..: Litr nafty pro ČD? Za 28 korun :..

Ilustrační obrázekPraha - Česká petrochemická společnost Paramo se dohodla na dodávkách nafty za 8 miliard korun pro České dráhy. Během tří let tak na dráhu přiteče až 290 milionů litrů nafty. Paramo, jež spadá pod skupinu Unipetrol, bude bude drahám účtovat přibližně 28 korun za litr. To je v porovnání s koncovými cenami u veřejných čerpacích stanic pro motoristy, kde litr motorové nafty stojí kolem 35 korun, neporovnatelně nižší. Čerpadláři si však na mnoha místech ceny paliv nadsazují ve prospěch zisku. Společnost Paramo distribuuje pohonné hmoty pro národního železničního dopravce již od roku 2003, kdy vyhrála tendr na výhradního dodavatele. Dráhy tak chtějí naftou naplnit všech 52 čerpacích stanic pro lokomotivy a stroje nezávislé trakce.

Zdroj: ČTK/České Noviny, Ilustrační foto Chary


Vítek_V | 25.7.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
19.08.2008 (7:33)  
to M: Pamatuji si ze školy, že i bod varu kapaliny se mění v závislosti na okolním tlaku. Když jsme na vojně našeho majora upozornili, že bod varu vody může být i 90 stupňů při nižším tlaku, tak nám sdělil, že si to musí prostudovat. Potýdnu nám sdělil: "Soudruzi vojáci, vy jste mě chtěli doběhnout! 90 stupňů není bod varu vody ale pravý úhel!!!!"

Omlouvám se za ty plky, ale když vidím, že tady každý plá ke všemu....
19.08.2008 (7:28)  
to Josef Nos: nafta s 9 % DPH, prosím to platí odkdy? měl jsem teď dovču, tak jsem asi něco prošvihl...

to Rozumbrada: ČD jako plátce DPH nakupují zboží, které potřebují ke své činnosti, bez DPH a DPH platí až ze svých produktů? Další převratná novinka, která mi unikla...

Pokud si kupujete u řemeslníka třeba podlahu, on nakoupí materiál bez DPH, podlahu položí a vše dohromady účtuje s nižší sazbou DPH, třetí hit... hned to musím všem řemeslníkům oznámit...

Díky za informaci, budu si tady muset číst i o daňových novinkách...
registrovaný uživatel szt 
05.08.2008 (11:33)  
2M: Ad roztažnost a základní škola: Koukni do ucebnich osnov, treba do http://www.eucebnice.cz/fyzika/osnovy2.htm (to je sice pro osmilete gymnazium, ale 1-4 rocnik, coz je to same co druhy stupen ZS)

Najdes tam radek "Teplotní objemová roztažnost kapalin, anomálie vody."

Neverim ze jsi se to na ZS neucil ... to je opravdu zakladni ucebni latka a nasel jsem to i v pekne historicke predvalecne ucebnici. To pro pripad ze by jsi byl starsi rocnik :-)
registrovaný uživatel M 
04.08.2008 (16:39)  
Asi sem chodil na blbou zakladni (resp. gympl), ale my jsme teda teplotni roztazitost nepocitali. Mam pocit:-)

Ale to jen takova vsuvka o mem nevzdelani, jinak nema cenu cokoliv psat, protoze jeden by rekl, ze o "nakupovani" mazlavyho bordelu par veci vis a diky za pocteni:)
registrovaný uživatel szt 
03.08.2008 (22:07)  
MZ:

1) Stale plati muj dotaz na alternativni konstrukci ceny jinou nez Platts+pevna marze tak aby tato konstrukce vydrzela tri roky.

2) ad "Součástí palivového okruhu jsou masivní naftové filtry a výkonné naftové dopravní čerpadlo, které cpe naftu přes filtry k vlastnímu palivovému čerpadlu."

Prosim o vysvetleni jaky ma (sebelepsi) filtr vliv na nektere dulezite vlastnosti nafty, napriklad na cetanove cislo, obsah siry, bod vzplanuti, obsah vody, obsah aromatu, oxidacni stabilitu, korozivni vlastnosti, maznost/viskozitu, obsah FAME .... Uz jsem naznacil ze nafta se nedeli jen na "letni a zimni", ono existuje vice parametru.

3) Ad "CD potrebuji akrtickou naftu". Nic proti, nikde jsem nenapsal ze ji nepotrebuji, jen jsem zpochybnil mnozstvi.

Zkuste zjistit a napsat sem jaky nasledek ma pouziti akticke nafty v teplem pocasi a dozvite se proc je nesmysl ji pouzivat pokud to neni nezbytne nutne.

4) ad presnost vah: Moderni tenzovahy meri bez problemu s presnosti na 100g.

5) Ad ovoce zelenina - to je velmi spatne prirovnani, vsechny uvedene jednotky (t, q, kg) jsou jednotky teze veliciny - hmotnosti. U PHL je ale hmotnost a objem jaksi jinou velicinou, jejich vzajemny vztah se meni v zavislosti na teplote. Teplotni dilatace se uci na druhem stupni ZS. Pokud nejaky hlupak nekde meri velke objemy nafty na litry tak mu pujdu s radosti prodavat, zejmena ted kdyz je venkovni teplota 30 stupnu :-)

Slovni ulohy na teplotni roztaznost jsme pocitali na zakladni skole. Rovnez princip lihoveho nebo rtutoveho teplomeru nas soudruzka ucitelna na ZS naucila.

6) ad "Já a patrně většina návštěvníků nemá ani ponětí, co to je cetanové číslo."

Doporučuji konzultovat s učebnicí chemie pro základní školy, řekl bych že osmá devátá třída.

7) Ad vytapeni motorovych vozu motorovou naftou: Nemam s zeleznici nic spolecneho, tak nevim co tam liji, ale jako chemik vim jake neuveritelne sracky vznikou spalovanim _motorove_ nafty v topeni kde se jaksi spaluje za ponekud jinych podminek (zejmena teploty) nez v motoru. Chudak priroda kolem a lidi co to dejchaj, pokud je to pravda.

Kontrolni otazka: Cim se lisi topny olej a nafta ? (Z hlediska chemickeho, nikoliv danoveho).
03.08.2008 (19:23)  
szt : "houby" víte ...

Stáčecí stojan ukazuje litry odebrané nafty, stejný údaj se uvádí v dokladu o odběru nafty. Naftu, která jim neztuhne (nezparafinovatí) za mrazů ČD zkrátka potřebují. Zejména takové oblasti jako Tanvald nebo Liberec, Volary a jistě se najdou i jiná místa. Je to sice sázka do loterie, ale nezapomeňte, že se naftou taky vytápí přívěsné motorové vozy. U motorových lokomotiv nebo vozů vesměs existuje jakási možnost vyhřívání palivové nádrže tím, že tam vede trubka s chladicí vodou spalovacího motoru, takže tam si lze částečně pomoci, ale nádrž na naftu u osobního vozu žádné podpůrné vyhřívaní nemá a když naftička zatuhne tak se prostě netopí. Začít shánět naftu v okamžiku, kdy uhodí mrazy by asi velký úspěch nemělo.
Já a patrně většina návštěvníků nemá ani ponětí, co to je cetanové číslo. Nesrovnávajte kvalitativní pořadavky na naftu pro lokomotivy a motorové vozy s tím co potřebuje osobní automobil. Součástí palivového okruhu jsou masivní naftové filtry a výkonné naftové dopravní čerpadlo, které cpe naftu přes filtry k vlastnímu palivovému čerpadlu.
Experiment s tzv. komůrkovými motory (Pielstick) na lok T 466.0 (Turčianské strojárně Martin) a dva motorové vozy M 475.0 (860) byl motivován možností používat (z hlediska čistoty) méně kvalitní naftu.
V každém depu je laboratoř, která si sama provádí kvalitativní kontrolu vzorku dodané nafty. Neznamená to tedy, že se přiveze cisterna a nějaký šmudla ji hned stočí do nádrže.

Ono to s tou naftou je tak jako třeba s ovocem nebo zeleninou.
Od dodavatele se nakupují v tunách, do velkoskladu je přebíráte v metrácích, do krámu se dodávají na kila a zákazníkovi se prodávají s přesností na deka.
Na cisterně je napsaná vlastní hmotnost vozu (v nejlepším případě s přesností v řádu desítek kilogramů), naplněný vůz se zváží a rozdíl představuje váhu nákladu, kterou zaplatí zákazník. Jaká je přesnost váhy pochopitelně nevím.
registrovaný uživatel szt 
02.08.2008 (22:02)  
MZ:

ad "ten exkrementální výraz se dá vyjádřit jinak se stejným výsledkem. "

Prosim rozepis konkretne, velmi mne zajima jak.

ad "ČD musí nakupovat jak letní tak zimní, resp. pro extrémní mrazy se počítá s tzv. arktickou naftou. "

ISVZ-US rika ze "Veřejnou zakázkou jsou dodávky motorové nafty v množství 290 000 000 litrů s předpokládanou dobou plnění 36 měsíců od prvního dne kalendářního měsíce bezprostředně následujícího po podpisu kupní smlouvy druhou smluvní stranou nejdříve však od 1.7.2008, na základě provozní situace zadavatele. Jakostní ukazatele dodávané motorové nafty musí vyhovovat platné normě EN 590".

Z toho moc nepoznam, CSN EN 590 popisuje vsechno mozne uhlovodikove, pro NM povoluje 11 ruznych trid filtrovatelnosti (6 mirnych + 5 arktickych).

S "arktickou" naftou jsi hezky zmasirovany reklamou nejmenovane site CS, obycejna nafta pro mirne klima/trida F ma mez filtrovatelnosti na -20 stupnich. Otazka je kolik akrkticke (-20, 26, 32, 38 a tusim 44 nebo 46) nafty CD tak asi potrebuji, co by s ni delaly a kde by ji skladovaly. Navic u techto trid pak klesaji ostatni kvalitativni pozadavky/parametry vcetne cetanoveho cisla.

Zajimave je to ze i CD uvadeji predpokladane dodavky v litrech, pritom norma povoluje hustotu pri 15C mezi 800 a 845 kg/m3. Pochopim ze v litrech to meri ten kolotuk co ji cerpa do lokomotivy, on jaksi hmotnostni prutokomer neni levna vec, ale ve velkych mnozstvich ? No, treba je to jen v osnove, bylo by zajimave videt zadavacku.
02.08.2008 (20:32)  
szt : ten exkrementální výraz se dá vyjádřit jinak se stejným výsledkem. ČD musí nakupovat jak letní tak zimní, resp. pro extrémní mrazy se počítá s tzv. arktickou naftou. Ty "zimní" produkty jsou pochopitelně dražší.
Není patrné, zda se jedná o cenu na "předávacím kolejišti", čili ČD ještě nesou náklady na přepravu. Nepočítejte s tím, že se "něco" dá přepravit zadarmo. Cisterny musí být normálně podány k přeprvavě.
Doba, kdy náčelník vršovického depa, když docházela nafta, poslal ráno bardotku do kralupského Kaučuku a odpoledne byla nafta v depu, již dávno minula.
registrovaný uživatel szt 
02.08.2008 (12:59)  
Autor článku umí dobře opisovat z cizích zpráv, ale moc u toho nepřemýšlí. Jinak by nemohl porovnávat velkoobchodní cenu nafty s cenou na pumě, kde navíc ještě jaksi platíte dopravu až na pumpu, pesonál, udržbu a revize stojanů, újezdy a podobné položky. Samotná pumpa stojí tak minimálně 15M a nějak se na ni vydělat musí.

To za prvé. Za druhé, velkoobchod s pohonnýma hmotama se nedělá fixem (28 Kč/litr), ale referenční burzovní cena plus pevná marže. V ČR prakticky vždy Platts/Rotterdam + konstatní marže. (Analogicky jako u úvěrů proměnlivý PRIBOR + pevná marže)

Za třetí, velkoobchod se nedělá v litrech, ale v tunách. Ono jako existuje něco jako teplotní roztažnost, tuším že se to učí v sedmé třídě ZŠ. Na pumpě (konverze VO/MO) se pak jednoduše udělá přepočet (norma říká že při 15 stupních Celsia.)

V neposlední řadě hovno víte jaké kvalitatívní požadavky ČD měly, jakou naftu vlastně kupují, pochybuju že potřebují stejnou naftu jakou potřebují osobní auta. Tam také může vzniknout rozdíl ceny.

Celá myšlenka srovnávat cenu na pumpě s cenou pro ČD je tedy naprosto zhovadilá.
registrovaný uživatel M 
31.07.2008 (21:45)  
MZ - jak jsem jiz napsal, pro dodavatele neni problem nakoupit financni derivaty ropy a tim padem neprodelaji ani cent, i kdyby ropa stala tech dolaru tisic... Rekl bych spise naopak:-)

Otazkou muze byt spise to, jestli je tam kurzova (tentokrat doslova) dolozka ve vztahu ke kurzu koruny, protoze teoreticky by silna koruna mohla cenu nafty srazit (pravda, fakticky je to tak, ze dolar jde opacnym smerem nez ropa, ale co neni, muze byt) a CD by tak za naftu platily 33 (s dani) korun, zatimco jinde by se prodavala za 30 a neverim, ze by CD mely rezervy na zajisteni
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko