Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes


:-((Děkuji za další lekci aplikované elektromechaniky)
Jinak z vodivého písku bych vyloučil i ty měděné piliny, jednak žádná láce jednak by železné koleje rychleji rezavěly :-)))
Vzhledem k požadavku na max. velikost šuntovacího odporu 0,06 ohm je vodivý písek nesmysl, dostatečnou vodivost by měly max. železné, nebo měděné piliny. Hadice pískovačů jsou směrovány tak, že písek je pod tlakem vyfukován do mezery, kterou valící se kolo právě uzavírá, čímž je zajištěno spolehlivé pískování i při velkých rychlostech. A vzhledem k tomu, že ztráta šuntu vlivem pískování nebyla nikdy zaznamenána, domnívám se, že písek v tom bude nevinně. Zapomínáte totiž na jedno, a sice na to, že vodivou cestu pro návěstní proud frituje zpětný trakční proud lokomotivy, který protéká vždy, když je na stroji cokoli aktivního, byť by to byly jen měniče pro dobíjení baterií. Ono totiž pokud by došlo k totálnímu odizolování soupravy od kolejnic, lhostejno z jakého důvodu, stalo by se okamžitě toto: 1/ Lokomotiva by okamžitě nahlásila ztrátu napětí v troleji, 2/ vlak by se nemohl rozjet, 3/ plášť lokomotivy i vagonů by okamžitě převzal potenciál troleje a souprava by se stala elektrickým křeslem pro každého, kdo by s ní měl cokoli do činění, včetně strojvedoucího. Zajímavá situace nastane ale v okamžiku, kdy se stane nevodivým styk všech kol s kolejnicí na jedné straně vlaku. Zpětný trakční proud sice odtékat může, ale k šuntu K. O. nedojde. Pokud je vlak veden strojem s odporovou regulací, dojde ke stejnosměrné magnetizaci stykových transformátorů a k. O. se projeví, jako obsazený. Při použití pulsní regulace, lhostejno jakého typu, nastává průšvih!!! Polovinou vinutí stykového trafa protéká ne DC proud, ale impulsy o výkonu, rovném okamžitému výkonu stroje a tyto impulsy se indukují do sekundáru trafa a do vinutí relé, nebo do napáječe. Toto se projeví pouze v obsazeném K. O., v sousedních K. O. už teče zpětný trakční proud symetricky. Nejsem si jist, zda elektronický vyhodnocovač, nebo klasické kolejové relé dokáže takovéto zatížení vydržet, natož na něj adekvátně zareagovat a jsem toho názoru, že by se na oruhu v Cerhenicích měly urychleně vykonat praktické zkoušky. Tyristorové lokomotivy mají trvalý výkon 3 MW, takže i když transformované impulsy nejsou ve fázi s napětím místního obvodu, obsah harmonických a jejich výkon je takový, že kolejový obvod se může projevit jako uvolněný. Bohužel nevím, jak zajistit, aby zpětný trakční proud odcházel z vozidel (jde i o vagony, kde jsou ze 3 kV napájeny některé agregáty) vždy dokonale symetricky.
Asi jsi to tak myslel, ale ať máme úplně jasno. :-)
V tomto případě není žádný problém s posuny, jízdy proti červené, dělení vlaku atd.
A kdepak ji máte nasazenou? (nebo byla)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
