Vídeň – Ani deštivé podzimní počasí, které nad Vídní panovalo, nemohlo zkazit náladu zástupců Rakouských spolkových drah, koncernu Siemens a dalších lidí, kteří jsou zainteresování v nejvíce skloňovaném rakouském drážním projektu současnosti. Soupravy railjet představují nejnovější akvizici ÖBB, která má pozvednout úroveň cestování na dálkových trasách v Rakousku i v okolních zemích. První soupravy již absolvovaly stovky kilometrů testovacích jízd v Rakousku, Německu a Švýcarsku, a tak v pondělí nastal ten pravý čas, aby railjet oficiálně přijel na světlo mezi veřejnost. Přidejte se s námi k prohlídce této jedinečné soupravy, jako i míst, kde dostává vlak svou finální podobu!
Měli jsme možnost navštívit dílny ÖBB Technische Services poblíž vídeňské Grillgasse, kde v současné době probíhá finální montáž vozů souprav railjet. S laskavým svolením a doprovodem jsme tak nahlédli doslova "pod pokličku" procesu výroby. Do Vídně přijíždí skelety vozů zcela holé a až zde se finalizuje jak elektroinstalace, výbava, tak i vlastní interiér. Každý vůz je tedy jedno velké puzzle, vedle něhož stojí stoh krabic s díly. Atmosféru výroby výborně doplňují maličkosti jako koberce s logem "railjet".
Vlak byl navržen jako maximálně konvenční, aby uplatnil co nejvíc z ověřených technologií a standardních dílů, což se zase odráží pozitivně odráží na ceně v porovnání s hi-tech soupravami typu ICE či TGV. Důraz je kladem na komfort a tichou jízdu, ačkoli podle zaintersovaných jsou soupravy i tak mírně hlučnější než ICE - alespoň tak se jevily během testovacích jízd. Nejvíce kritiky ovšem sklízí nátěr, jenž vzešel z veřejné soutěže - kombinace vínové, červené a výrazného podílu černé dělá vlak až příliš tmavým a nevýrazným.
Flotila vlaků railjet bude po dokončení současných dodávek čítat 67 souprav. Maximální rychlost soupravy přitom činí 230 km/h a počítá se s ní jak v konstrukci vlaků, tak i jejich hlavního působiště - rakouské Westbahn. Vozy railjetu nabídnou 408 sedadel ve třech vozových třídách. Nejvyšší "Premium class" se 16 sedadly se nachází přímo v řidícím voze řady Afmpz a nutno říci, že tato místa jsou opravdu komfortní. Ve stejném voze naleznene i malou kuchyňku pro přípravu nápojů a jídel pro cestující First a Premium class. Koncept služeb railjetu je jasný - obsluha až na místo. Možná i proto v soupravě naleznete jen bistrooddíl, a ne plnohodnotný jídelní vůz. Na špici soupravy se na jednom konci nachází zmíněný řidící vůz, na druhém lokomotiva Rh 1116 Taurus. S prosincovou změnou jízdního řádu vyjedou vlaky ÖBB-RJ na větev München - Wien - Budapest zatím v jednom páru; další soupravy budou zajišťovat spojení pouze rakouské a maďarské metropole.
Vlastní prezentace se konala v pondělí 15.9. ve večerních hodinách přímo v dílnách ÖBB TS ve Vídni. Slova "Dámy a pánové, na první nástupiště přijíždí vlak railjet" uvítala první představenou soupravu s řídícím vozem pokřtěným "Spirit of Linz". Celý vlak si bylo možné důkladně prohlédnout, navíc proběhly demonstrace konkrétních prvků, jako je bezbariérový přístup, plánované služby cateringu nebo stanoviště strojvedoucího, které je identické s lokomotivami taurus. Největšímu zájmu se pochopitelně těšily právě oddíly Premium class. Na snímcích přinášíme několik pohledů na vlak i slavnostní podpis protokolů o soupravě RJ.
Fotografie: Josef Petrák
Redakce děkuje tiskovému oddělení ÖBB Personenverkehr AG za možnost účastnit se této prezentace.


sAD: mno, nadstandard je krasne slovo, ale überstandardu neni bez standardu, Takze definujme standard. A jsme nazpet u value proposition, jinymi slovy tim, co dostanu za svoje penize. Co kdyz konkurent (rikejme mu pracovne zlutobus) tam ty zasuvky bude mit. Uz tam ma internet, ktery me ted zmizne, bo se vydame z Trebove smer Bezpravi a podobne signalem nedotcene oblasti. A kdyz tam ty zasuvky uz nema, nenalakam nahodou klienty na to, ze muj "standard" v sobe ty zasuvky mit bude? Bacha aby ze standardu najednou nebyl podstandard. A nakonec, proc se nezeptat tech klientu? Rika se tomu marketingovy pruzkum :)
Notes vazici 2,5 kila je tezka kr... s logikou externich baterek se muzu prestehovat do pralesa a chodit se nabijet do vesnice jednou za tyden.
Řešení: Zásuvky ve vlaku. Člověk sedí dost dlouhou dobu na stejném místě, aby tuhle situaci mohl využít k dobití baterií ve svém notebooku, však ho ještě bude potřebovat, až bude běhat v terénu...
Když chce někdo na notebooku pracovat na cestách, je jedno jestli manažer, student, dělník, kdokoliv, má si podle toho notebook koupit. A ne se pak divit, případně nadávat, že mu jeho ultrameganabušený notebook vydrží hodinu na baterku. Tečka.
Až bude někde auto s takovými náklady (palivo, ručení, servisy, atp.), jako mě stojí cesta vlakem (nemám režijku, pouze inkartu se zákaznickou aplikací), a budu mít jistotu, že mě kdykoliv nesestřelí nějaký de*il, tak beru auto všemi deseti. Jo a případný řidič v ceně by se hodil, abych mohl pracovat třeba i ty "blbé" dvě hodiny během cesty. Tečka (už třetí :).
Dodatek k té vaši simulaci: Takového studenta jsem teda ještě neviděl. Učí se před zkouškou, pak ho vyrazí, učí se po zkoušce. Proč ho pak teda vyrazili, když se pořád učí? Nebo že by snad něco podcenil a snaží se to dohnat na poslední chvíli? To jste mě docela pobavil :D. Navíc mu nic nebrání si skripta vytisknout. Učení mu pujde lépe, nebude ho nic rozptylovat (jako třeba koukání na film, internet a podobně) a třeba ho pak příště nevyhodí...
Jiri Vosecek: Nemám nic proti využívání elektřiny. To jsem nepsal. Znovu opakuji, že jsem pouze konstatoval, že přidávání zásuvek (bavíme se o druhé třídě, ne?) není už tak palčivý problém.
zao: V případě prvních tříd by samozřejmě měly být zásuvky samozřejmostí, protože si platím za nadstandart příslušným vyšším obnosem.
Řešení: Zásuvky ve vlaku a byl by za vodou, do Opavy by dojel s baterií vybitou na cca 85% - Ze Svinova do Opavy by spotřeboval zase max 20 minut, takhle končí už na výjezdu z prahy.
Zasuvka je pohodli, protoze nemusim cele odpoledne blbnout u klientu s hledanim zasuvky, abych do toho vlaku nastoupil s nabitym notesem. Je to pohodli, protoze si klidne muzu pustut film, ktery mi hned srazi vydrz na dve hodiny max. A kdyz chci autu konkurovat jako zeleznicni dopravce tim, ze si jako cestujici sednu v centu mesta na vlak, muzu delat, jsem 4 hodiny produktivni, nebo se bavim tim filmem, tak se s radosti smirim s tim, ze to trva o hodinu dele nez autem. To ze pulka cesty neni mobilni signal, ok, aspon me nikdo neotravuje :) Ale kdyz tu neni proud, tak abych si naplanoval papirovou praci. A to mi jako klientovi snizuje hodnotu. A pro nektere potencialni klienty muze at 5é ci 500Kc za zasuvku znicit value proposition "rychlych mezimestskych vlaku", do kterych byly investovany miliardy.
A jak píše George - pro rozumnou výdrž musíte pracovat s jasem na minimum. A to není moc příjemné u běžné práce.
A jaká je asi reakce cestujícho, který si koupí jedničku, aby potomek mohl koukat na pohádku – furt lepší, než když pobíhá po vagoně – a pak zjistí, že ve vlaku, kde jezdí pravidelně Ampz se zásuvkami zrovna jede Ampz bez zásuvek náhradní vagon bez zásuvek nebo najust vypoví činnost CZE ....
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
