Praha - Hlavní město už nepočítá s Masarykovým nádražím, radnice by místo něj ráda nové městské centrum. Radní v úterý 5.8.2008 schválili změny územního plánu, umožňující stavět v prostoru dnešního kolejiště. Konečné rozhodnutí leží na pražských zastupitelích, kteří se jím budou zabývat v polovině září. Nové výstavbě zřejmě ustoupí i Nákladové nádraží Žižkov a část Smíchovského nádraží. Novinářům to řekl radní Martin Langmajer (ODS).
Na místě bývalých kolejí by Langmajer viděl radši byty než mrtvé zóny s administrativními budovami. Na Masarykově nádraží prý zůstanou památkově chráněné historické železniční budovy. Rozhodně tam nevznikne železniční muzeum plánované Národním technickým muzeem. Vlaky z Masarykova podle Langmajera pojme hlavní nádraží. Hlavním důvodem je prý fakt, že nádraží je hlavové a lokomotivy se musejí přepřahat. Podle řady odborníků je to ale nereálné a nepodložené. O Masarykově nádraží se kromě toho uvažovalo jako o konečné "rychlodráhy" z Kladna a letiště.
"Dovedeme si představit, že v dlouhodobém horizontu z těch dvou nádraží blízko sebe bude jeden velký terminál," vyjádřila se Anna Kodysová, mluvčí SŽDC. Zatím na to prý nejsou peníze, s propojením se nepočítá v nejbližších pěti až deseti letech. SŽDC ale není přizvána k územnímu řízení, do procesu se zapojí až ve stavebním řízení, které musí prokázat smysluplnost a ufinancovatelnost projektu ze státních prostředků.
Právě zahajovanou tříletou revitalizaci nádraží realizuje ING Real Estate Development. Na "Masaryčce" už nyní vznikne lukrativní parcela, kterou dráhy získají zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci. Stavět se bude na zhruba 20 hektarech. Masarykovo nádraží by se prostřednictvím Opletalovy ulice mělo spojit s Karlínem, vyrůst by tam měly nové budovy.
Naopak nová smíchovská výstavba osobní dopravu neohrozí. Stavět se bude na cca 25 hektarech v prostoru nákladového nádraží. Stejná plocha by měla být zastavěna také na Žižkově. Revitalizaci smíchovského nádraží zafinancuje Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Do výstavby Sekyra chystá investovat až 600 milionů eur (cca 15 miliard korun). Na Smíchově by měla vzniknout nová městská čtvrť s obchodní či kancelářskou plochou 400.000 metrů čtverečních. Součástí projektu jsou i byty. Novou čtvrť bude stavět Sekyra také v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč)
zdroj: ČeskéNoviny.cz
A soudruh Zapotocky, odpurce drah (neb ajzbóni pod definitivou s jeho odporári za Republiky nestavkovali) rovnez prohlasil: "To co vozi slozite draha, odvezou kladensti hornici a hutnici klidne na kolecku..."
.. a definitiva definitivne padla
Kam s tou dopravou dnes nemá připraveno nebo dokonce ve výstavbě nikdo, co na těch pozemcích má stát se samo vědělo už včera...
Je mi z tohoto stylu rozhodování a vládnutí nejen v tomto případě na blití..
Dá se říci, že při průjezdu příměstské dopravy hlavním nádražím dokáže celou Masaryčku nahradit jedno dvojkolejné průjezdné nástupiště. Proto také při uvažování o rychlodráze na letiště se mluví o dalších nástupištích, protože kapacita Masaryčky je velmi malá z důvodů omezení plynoucích z neprůjezdnosti.
Bude ale nutné dobudovat připojení MHD na hlavní nádraží, zatím je nedostatečné, to je ale možné podchody přímo do stanic Muzeum "A" a Náměstí republiky - oboje řádu stovek metrů. Také se dá propojit tramvajová trať z Florence / Vltavské a Žižkova nad novými nástupišti hlavního nádraží a vézt přímo na Václavské náměstí, IP Pavlova či Jiřího z Poděbrad. Možností je mnoho, zavrhovat to jen proto že jsme takhle zvyklí cestovat by byla škoda. To by jsme rovnou mohli zastavit veškerý vývoj!!! Já bych radši zastavil růst automobilové dopravy a ne rozvoj železniční!!! Také by bylo vhodné nad hlavní nádraží kde je parkoviště a magistrála umístit centrální autobusové nádraží, taky aby měl cestující vše v jednom mimo letiště, kam by bylo rychlé železniční spojení.
Z debaty v TV vyplynulo že Masaryčka se zruší, je jen otázkou kdy... Pro cestu do centra Prahy jsou na tom obě nádraží skoro stejně, z toho může cestující jen získat. Nevěřím ale že by zbouraly Nádražní budovu, té by bylo škoda. Doufám že brzy nějak využijí i Vyšehradské nádraží...
Pak jsou tam různé prostory, kde parkují kočáry pražských fiakristů apod.
Jenže všechny projekty "velkodráhy na Letiště" počítají s tím, že vedle sedmé koleje by vznikla kolej 8 a 9, možná i 10, odkud by jezdily tyhle vlaky. Došlo by ke zbourání těch přístavků, kde je dnes ordinace MUDr., policie, apod. Rovněž ta Pizzerie (a další) by měla jít k čertu a prostory by byly určeny pro vstup do nádraží, resp. k letištním vlakům.
Bohužel,ne. Píšu jen to,co mně zůstalo v paměti. V tom projevu též Antonín Zápotocký prohlásil: To, co před sto lety odvezli formani s koňma, dnes nedokáže odtáhnout dráha.
V Paříži jsou v podstatě všechna nádraží taky hlavová, Lipsko nebo Frankfurt am Main a řada dalších a nikomu to nevadí... resp. tu či onde se razí pod městěm a nádražími tunely.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.