Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes


Worel: již jsem se jednou zmínil a v minulé diskusi to také zaznělo ne z mé klávesnice. nestadartní nastavení KO (mimo předepsané tabulkové hodnoty) kvůli ovlivňování KO pendolínem.
Končím diskuzi. Pravdu stejně nezjistíme. Jak jsem napsal. Příliš rychle nalezena příčina nehody.
A co byste tedy očekával, že ČD a spol. zveřejní? Co myslíte, že bylo tou chybou?
Stále tu jen opakujete, že písku nevěříte, dobrá, očekávám ale, že přijdete s něčím vlastním.
Ano, plně souhlasím, SŽDC a AŽD se usnesli, že ZZ je nedotknutelné, plácli si s ČD a.s. a DI, že se vlasně nic moc nestalo, co je to jeden mrtvý fíra, pro uklidnění veřejnosti se "kontrolují" písečníky mašin a buzerují fírové "nařízením", které je sepsáno velmi alibisticky a hlavně jde proti stávajícím předpisům.
Je nám přeci jasné, co by se stalo třebas při projetí návěstila a bouchnutím do čehosi, nedej bůh s lidmi!
Jak by se ptali u soudu? Pane fíra, proč jste nepískoval. když vám to D2 a V15 přímo přikazuje - mohl jste zabránit nehodě!! Kdo měl možnost nahlédnout do soudních jednání, dá mi za pravdu. Tam nikoho žádné číslované bláboly nezajímají.... :-(
Nemůžeme mít stoprocentní bezpečnost, ale musíme se snažit se k ní co nejvíc přiblížit.
J. Kareš: Naprosto všechny chyby počítače bez jediné výjimky jsou způsobeny lidským faktorem. Ať už je to obsluha, programátor, konstruktér nebo kdoví kdo ještě. A pravděpodobnost selhání počítačů, kterým se věnuje pozornost výrobců odpovídající jejich celosvětovému nasazení plus pozornost konstruktérů ZZ, je mnohem nižší než pravděpodobnost selhání rozespalého výhybkáře.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
