
06.10.2008 (12:39)  
Velice smutné čtení. Vracíme se do doby, kdy prostý lid vybíral na stavbu Národního divadla "Národ sobě" ...

Takováto akce je především ostudou ČD, především jejích odboru marketinku ... v kontrastu s tím je postoj pana Tylicha z DKV Olomouc.

Velice by mne zajímalo, kam jdou peníze z reklamy umístěné na kolejových vozidlech ? Tyto prostředky by měly jít do příslušného DKV.
Způsobů, jak najít finanční prostředky na nátěr této lokomotivy (a mnoha dalších) by bylo více. Například místo infantilního způsobu propagace ztrátových Potěmkinů - cituji z něj větičkou "Všichni o něm básní" na Fantově budově hlavního nádraží.
Já o Potěmkinech nebásním a považuji za drzost, když si někdo dovolí napsat : "všichni ... ". Ať laskavě mluví za sebe a nezatahuje do toho jiné.
06.10.2008 (9:29)  
A navíc! Ta cena je vysoká tak možná pro privátního dopravce či spolek, ale pro náš projekt - jedná se o 1.000,- Kč!!!! To je cena, za kterou si všichni, co ze svých důvodů přispějou, koupí oživení vlastního šotoživota na pravidlech. A to je to, proč někteří do toho půjdou, někteří i z jiných důvodů. Nebude to nikoho stát 200.000,- , ale 1.000,- Kč. Jen se zase jednou semkneme a dáme dohromady LITRy k vytvoření něčeho, co nás baví.
06.10.2008 (9:20)  
lancelot: Ano to tak může být v případě kdybychom si to lakovali sami svépomocně - to jako že seženeme pajdu na barvy a pustíme se do malování, protože jinak tomu nemůžu říct. Ale zaprvé - kdo to bude realizovat?, za druhé - nemáme vlastní loko, abychom si to povolili, na dlouhou dobu odstavili a s nějakým brutálním výsledkem alá 140.092 přišli. Máme prostory, kde si budeme měsíce lokomotivu upravovat? - tedy odstraňovat lak, tmelit, brousit, základ a PUR, případně tedy syntetiku? Nemáme. Pronajmeme si je tedy? A na jak dlouho? Za jak dlouho amíci stihnout naklakovat provozní loko? A se vším všudy, tedy i s těsněním do oken, opravami skříně apod! Jó kdyby to byla elektrika nějakého spolku a měsíc nehnutě stála někde v garáži, tak samo že svépomocná akce aspoň s jedním natěračem profesionálem by stála jistě zato. Já to prostě levněji nejsem schopen domluvit. Jestli máte někdo nápad, jak to do týdne v rozumné, pro obě strany schůdné kvalitě, zmáknout levněji, tak dejte vědět. Jistě se levnějšímu řešení přikloníme, jestliže to bude vlastníkem vozidla akceptovatelné.
registrovaný uživatel lancelot  mail  
06.10.2008 (8:44)  
Tak to teda člobrdíci koukám jak puk. To je ale cena. Je opravdu hezké, že někdo dokáže hnout prstem proto, aby byla Bobinka v hezkém hist. nátěru a před 012 smekám, ale ta cena to je fakt mazec. Nedávno jsme měli debatu na to, kolik stál p. Kříže jeho nátěr na čmeláka a již víme, že cca kolem 80tis. Tak by mě zajímalo, jak může lak na bobinku stát takový prachy. Sám vím, že na naši T444.0 vyšla komplet barva na cca 35tis. Ale tohle je fakt mazec. To asi bobinka bude mít zlatej nátěr a hlavně zlatejma českejma ručičkama udělaná. To až čím si zavání...
registrovaný uživatel Malape 
05.10.2008 (23:26)  
Zdravím, zajímalo by mě, jak moc "žhavé" to je s tím jednotným nátěrem u ČD. Ví někdo?
05.10.2008 (22:48)  
Svůj názor jsem vysvětlil, nikoho jsem nenapadl, nezkritizoval, ničí práci nepošpinil. Hotovo. Vaši práci a nadšení Vám neberu, zamlouvá se mi. Osobně jsem to pojal jako malé zamyšlení, co dřív, nic víc.
Závěrem bych se jen zeptal, proč pan Samlep napřed souhlasil s Heřmanem (a tudíž víceméně i se mnou), a nyní je jeho souhlasný příspěvek najednou smazán a tentokrát se nově staví do role neutrální, či snad lehce opoziční? Upřímně, chování chameleona (jak to totiž vypadá) se mi opravdu příčí, proto bych rád věděl Vaše pohnutky pro náhlou změnu názoru. Díky.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko