Praha - Na počátku tohoto roku České dráhy uvažovaly o připojení se k projektu SMS jízdenek pražského MHD. Jeho případným uvedením do praxe by bylo možné přes SMS zprávu zakoupit i jízdenku na vlak, s platností na území celého hlavního města. Po půl roce však dráhy došly k závěru, že tato novinka by výrazně zpomalila kontrolu cestujících a proto nebude aplikována v praxi.
„Průvodčí by měl zkontrolovat jízdenky všem cestujícím ve vlaku, ale často na to má krátký čas. Pokud by se zdržel při kontrole SMS jízdenek, nestihl by toho tolik, jako nyní. Navíc má i jiné povinnosti, například dává pokyny strojvedoucímu,“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Jako další argument dráhy uvedly nutnost vybavit každého průvodčího nákladným zařízením. Navíc, Filip Drápal ze společnosti Ropid připomíná, že metropole je řešená na různá pásma, ve kterých jsou rozdílné ceny. Zatím nikdo nevymyslel, jak by se toto vyřešilo. Cena by musela být trochu větší, než je u současných lístků a takovou ztrátu pro město si nemůžeme dovolit.
Cena SMS jízdenky je přitom stejná jako u klasické papírové, cestující za ni zaplatí 26 korun. Stačí zaslat SMS ve tvaru DPT a operátor Vám do 2 minut zašle na mobil zprávu s platností dokladu a kódem. Až poté by měl cestují nastoupit do vozu MHD. SMS jízdenka platí 90 minut (papírová jen 75 minut), zase ale neplatí ve vlacích a v příměstských autobusových linkách číselné řady 300 (a to ani v Praze v tzv. pásmech B a 0). Pomocí textové zprávy si lze koupit pouze základní přestupní jízdenku. V Praze cestující odešlou až 20 000 SMS zpráv denně, což představuje roční obrat téměř 200 milionů korun.
Další službu, kterou budou moci od srpna občané Prahy, kteří cestují MHD využívat je on-line kalkulačka, která vypočítá, zda se Vám vyplatí kupovat jednorázové jízdné nebo si pořídit "tramvajenku". Motoristé si zase budou moci vypočítat, zda bude jejich cesta nákladnější vozem či MHD. Pro pražský dopravní podnik tuto službu provozuje firma Crowsnest a technicky zaštiťuje společnost Erika. Po úspěchu v Praze už Erika technicky zaštiťuje i SMS jízdenky v Ústí nad Labem.
Zdroj: Pražský deník
To je přesně ten omyl, který neustále vysvětluju lidem, snažící se na to jezdit ve vlaku a světe div se, i ve vnějších pásmech. Pouhopouhé podívání asi stačit nebude, protože v SMS jízdence přijde i ověřovací kód, který se při kontrole posílá na zpět, je-li jízdenka skutečně platná. Což já narozdíl od revizorů DPP nějak neumím.
doomlukas:Třeba z Úval na Černý Most to dříve bylo za 14 Kč, teď je to za 20.
Tak samozřejmě, účelem zdražování snad je, aby se více vybralo. Nebo snad někdo čekal, že se bude zlevňovat?
Myslím, že Babilon to napsal srozumitelně. Já jen dodám, že pásmo B tuším vzniklo jako kompromis při dohadování Prahy se Středočeským krajem, protože každý do PIDu kecá jinak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_Field_Communication
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.