Česká republika - Německé dráhy ročně přepraví kolem 2 miliard cestujících, české desetinu. Přesto se česká železnice řadí v Evropě k těm oblíbenějším. Podle předběžných statistik Mezinárodní železniční unie jsou Češi ve využívání železnice devátí v Evropě. Nejúspěšnější evropské železnice jsou Deutsche Bahn a SNCF. Němci přepraví ročně 1,8 miliardy lidí, Francouzi přes miliardu. Následují italské, španělské, holandské a belgické dráhy. Těsně před Čechy jsou Rakušané a desítku uzavírají Portugalci.
Přestože většina vozů ČD je přestárlých a česká nádraží se revitalizují jen postupně, dokázala se společnost poměrně vysoko prosadit i v počtu cest, které připadají ročně na jednoho obyvatele. Podle statistiky se každý Čech svezl vlakem za rok průměrně osmnáctkrát. Nejlépe jsou na tom Rakušané s 24 jízdami a Němci s 22. Na každého Nizozemce či Belgičana připadá 20 jízd.
Osobní doprava je ztrátová
České dráhy se postupně snaží napravit svou nelichotivou pověst a obnovují nádraží i zastaralé vozy. Efektivita však není nijak závratná a v podstatě všechny osobní vlaky vykazují ztrátu. Problémy dělají hlavně regionální spoje, na které pak přispívají kraje a ministerstvo. Na rychlíky dostaly ČD v roce 2007 od ministerstvo dopravy 3,4 miliardy a další zhruba 4,5 miliardy Kč dodaly kraje. Dotace ČD ale nejsou žádnou výjimkou, protože železnici dotuje většina evropských států. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií.
České dráhy jsou v přepravě nákladu páté
Prodělečnou osobní dopravu až do nedávna dotovala nákladní. Společnost ČD Cargo loni přepravila přes 90 milionů tun zboží a zajistila si tak pátou příčku mezi evropskými železnicemi. Nejlepší byli s 312 miliony tun opět Němci. Tu ještě loni hradily zisky nákladní dopravy, to ale s oddělením Carga skončilo. Vláda letos odsouhlasila také oddělení osobní dopravy do samostatné dceřiné společnosti.
zdroj: iDNES a České dráhy
Protoze kdyby tomu tak bylo, tak je ve Francii a Nemecku velmi oblibene vlastne uplne vsechno. Od Pepsi po detsky pleny... To druhe srovnani je uz o dve tridy lepsi.
Sames1 - no oni prumeruji platy vsechny a prumernym platem (tj. nominalni velicinou) snad nikdo ekonomicky rust neprezuntuje:-) Ale ano, i zde by o moc moc lepsi kategorii byl ten median (v pripade platu se ale median a percentily a tak zjistit da - ale chce to hledat a chapat a na to nasi novinari moc bunky nemaji...)
Právě končím šichtu (17:00). Poslední dnešní vlakový spoj na Prahu mi odjel v 16:34. Další jede v cca 04:30. Jdu tedy do garáží nastartovat gumokol.
Co mi může ČD i DB ruku v ruce společně a nerozdílně?
Prumer je naopak kategorie dost hrozna (bohuzel hojne novinari pouzivana). Jako jako zprumerovat hmotnost kamionu a osobaku a vyjde vam, ze ceske prumerne auto je dodavka:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.