Praha - Nečekaný spád nabírá situace mezi vícesystémovými lokomotivami v ČR. Ani ne týden po schválení lokomotiv řady 1216 oznámila Škoda Transportation, že její dlouho očekávaný (a také již rok zpožděný) prototyp lokomotivy typu 109E (řada 380 ČD) je dokončen. Ještě tento měsíc by se měl podrobit prvním jízdním zkouškám v areálu továrny, během letních měsíců by se měla dostat i na ŽZO do Cerhenic.
"Výroba pokračuje přesně podle smlouvy s ČD, nejsou s ní žádné problémy. Vše se teď ukáže v rámci zkušebního testování," prohlásil dnes generální ředitel Škoda Holding Jiří Zapletal. Ve výrobě by aktuálně měly být tři kusy 109E, z nichž první prototyp se podrobuje zkouškám a v červenci by měl absolvovat jízdy na ZŽO v Cerhenicích. Veřejnosti by se měl představit jako první ale až stroj 380.002, jehož roll-out je naplánován na berlínský veletrh InnoTrans 2008 v září letošního roku.
Na základě smlouvy s Českými drahami by měl výrobce zajistit postupné schválení typu lokomotivy i v sousedních zemích, čímž bude, podobně jako v případě lokomotiv Siemens ES64U4-C, umožněn plynulý přechod na koleje jiných železničních správ bez nutnosti přepřahu. Ihned po svém nasazení do provozu se má řada 380 ČD objevit na elitních výkonech, zejména spojích EC/IC na prvním tranzitním koridoru mezi Berlínem, Vídní, Bratislavou a Budapeští. České dráhy za jeden kus zaplatí od 100 do 150 milionů korun.
První sérií testů absolvovala první česká "třísystémovka" již v prosinci 2006, kdy byl pevnostním zkouškám podle norem TSI podroben skelet 109E. Právě tato přísnější pravidla pro pevnost skříně si dříve vyžádala změnu designového řešení lokomotivy, na němž se podílelo návrhářské studio firmy Porsche. Stroj údajně jako první v Evropě získal certifikát pro vysokorychlostní vozidla. Konstrukce skříně byla již při testech ve VÚŹ schválena německým drážním úřadem EBA.
Duke: analýza je silné slovo, ale asi tak... :-D
1. Vysoká cena. Obzváště při současném kurzu je totálně nekonkurencechopná se západními firmami.
2. Kulhající spolehlivost. Dnes dopravce potřebuje spolehlivost 99.99 %. Tzn. porucha je vzácnost a nikoliv denní standard. Prostoje a zálohy se totiž krutě prodražují.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.