..: Českou republikou projel vlak s jaderným palivem :..

Ilustrační obrázekČesko - V minulých dnech, kdy se v médiích spekulovalo o osudu zličínského Siemensu a odpočítavaly se poslední hodiny do prezentace lokomotivy Škoda 109E, projel Českem zvláštní nákladní vlak Rn 33805/33804 s jaderným palivem do temelínské jaderné elektrárny. Mluvčí JETE Marek Sviták tuto informaci zpočátku nepotvrdil ani nevyvrátil. Konstatoval pouze, že "Informace o převozu jaderného paliva jsou běžně ve světě utajenou informací. České jaderné elektrárny v tom nejsou výjimkou." Poslední takový transport se uskutečnil 10. ledna tohoto roku, kdy napříč Českem vyrazila podobná vlaková souprava.


Temelín – největší česká jaderná elektrárna potřebuje za rok vyměnit přibližně jednu čtvrtinu palivových souborů v blocích reaktorů. Proto se palivo vozí na jih Čech dvakrát do roka. Dodávky nového uranu doposud realizovala americká společnost Westinghouse. Od roku 2010 však bude dodávky zajišťovat ruský koncern TVEL, s nímž elektrárenská společnost ČEZ podepsala smlouvu za několik miliard korun. Kontrakt na dodávky uranu bude platit pět let. Za tu dobu bude do Temelína přivezeno kolem 400 tun jaderného paliva. TVEL tak bude zajišťovat zásobování našich obou jaderných elektráren.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Tyto transporty jsou vždy doprovázeny mnohými bezpečnostními opatřeními a manévry - počínaje přelety vrtulníku a hlídkujícími policisty na přejezdech konče. Dle předpisů „uranový“ vlak nesmí nikde zastavit a po celé své trase a má absolutní přednost před všemi spoji. Soupravu tvořila motorová lokomotiva 750.333 v čele, sedm plošinových vozů a čtyři salónní vagony pro doprovod. Na konci soupravy byla jako postrk řazena lokomotiva 750.277. Ta mimo to vypomáhala i při jízdě přes úvraťové stanice a odpadala nutnost přepřahů.

Doplnil: Vítek_V

Použité fotografie: Petr Dungl - Czech Trainspotters, Jakuza, Vojta Jelínek


Horatio | 28.7.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
02.08.2008 (23:39)  
Nevím co si o tom palivu všichni myslíte, ale než se použije v elektrárně, tak se jedná o zcela neškodný materiál. Palivové tyče se sestavují ručně. Jo a uran si těžit klidně můžeme, ale bude nám dobrý leda tak na lampárně. Palivo se nejdřív musí z přírodního materiálu vyrobit velice složitou technologií, kterou jen tak někdo nezvládne. To nefunguje jako uhelná elektrárna, že nakopete uran, dovezete ho topičovi a ten přiloží pod kotel.
registrovaný uživatel kraken 
02.08.2008 (14:13)  
na nákladním vlaku lehátko Bc... to je divné...
registrovaný uživatel M 
30.07.2008 (0:49)  
Tak kdyby se ty tyce jenom rozsypaly, tak to asi takovej problem nebude. Kdyz se prevazeji penize, tak ty taky nejsou nebezpecny a presto se hlidaji:)
29.07.2008 (21:54)  
Ale kvůli chloru a jemu podobným látkám se nebudou zelený blbečci přivazovat ke kolejím. Jádro je pořád jádro, láká to lidi...
29.07.2008 (20:58)  
Nic jiného než velká komedie.
Denně se po železnici přepraví mnoho vozů s chlorem nebo jinými chemickými produkty zařazenými do kategorie nebezpečných látek, které by dokázaly napáchat mnohem více škody než přepravované palivové tyče. Vlaky nejsou doprovázeny policií, vozy s tímto nákladem stojí bez jakéhokoli dohledu.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
29.07.2008 (13:47)  
Mě tam zase zaujalo těch deset naložených škodovek v kopřivách :) Desátek pro finance?
registrovaný uživatel maaaca 
29.07.2008 (13:47)  
sAd: Mas pravdu, staci se podivat poradne...
registrovaný uživatel sAd 
29.07.2008 (13:23)  
maaaca: Hmm, já tam vidím 810+Btax. Ten 053 si připojený nebude :).
registrovaný uživatel maaaca 
29.07.2008 (11:51)  
C.M.Burns: v Mezaru se preprahalo. Patrne to je z druhe fotky

EDIT: Kdyz jsme u druhe fotky tak me zarazilo razeni 810+053 :) (aspon to tak vypada)
29.07.2008 (11:35)  
minicooper: On ten náklad je ve formě keramických tyčí. Keramických proto, že se nejedná o kovový uran, ale o oxid(y) uranu.

Ten vlak stejně musel stát nějakou dobu v přechodové stanici, protože se měnily polské za české lokomotivy. Nebo jely české už z přístavu? O tom dost pochybuju...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko