..: Na přejezdech chybují řidiči, zabránit tomu má i nový film :..

přejezd Praha — V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů. Ty se jen v minulém roce staly dějištěm dvou stovek havárií, které si dohromady vyžádaly na 200 lidských životů – z toho 33 přímo na místě nehody. Konstatování dopravní policie je jednoznačné: vina leží výhradně na straně řidičů. Řidiči, cyklisté, ale i chodci hazardují a porušují dopravní předpisy. Na přejezdech s výstražnými světly či závorami přitom přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ) neselhalo ani v jediném případě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Policie České republiky (PČR), Ministerstvo dopravy (MDČR), Profesni společenství autoškol a další partneři se proto spojili v rámci dalšího z preventivních projektů – v Moravskoslezském kraji natočili a do autoškol v celé republice budou distribuovat instruktážní film o rizicích porušování předpisů, týkajících se jízdy přes přejezdy. K dispozici je video také na internetu.

SŽDC jako státní organizace vykonává správu nad drážní infrastrukturou v ČR. Je odpovědná za její provozuschopnost, provozování, rozvoj a modernizaci. Od roku 2004 za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) investuje každoročně přes 150 milionů korun na opravy a zvyšování bezpečnosti přejezdů cestou instalace či modernizace PZZ; investice do úrovňových přejezdů na modernizovaných tratích však jdou nad rámec těchto oprav. Síť SŽDC se přitom vyznačuje pátou nejvyšší hustotou přejezdů v Evropě – zhruba jeden přejezd na každý kilometr tratě. Tuto hodnotu předčí pouze Rakousko, Švédsko, Švýcarsko a Nizozemí. Kromě rekonstrukcí jsou v menší míře přejezdy také rušeny a nahrazovány podjezdy nebo nadjezdy – jen v roce 2009 jich bylo odstraněno bezmála třicet, ačkoliv na počtu dopravních nehod v ČR se tento pokles zatím výrazněji neprojevil. Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.

Nehoda na trati 182, foto: Drážní inspekceI když jsou investice do PZZ nemalé, statistika jasně ukazuje, že řidiči ve velké míře chybují a hazardují paradoxně právě na těch nejlépe chráněných přejezdech. Podle ředitele dopravní služby PČR plk. Leoše Tržila patří mezi nejčastější chyby řidičů nevěnování se řízení vozidla, nerespektování dopravního značení, zejména výstražného kříže, nepřiměřená rychlost či porušování zákazu předjíždění na přejezdech.

V rámci nové legislativy, platné od počátku tohoto roku, policie podrobně vyhodnocuje všechny dopravní nehody, u nichž došlo k úmrtí. Dopravní experti mají za úkol vypracovat zprávu s preventivními opatřeními pro dané místo nehody. Má to smysl. “V prvních 7 dnech (roku 2010) bylo 7 mrtvých na železničních přejezdech,” varoval na pondělní tiskové konferenci Jiří Jany z Profesního společenství autoškol. Marcel Klega z odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC k tomu ve své prezentaci dodává, že nesvítí–li na přejezdu s výstražnými světly žádný světelný signál nebo je–li přejezd značen pouze výstražnými kříži, řidič je povinen jet maximální rychlostí 30 km/h a pohledem se přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo.

Varováním pro nové a připomenutím pro stávající řidiče se nyní stává nově natočený instruktážní film, který demonstruje následky nejčastějších dopravních přestupků. Kromě toho představí také druhy PZZ, shrne dopravní předpisy týkající se přejezdů a demonstruje následky srážky vozidla s vlakem. Využije přitom snímky a videozáběry ze skutečných nehod i simulace jednotlivých incidentů. Promítán bude v autoškolách, na preventivních akcích sekce BESIP Ministerstva dopravy i v preventivním vlaku Českých drah. Ke zhlédnutí by měl být také během konání mezinárodní preventivní kampaně 22. června 2010. Pro nekomerční použití bude volně šířen prostřednictvím webových stránek SŽDC.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce ČR


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.01.2010 (13:35)  
Sim: ne! Právě to udělali tak, že závory byly nahoře, blikalo bílý a vlaky jezdily. Fírům bylo divné, že vidí před sebou pořád auta jezdit a když zastavil u pžejezdu zjistil, že bliká bílý.
registrovaný uživatel Sim 
20.01.2010 (13:23)  
Honza > jistej si tim nejsem, ale neni ten problem s "vyzkratovanim" spis naopak? Mam za to ze diky vyzkratovani na prejezdu trvale blikala cervena a vlaky nejezdily - logicky to vedlo k situaci, ze po nejake dobe se pres prejezd zacalo normalne jezdit.
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.01.2010 (12:37)  
Vousáč: s tim OPček to je pravda, že to se v autoškole ani nikde neučí, ani tam neni nijak zmíněno, že pokud na výstražníku nic nebliká, necinká, nesvítí, že jde o tzv. "varovný stav", kde se nepozná nefunkčnost PZZ a musí se počínat, jakoby tam výstražník nebyl. Taky je tam věta, že zakaz jízdy přes přejezd při zřetelným slyšení houkání, či zvuku vlaku neplatí, pokud bliká pozitiva, přitom 100% zaručit, že při svíceni pozitivy nemůže být kolej obsazená se také nedá viz. loni Mosty u Jablunkova, jak to někdo vhodně vyzkratoval, tak, aby se KO tvářil jako neobsazený, i když je obsazený.
registrovaný uživatel M 
20.01.2010 (12:08)  
Tak jestli tohle bude za projeti "na cervenou", tak kolik by teprve muselo byt za zpusobeni nejake nehody:-))
19.01.2010 (21:32)  
Zrušení přejezdu je složitý proces ve smyslu zákona o drahách, mnohde brání objektivnímu zrušení doslova soukromého přejezdu > spojuje pouze soukromé pozemky téhož vlastníka na obou stranách trati, přičemž zákon mu zaručuje dostupnost obou pozemků.
Řešením by byla změna zákona, která by zavazovala vlastníka takových pozemků vybavit - fakticky soukromý přejezd - na vlastní náklady takovým přejezdovým zabezpečovacím zařízením, aby nemusela být z hlediska rozhledových poměrů snižována traťová rychlost.

Výraznou prevencí by byl tvrdý postih těch, kterým je prokázáno nerespektování "červené" na přejezdu.
1)propadnutí vozidla, s nímž se jelo, státu
2)není-li řidič vlastníkem vozidla, penežitý trest 250 000 Kč, splatný do tří dnů, čtvrtý den klepe na dveře exekutor
3)ztráta způsobilosti k řízení vozidel (to není totéž jako zákaz řízení)

Patřičná mediální propagace výše uvedeného ...
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
19.01.2010 (21:01)  
Já myslím, že tady nic nepomůže. Protože až na pár jedinců v této republice nikdo nemá úctu k ničemu. Nikdo nerespektuje žádné vyhlášky, zákony a nařízení. Z porušování zákonů je u nás sport. A setkávám se s tím zvláště u mladých, kteří šli na základní školu až po roce 1989. Tihle lidé už vůbec nevědí, co je respekt a disciplína. Diskutují o pitomostech a nedokážou pochopit, že o některých věcech se prostě nediskutuje, i kdyby chtěli. Jinak přijde zákonitě Darvinova selekce... Já se s tím prakticky setkávám u nás v aeroklubu, ale platí to ve všech oblastech lidského života bez ohledu na obor.
registrovaný uživatel JK ml. 
19.01.2010 (20:29)  
Všechny preventisty ohledně nehod na přejezdech bych rád pozval na konečnou tramvaje z Ostravy do Zátiší. Zdejší přejezd se silnicí do Kyjovic, kdy tramvajtrať vede k přejezdu (od Ostravy)v zářezu a silice od kyjovic vede k přejezdu esíčkem ze značného kopce a vlesním porostu,je v dnešních sněhových podmínkách motoristickým požitkem.. V obou směrech jízdy po silnici lze dění na trati ve směru od ostravy lze spatřit až z místa výstražného kříže. Z čehož plyne pro řidiče jasná povinnost u kříže zastavit a rozhlédnout se (kříž nemá značku stop). To se ve směru z kopce z kyjovic dělá dost mizerně i když máte auto se zimními pneu a ABS(které mi v tomto konkrétním případě při dobržďování přijde spíš, že škodí než že by pomohlo). Silnice se ošetřuje pouze pluhováním a inertním posypem, což však jak známo nelze aplikovat v bezprostředním okolí přejezdu.Jak to tam vypadá dneska když je počasí typu rozmrzlo/zamrzlo snad netřeba komentáře. V Kyjovicích se najde málokdo, komu by se za ty léta nestalo, že se došmejkalpřes veškerou opatrnost až do průjezdného profilu travaje, i když situaci u přejezdu známe všichni dobře a jezdíme tudy často....a rozhodně nejsme vesnice automobilových sebevrahů. Situace ve směru do Kyjovic je též pozoruhodná, rozjezd v rozježděném sajrajtu do kopce se zimním obutím, (které je u tohoto přejezdu k jeho zdolání nutná, zhusta nikoliv však postačující podmínka), je neméně zajímavá záležitost....Tramvaje zde nemají povinnost před přejezdem cinkat........Po silnici jezdí bus linky odis linka 287/8 v obou směrech....Nejezdí příliš často, ale jezdí. Jasně 90 v poli s mrkví, předjíždění otáčení couvání, stání v okolí přejezdu je pitomost řidiče. Chci upozornit na to že prostě existují v malém procentu i přejezdy jejichž možnost bezpečného přejetí je k diskuzi... normy nenormy stránky drážní inspence jsou toho dokladem.A je jedno že se tyhle přejezdy nachází zhusta v poli s mrkví, že....
registrovaný uživatel dalik2 
19.01.2010 (19:46)  
Zajímalo by mne, zda lze ze statistiky vyčíst podíl nehod a smrťáků na přejezdech podle tříd silnic. Osobně si myslím, že by měly zmizet všechny přejezdy na silnicích 1. třídy (na R či D snad žádné nejsou)a také přejezdy na koridorech, resp. na úsecích tratí s traťovou rychlostí třeba nad 100 km/hod.

Osobně jsem narazil před lety na přejezd na trati Prostějov-Chornice (trať. rychlost v tom místě mohla být max. 60) na polní/lesní cestě, s velmi poškozenou výdřevou, v oblouku mezi lesy a měl jsem dost velký strach, že na něm uvíznu....

SŽDC při rušení přejezdů jistě postupuje podle nějaké koncepce (kromě finančních možností). Vždycky, když čtu o nějaké nehodě, je mi docela líto mašinfíry, který se na tu hrůzu musí dívat a nemůže skoro nic dělat....
19.01.2010 (18:52)  
Pane M,dovolím si s Vámi nesouhlasit. Omezení rychlosti na železničním přejezdu je dáno zákonem,jehož dodržování je přece povinné. Takže žádná 90 v poli s mrkví. Můžeme diskutovat a polemizovat o tom,zda je zákon správný,ale dokud platí,měl by se dodržovat. K používání sluchu:i to poslouchání je nařízeno zákonem,takže platí totéž,co o dodržování rychlosti. Řidič,který si znemožní zjištění,zda není slyšet přijíždějící drážní vozidlo,porušuje zákon,samozřejmě jen trochu.
registrovaný uživatel M 
19.01.2010 (18:34)  
Vranitko, junks: Ano, souhlas
Vousac: Ne, nesouhlas. Sluchu totiz pouzivam, az kdyz nemuzu pouzit oci (jinak je to jako svitit ve dne dalkovyma...). Pokud muzu pouzit oci (trat v poli s mrkvi), tak muzu mit radio na plny kule, jet 90 a stejne mne vlak rozhodne nesrazi a rozhodne nikoho neomezuju ani neohrozuju. Pokud nemuzu pouzit oci, tak viz Vranitko (vcetne toho "trapneho" zastaveni) a junkrs.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko