Studénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.
Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.
Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.
Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.
České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.
Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.
Mimořádná opatření v osobní dopravě
- Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
- Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
- Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
- Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
- Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
- Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.
Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.
Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato
Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger
Text: Redakce ŽelPage


Samozřejmě, že lidksý život má větší váhu, než "nějaká" lokomotiva, ale jsme na stránkách o železniční technice a tak si nemyslím, že je prohřešení proti Bohu, když někdo poznamená na zajímavé odklony, nebo se zeptá, jak je na tom ta krysa (pro některé Banán)....
Lidský život má větší cenu!!! Je to názor můj i všech ostatních, mluvím za ostatní, protože vím, že sem píšou jenom lidi a ne hovada!!! Nikdo z nás není rád, že se to stalo a každýmu z nás je líto, že se to stalo. Nikdo sem nepíše např. že je rád, že se to stalo, aspoň si může vyfotit EC v Krnově (to si pouze někteří domýšlí), tak nevím, proč ostatní "osočovat"....
Hodně štěstí při shánění lidí a firem do Afghánistánu na jeho obnovu. To také možná skončí smutnou výmluvou: nejsou peníze... Příčina bude jinde.. Hodně štěstí tomuto přístupu, ale opakuju to hlavní - DEJTE KLIDNĚ VŠECHNU NÁROČNOU A ODBORNOU PRÁCI NEJLEVNĚJŠÍM FIRMÁM, ALE pak se nedivte, x-tým subdodavatelům, následkům jejich činnosti a házení horkého bramboru mezi firmami. NEDIVTE SE.
Ani jedna mašina, nestojí za to, aby bola uprednostnená jej záchrana pred ľudským životom! Je naozaj smutné a bezohľadné, že niekto takto dokáže vôbec uvažovať. :-(
Sme síce priaznivci železníc, fotografi, ale nezabúdajme na to, že každá lokomotíva, je len výtvor človeka a je nahraditeľná. Ľudský život NIE!
Tamto se dá shrnout pod nebyla politická vůle, při tom je dost jedno, jestli bylo ŽV nebo ne.
Já neříkám, že nemají být nějaké odpovídající prostředky, já jenom nesouhlasím s tím, že to má být organizované jako součást armády. Ta má dneska jiné úkoly a taky to v ní nefunguje nějak ideálně, to si moc malujete. Dalo by se argumntovat z druhé strany, uděláme z armády obrovskou všeorganizaci, která bude řešit všechno, fajn. Ale nechci to vidět, až bude muset dělat to co opravdu má, totiž bojovat.
To thingie: Jen velmi těžko jste se mohl zmýlit víc. Pro odstranění Vaší naprosté neinformovanosti (více jak 10 let po válce na Balkáně) a naprostého nedostatku fantazie:
Bosna a Hercegovina po válce: z 1000 km se stalo provozních pouze 274km tratí, i ty rozkouskovány na oddělené nesouvislé úseky, zcela zničeno 30 mostů, 200 km trakčního vedení 25/50 Hz strženo, 6 600 vagónů a 140 lokomotiv v háji, projekt obnovy za 44 mil USD nerealizován, nebyly peníze firmám, no jo... Nemohly se přebytečné tehdy rušené lokomotivy aspoň zapůjčit, nedaly se přebytečné vagóny v kopřivách ve válečné nouzi pronajmout s odkladem splátek, nebyl, kdo by tomu rozuměl a mohl to udělat... No bodejť by mohl! Nebyly peníze, o to v dnešní době šlo a jde... Chápu. Armádní provizoria a rychlou odbornou pomoc se speciální technikou nepotřebujeme ani my, ani tehdy válečný a poválečný Balkán..opravdu jste mě přesvědčil, to jste mi dal! Prosím, více přemýšlení před jednořádkovým konstatováním, mimochodem nesmyslným a zcela zcestným!!!
To JOHNZ: Přesně tak...ale jakpak by pak bylo možné nechat odtéct miliardy do koridorů, kdy finální stav je oproti původnímu projektu jen nebezpečným provizoriem...?
To iksan: Přínos IZS nikdo nezpochybňuje. Mezi haldou informací problesklo i to, že vláda požádala o pomoc armádu. Vedle Pandurů a Gripenů by se v takovém úkolu železniční vojsko zatraceně hodilo, NEMYSLÍTE?? Vypadá to totiž, že spíš ne! Uznáte to aspoň dodatečně, nebo se přidržíte hesla :"V načatém omylu je nutno pokračovat..!"
A ty trosky se stejně budou muset uklidit, co to mění na nutnosti to udělat a co to mění na potřebnosti speciální techniky, zkušeností?? Proč to používáte jako argument? Co to na tom mění, že to bude zítra, pozítří, a ne dnes???
Aaaaha, už chápu. Nejde o termín, jde přece dnes hlavně a především o peníze, no jo... Vlastně doba jde tím trendem, i to válčení nakonec necháme firmě, Blackwaters a spol. go on. Jen se pak všichni nedivte, že x-tý subdodavatel něco pose.e!!! O to totiž tady go. I do budoucna.
Vlak se jmenuje EC 108 Comenius, řízená lokomotiva byla 151.018, vlak staví ve stanici Oswiecim v 8:18 = (při součtu čísel vám vyjde 8 )
Číňanům dávaj 8 štěstí, nám smůlu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
