Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes


Takže rada pro tátu: Hlídat si únikovou cestu do strojovny a stav kolejiště před mašinou. Opět se dostáváme na úroveň C. K. Franz Josef Eisenbahn, kde zelená znamenala jen to, že výměny jsou postaveny do rovného, ale nikdo se nemohl spolehnout na to, že kolej, na kterou byla postavena vlaková cesta, je opravdu volná. I když tenkrát by si výpravčí a signalisté nedovolili, už vzhledem ke stavovské cti, takovýto lapsus dopustit.
Co má železniční provoz, o kterém, jak tvrdíte, toho moc nevím (???) s tím, že v Moravanech vjela lokomotiva na obsazenou kolej, protože zab. zař. myslelo, že je volná? Je naprosto evidentní, že došlo k selhání klíčové části zab. zař! co s tím má společného železniční provoz, jako takový?
Soráč za zpožděnou reakci. Mezi přerušením kolejové propojky a ztrátou šuntu je trochu rozdíl. Při přerušení kolejové propojky se přeruší obvod napájení KR, takže toto zůstane odpadlé a přitáhnout by teoreticky mohlo jen v případě, že v K. O. by se rozjížděla lokomotiva s pulzní regulací a je na tak dlouho, pokud by byla ve výkonu. při ztrátě šuntu vlivem odizolování zůstává obvod návěstního proudu uzavřen, takže KR drží v podstatě regulérně. Vzhledem k tomu, že, jak jsem se před chvílí dočetl, byly obruče lokomotivy čisté, zdá se, že ke ztrátě šuntu došlo nejspíš zarušením přes ukolejnění cizím zdrojem. Vzhledem k blízkosti pulsních měničů pro napájení zab. zař. z troleje, nebo vedení 3x6 kV/50 Hz (nevím, co je v Moravanech konkrétně použito) nelze tuto možnost zcela vyloučit.
Nejspíš není. Udělat filtr se strmostí větší, než 18 dB na oktávu je v pasivním provedení v podstatě nemožné, už jen proto, že indukčnost cívek je závislá nejen na velikosti protékající AC složky, ale i na velikosti nesymetrie plusové a minusové půlvlny (na sekundáru stykového trafa už DC složka není, takže to, co tam je už je regulérní AC signál. Železné jádro stykového trafa produkuje i zkreslení lichými harmonickými, takže výsledný signál vypadá úplně jinak, než impulsy, vycházející z lokomotivy. Ve sdělovačině se kdysi používaly induktivní přenašeče, které pracovaly na stejném principu, t. j. přerušováním DC proudu primárem impulsního trafa. Na sekundáru se objevily střídavé pulsy o velmi vysoké energii, které na vzdušném vedení klidně doběhly až 100 km daleko! Navíc nemůže nikdo nikdy zaručit, že v obvodu měnírny nebude více zdrojů impulsního rušení, které spolu mohou interferovat, takže tvrdit, že vynecháním určitých frekvencí na měničích budou K. O. bezpečné je sice pravděpodobné, ale vůbec ne jisté. Jediná možnost, jak výskyt takovýchto stavů omezit je, vyhodnocovat přes pásmovou zádrž jakékoli jiné,AC napětí, než je frekvence K. O. a pokud se objeví, prohlásit K. O. za obsazený (pro zbytek zab. zař.) a jako porouchaný (pro obsluhu).
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
