Velim - Na zkušebním železničním okruhu VÚŽ Velim nedaleko Prahy se testuje prototyp rychlovlaku AGV, jež je nástupcem francouzských souprav TGV. V běžném provozu bude jezdit až 360 km/h, výjimečně však může vyvinout rychlost i přes 500 km/h. Výrobcem těchto rychlovlaků je společnost Alstom. Vlak budoucnosti s nezvyklými aerodynamickými tvary bude po okruhu jezdit do září, a to s maximální rychlostí omezenou na 200 km/h.
Jednotka se skládá ze 7 vozů, sedačkami pro cestující jsou však vybaveny zatím pouze dva. Zbytek obsadila pojízdná "laboratoř". Předmětem měření je například hluk, proudění vzduchu, napětí v různých komponentech, účinnost a zahřívání brzd nebo chování vlaku v obloucích.
Cena jedné soupravy se pohybuje zhruba kolem 726 milionů korun. První AGV by se měly objevit v komerčním provozu počátkem roku 2011.
Vysokorychlostní tratě budované pro rychlostí nad 300 km/h nyní zažívají nebývalý rozvoj. Podle nejnovějších studií mohou rychlovlaky konkurovat letecké dopravě, a to především na krátkých a středně dlouhých trasách. Vrchním limitem pro jejich časovou i energetickou výhodnost je vzdálenost mezi výchozí a koncovou stanicí do 1000 km.
K velmocím v tomto odvětví železniční dopravy patří především západní státy jako Francie, Německo nebo Španělsko. V budoucnu by mohla jedna větev evropské sítě VRT železnic vést také přes Česko. Více informací o jejich rozšíření do Česka vám přineseme v připravovaném článku.
Jinak nevim jesli uz to tu bylo ale cetli ste tohle ?: http://www.emdiesels.com/lms/emdweb/products/euro_4000.jsp
Ja jen ze taky novinka na kolejich :) Jeste me zarazily cisla u : http://www.emdiesels.com/pdf_files/EMD_JT42CWRM_fact_sheet_CZ.pdf Konstrukce kabiny odolna proti narazu do 240 km. Celni sklo odolne az do narazu 320 km/h :D to by v CR asi uz nikdo na zeleznici neumrel krom sebevrahu :D
Jinak ekonomika využití odpadního tepla z jaderek nebo i uhelek je otázka vzdálenosti od místa spotřeby. Čili pokud to opravdu chcete, musíte je stavět v suburbanu .. ne někde za dvacíti kopci. Jinak to náklady na investici a údržbu do parovodů spolehlivě zabijou. A navíc to využijete stejně jen od října do března.
Rail-2005 : Nevim kde jste k tem cislum prisel ale zni to velice zajimave... to je ale spotreba a energeticka narocnost. Je v tom zapoctena i rekuperace u vlaku? Jsou v tom zapocteny i poryvy vetru nebo to ze ve vyzssich vyskach letadlo spotrebovava mnohem mene paliva a casto i plachti (pristavani, meneni vysky kvuli krizeni apd.)
Krom toho by me zajimalo kdo vam rekl ze ve Fr. je 96 % energie z Jadra? http://proatom.luksoft.cz/jaderneelektrarny/index.php?akce=staty Francouzi jsou na spici co se tyce vyroby energie z jadra ale uvadejme presnejsi cisla. Krom toho srovnavat ele. a derivaty ropy ... a jejich ekologicnost... No na vyrobu jaderne ele. je za potrebi navazet jeden vlak rocne do Temelina ... kolik ale je za potrebi investovat do dopravy a tezby ropy a jeji rafinace zrovna nejekologictejsi take neni (i kdyz z ni mame plasty maziva atd...). Chtelo by to porovnat celkove oba sistemy jak letecky tak zeleznicni. Vlak si tu trasu projede nekolikrat a s jednim strojvedoucim. Letadlo ma jinou kapacitu a ani nevim kolik lidi na dispecinku si ho prebira ... zrusene lety .. Po roce by se mohl secist jak je co vyhodne na dane trati a to samozdrejmne neznamena ze jsou to hned cisla pro vsechny trate. Vi tady nekdo jakou energi spotrebuje Nafta nez se dostane do lokomotivy ? od jejiho vytezeni az po jeji natankovani do tazneho prostredku.
Kamos mi nedavno rikal ze jede z Londyna do Parize ... rikam mu ze bych jel Eurostarem a on ja raci poletim je to rychlejsi...no ja mu marne vysvetloval vyhody zeleznicni prepravy. Ale ke konci rozhovoru mi rika tak cau za 8 hodin v Fr. Jsem se zasmal a rikam no to je fak ryyychle ...let jedna hodina a zbytek strchani 7 hodin ... Lidi nekdy neuvazujou ale jen koukaji na reklamy a vselijake ,,vedecke studi,,misto toho aby si zacli veci overovat. A AGV v CR? No nejdriv zacit stavet infrastrukturu. Porad Mali cechacci zijou v presvedceni ze velke veci se delaji v USA a na Zapade...Pred 150 lety bylo ke smichu ze nekdo chce spojit Brno s Vidni Zeleznou drahou. A dnes tam je dvoukolejna trat s elektickym dratem. No ale abych nebyl tak velky optimista. Kdyby to bylo takove zajimave tak do toho uz davno investoval soukromy sektor. Proto asi kazdej investuje do Nizkonakladovych leteckcych spolecnosti :) Mozna kdyby to nekdo aplikoval na zeleznici :)
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.