..: Po nehodě v Moravanech musí lokomotivy na revize :..

Ilustrační obrázekPraha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.

Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.

České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.

Zdroj: iDnes


NIcKON Poslat mail autorovi | 29.5.2008 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 16      Zpráv na stránku:   
02.06.2008 (21:40)  
Svod kolejového lože:
Své by o tom mohli vyprávět zabezpečováci na trati Děčín-Chvaletice, kde uhelný prach dělal takové potíže, že místy se K. O. dělily. Pak se to začalo řešit pokládáním geotextilie mezi koleje. další průšvih pak bylo ukolejňování uzeměných konstrukcí (podpěry trakčního vedení, kovová zařízení v kolejišti), které způsobovalo nesymetrii k. O. proti zemi, tedy středu trakčních transformátorů.
02.06.2008 (21:36)  
Písek a elektronika:
Proč by se měl někdo zabývat řešením neexistujících problémů a specielně u AŽD, kde výzkum a vývoj zmršil prakticky všechno, co z nich kdy vypadlo? Moravany jsou první a doufejme, že i poslední. A ještě jedna perlička. Lokomotiva, která byla v čele toho os. vlaku, měla klasické špalíkové brzdy, takže i předpoklad k tomu, aby svými nápravami K. O. spolehlivě zašuntovala. Takže nejspíš je cosi shnilého v království dánském
02.06.2008 (21:30)  
To Martin:
ESA 10 je předchůdce ESA 11. Tvůrcům ESA 10 se zdálo, že elektroniky je příliš málo.
To Jiří Kareš: Jestliže strojvedoucí pískoval po odjezdu z Kostěnic nepřetržitě, jak je možné, že autoblok fungoval normálně a chybně se zachoval pouze ten jediný a shodou okolností poslední v řadě kolejový obvod? Kdyby po vjezdu vlaku nedošlo správnou činností K. O. k vybavení jizdní cesty, nemohla by výpravčí vůbec jízdní cestu pro Lv postavit!!!
registrovaný uživatel JK ml. 
02.06.2008 (21:30)  
AŽD: Dovolím si reakci, nemyslím že by snižování odporu kolejového lože při použití "vodivého písku" byl největší problém při výzkumu tohoto materiálu. (Třeba vodivost železných pilin je řekněme stejná jako kolejnice, oxid-hydroxidy železa vzniklé oxidací těchto pilin už jsou na tom jistě o několik řádů hůř a navíc v podstatě z kolejnic odpadají neustále že...) Spíš je to problém ceny, dostupnosti a potom takových věcí jako magnetismus způsobený průchodem proudu, sypná hustota, zrychlení koroze kolejnice, možná agresivita vůči pokožce (vdechování)při manipulaci atd atd.Jde mi o to, aby někdo řekl "vodivý písek" nejde protože se zkoušelo to a tamto a tohle a na všechno jsou velké náklady a levnější je zavést nezávislé průtokoměry na konci písk. hadic aby fíra na budíku viděl že nic nesype, prostě aby se vyvinulo úsilí i na toto téma, jiné než ryze papírové.... Ještě dotaz : použití písku při zavádění autobloků a kolejových obvodů jistě musel VÚŽ zkoušet, pohříchu by mě zajímalo, jestli nějaké měření proběhla na téma soupravy s kotouč brzdami vs písek ----doufám že aspoň u pendolina ano, když nám ty kolejové obvody tak ruší že...????
registrovaný uživatel 1049an 
02.06.2008 (20:47)  
Úplnou blokovou podmínkou ve staničním zab. zař. by ses vrátil zpět. Uvaž, jak bys třeba trhal vlak na dvě části popř. vyjížděl třeba proti modré nebo červené do tratě. Zas bys musel angažovat lidský činitel, aby cosi rušil a obsluhoval a v tomhle případě docela často. Ta má smysl na trati a ne ve stanici. To by bylo proti smyslu nahrazovat zab. zařízením člověka. To už bych raději kombinoval kolejové obvody a počítače náprav. Cena je v tuhle chvíli vedlejší, jedná-li se o bezpečnost. Můj názor.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
02.06.2008 (20:13)  
Ážetďák: Ten článek na mě působí příliš obecně. Vypíchnul bych tuhle větu:
Mohu jako inženýr zastaralý soubor pravidel nekriticky použít, jestliže mám pochybnosti o smyslu některých ustanovení?

Řečeno konkrétně: „Neměla by se implementovat úplná bloková podmínka, přestože to předpisy nevyžadují?“ Pokud se v AŽD jinak mluví a jinak jedná, není to v pořádku. :-(
02.06.2008 (20:02)  
knemo: Záznam z diagnostiky je a změny napětí kolejové fáze jsou krásně vidět. Pochopte ale, že to je interní materiál.

Ážetďák: Jak je to tedy se zařízením ESA 10, pročpak jste si ho vymyslel? :-)
02.06.2008 (19:51)  
Federace strojvedoucích podává trestní oznámení na AŽD.
02.06.2008 (19:13)  
Doporučuji k přečtení článek Ing Verzicha (www.azd.cz/technický zpravodaj (PDF)/lidský faktor v železniční zabezpečovací technice! Velmi zajímavá je část souvětí: U elektronického zabezpečovacího zařízení už to není možné... Zlatá slova. A já se ptám: K čemu je zařízení, které není schopno plnit svoji základní funkci, totiž eliminovat účinně a nekompromisně chyby lidského činitele?!? Není instalace takovýchto systémů jen zbytečným vyhazováním peněz? Když už něco takového dělám, tak to buď umím a pak to udělám pořádně, nebo to neumím a pak jdu k lopatě!
02.06.2008 (19:06)  
Add: Vodivý písek: Má to jednu vadu na kráse a sice tu, že písek po použití spadne do štěrku a část ho rozfouká vítr, takže ve stanicích, nebo v náročném úseku tratě by se asi brzy zhoršil svodový odpor kolejového lože pod přijatelnou mez. Takže tudy cesta asi nepovede, už jen proto, že požadavek na hodnotu šuntovacího odporu(0,06 ohm max.) je dosti šibeniční. Ideální by bylo zkombinovat kotoučové brzdy s klasickými a elektroniku kolejových obvodů řádně prověřit. Schůdné by rovněž bylo doplnit k. O. počítači náprav. Průšvih by nastal v okamžiku dlouhodobého výpadku napájení, kdy z informace z počítačů nemusí být relevantní, to by se musela nějak ošetřit, ale to už je na jiných.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko