Praha - Počátkem letních prázdnin, tj. od 1. července 2008, se na pražském hlavním nádraží naplno rozběhly stavební práce. Stavbaři od té doby prakticky srovnali se zemí dvě nástupiště, která cestujícím sloužila od roku 1911. Ty nahradí moderní a přehledné nástupní plochy. Díky stavbě se hlavnímu nádraží do značné míry vyhýbá i typický letní cestovní ruch. Díky nepřetržité prázdninové výluce a uzávěře vinohradských tunelů mezi stanicemi Praha hl.n. a Praha-Smíchov byla pro cestující zavedena náhradní doprava, která obvykle bývá zajišťována autobusy. Ty by však měly v hustém provozu centra metropole značné problémy s průjezdem. Dráhy tak oslovily pražský dopravní podnik s poptávkou na zajištění náhradní dopravy prostřednictvím tramvají. Nebude to však zdaleka první spolupráce mezi ČD a Dopravním podnikem hlavního města. DP Praha pro dráhy již delší dobu zajišťuje náhradní autobusovou dopravu za vlaky ve Středočeském kraji.
Od 30. června do 31. srpna tak v metropoli jezdí zvláštní tramvaj číslo 34. Ta po dobu výluky zajišťuje přepravu cestujících mezi vlakovým nádražím na Smíchově, hlavním nádražím a nádražím Praha-Holešovice. Přesné trasování této tramvajové linky naleznete na internetových stránkách pražského dopravního podniku. Cestujícím, kteří využijí náhradní dopravy, je díky smlouvě mezi dráhami a dopravním podnikem uznán jízdní doklad vydaný ČD. To se však netýká síťové jízdenky na In-kartě. Lidé, kteří tuto aplikaci využívají a pojedou přes Prahu náhradní dopravou, si musí před nástupem jízdy u pokladen ČD, případně u průvodčích zažádat o jízdenku k použití stanovených prostředků pražské MHD.
Od 18. do 30.7 se však cestující, kteří vlakem jezdí do zaměstnání, či směřují do metropole ze směru od Berouna po trati 171, budou muset obrnit další trpělivostí. Od tohoto data bude mezi stanicemi Dobřichovice a Praha-Radotín zahájena postupná výluka obou traťových kolejí. Po tuto dobu je vydán výlukový jízdní řád. I přes snahu o eliminaci zpoždění spojů velmi pravděpodobné, že k nim bude při jednokolejné jízdě docházet. Více informací o plánovaných a probíhajících výlukách naleznete v kalendáři výluk ŽelPage.
Ilustrační foto tram 34: Kulihrášek
Zdroje: ČTK/České Noviny, Dopravní podnik hlavního města Prahy, vlastní pozorování
Z Radotína na Smíchov: 7437
Ze Smíchova na hl.n: 3576
Z hl.n. na Smíchov: 3993
Ze Smíchova do Radotína: 8514
Jedná se o průměrnou denní frekvenci v osobácích.
A když k tomu připočtete "informační schopnosti" dopravního podniku při víkendových výlukách tramvajové trati do Řep, kdy např. TRAM 9 jede do Hlubočep (kolem Smíchovského nádraží), ale cestujícímu se to ohlásí až v posledním úseku, tak ten cestující, který se neorientuje vyleze na zastávce Anděl podle údajů na jízdním řádu a pak se hrozně diví ...
Ony ty informace by měly být dělány jako "pro blba".
1. jako vlastník In-Goldu mě průvodčí ve vlaku vydá náhradní doklad rychle a bez problémů, stačí jen přehnout a označit...
2. nikdo z ČD z těch kterých jsem se ptal neví pro jaký úsek metra náhradní doklad platí (např. jsem byl průvodčím přesvědčen, že můžu jet přesun Vysočany-Smíchov metrem, protože z Masny se to stihnout při zpoždění nedá, revizora jsem však nepotkal)...
3. přesun mezi rychlíky Plzeň-Praha a Praha-Hradec Králové sportovněji založení lidé zvládnou bez problémů u ostatních si tím jist bohužel zdaleka nejsem, zvláště při drobném zpoždění...
4. o tramvaji č. 34 většina cestujicích neměla ani ponětí...
Pantografy jezdí mezi HLN a Smíchovem silně frekventované, když jede místo šestivozového jen čtyřvozový, tak je plný už z HLN. Nástupy na Smíchově jsou vždy relativní, zálží na tom, odkud kdo jede.
Cesta vlakem Smíchov – HLN + kombinace TRAM je rychlejší než cesta TRAM.
Tram 34 není žádné terno, protože nejezdí celý den, jezdí v proloženém taktu s linkou 14, tedy i v době, kdy nemůže žádný vlak nahrazovat.
Cesta povrchovou dopravou, řekněme z 5. nástupiště HLN na peron na Smíchově trvá 40 minut. Metrem je to sice rychlejší, ale tahání kufrů nic moc. V zásadě se stíhá až další vlak směr Plzeň.
Je drobet nepochopitelné, proč se rychlíky neprotáhly do Vršovic, žabotlamy z HLN by odjížděly v čase rychlíku na přestup hrana > hrana ve VRŠ a na odhlášku za R by pak jely na Smíchov a do Berouna. Obdobně v opačném směru, žabotlam by počkal ve VRŠ na rychlík, případně by se cestující dostali na HLN "něčím" na 221 nebo R od Kolína jedoucím přes Malešice.
Nicméně 12 vozový žabotlam vypadá úchvatně.
Nevím a ani nechci hledat jediný racionální důvod, proč by se měla rušit páteřní trať v Praze! Vlak narazí do domu? He, to jsem viděl jen jednou snad a bylo to v Německu. Dítě na kolejích? Nic proti, ale tam fakt nemá co dělat. A kdyby nic, přejet ho může vlak kdekoliv, takže podle Vás bude nejlepší zrušit celou silniční a železniční síť a opět budeme chodit pěšky. Tak!
Jako redaktor prosím, aby jste se držel tématu náhradní dopravy a nepodsouvejte sem opět tyto demagogické teorie.
Pro příště než tu neco napíšete, tak se radši podívejte jak to opravdu vypadá a nezahlcujte to tu svýmy výplody fantazie. Panťáky Z/Do Berouna jsou slušně naplněné skoro pořád a pokud jsem si všímal dobře tak i S7 (trať 173) Beroun přes Rudnou se začíná probouzet k lepším zítřkům. :DDD
Všem: Díky za informace, jel jsem předevčírem tramvají 34 a ani mě nenapadlo že je to NTD (náhradka).
Zpět k tématu, v ranní špičce jsou vlaky (6 vozové žabotlamy) tak plné, že se kolikrát stává, že lidé, čekající v Radotíně se do vlaku zkrátka nevejdou. Ano, ve směru od Berouna část cestujících na SN vystupuje, ale z vlastní zkušenosti, na Hlavní jede dost lidí na to, aby si člověk nemusel sednout na volnou sedačku. To je špička.
Odpoledne, kdy se vrací studenti ze školy a lidé z práce je to podobné. A i z Hlavního se vlak velmi slušně naplní, Ti co pak přistupují na Smíchově musí stát.
Takže nějaké nepodložená tvrzení, že jsou tyto vlaky pravidelně prázdné, jsou nanejvýš úsměvné ;)
To se pak člověk až diví, když se mu do rukou dostane návrh nového GVD, kde zde budou vlaky jezdit zhruba v 10-15 minutém taktu. Proč to asi tak bude, což?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.