..: Na jednoho občana připadá přibližně 18 jízd vlakem za rok :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Německé dráhy ročně přepraví kolem 2 miliard cestujících, české desetinu. Přesto se česká železnice řadí v Evropě k těm oblíbenějším. Podle předběžných statistik Mezinárodní železniční unie jsou Češi ve využívání železnice devátí v Evropě. Nejúspěšnější evropské železnice jsou Deutsche Bahn a SNCF. Němci přepraví ročně 1,8 miliardy lidí, Francouzi přes miliardu. Následují italské, španělské, holandské a belgické dráhy. Těsně před Čechy jsou Rakušané a desítku uzavírají Portugalci.

Přestože většina vozů ČD je přestárlých a česká nádraží se revitalizují jen postupně, dokázala se společnost poměrně vysoko prosadit i v počtu cest, které připadají ročně na jednoho obyvatele. Podle statistiky se každý Čech svezl vlakem za rok průměrně osmnáctkrát. Nejlépe jsou na tom Rakušané s 24 jízdami a Němci s 22. Na každého Nizozemce či Belgičana připadá 20 jízd.

Osobní doprava je ztrátová

Ilustrační obrázek

České dráhy se postupně snaží napravit svou nelichotivou pověst a obnovují nádraží i zastaralé vozy. Efektivita však není nijak závratná a v podstatě všechny osobní vlaky vykazují ztrátu. Problémy dělají hlavně regionální spoje, na které pak přispívají kraje a ministerstvo. Na rychlíky dostaly ČD v roce 2007 od ministerstvo dopravy 3,4 miliardy a další zhruba 4,5 miliardy Kč dodaly kraje. Dotace ČD ale nejsou žádnou výjimkou, protože železnici dotuje většina evropských států. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií.

České dráhy jsou v přepravě nákladu páté

Prodělečnou osobní dopravu až do nedávna dotovala nákladní. Společnost ČD Cargo loni přepravila přes 90 milionů tun zboží a zajistila si tak pátou příčku mezi evropskými železnicemi. Nejlepší byli s 312 miliony tun opět Němci. Tu ještě loni hradily zisky nákladní dopravy, to ale s oddělením Carga skončilo. Vláda letos odsouhlasila také oddělení osobní dopravy do samostatné dceřiné společnosti.

zdroj: iDNES a České dráhy


Adys Poslat mail autorovi | 23.5.2008 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
25.05.2008 (20:51)  
Tak jsem to spočítal a kupříkladu u mne jsem od počátku roku jel k dnešnímu dni po území ČR celkem 23x (z toho 6x služebně). Na území ČR jsem najel 3326 km. Za hranicemi po Evropě jsem jel 5x a ujel 3834 km. Jednou použití lůžka ve vlaku EN (CNL).
24.05.2008 (13:22)  
hmm ale takoví studenti co jezdí vlakem denně mají ten počet 18x překonaný rychle :D:D
registrovaný uživatel M 
24.05.2008 (0:11)  
Jinak stejne tak je hovadina srovnavat oblibu zeleznice podle poctu prepravenych osob, tak jak je to v clanku (ktery je sice z iDnesu, takze to vysvetluje mnohe, ale autor by trochu toho vlastniho rozumu pridat mohl).
Protoze kdyby tomu tak bylo, tak je ve Francii a Nemecku velmi oblibene vlastne uplne vsechno. Od Pepsi po detsky pleny... To druhe srovnani je uz o dve tridy lepsi.
registrovaný uživatel M 
24.05.2008 (0:07)  
MZ - to ale nic nemeni na tom, ze je to velmi velmi spatna metoda. To srovnani je opravdu je jen formalni, protoze absolutne o nicem nevypovida. Kuprikladu je asi logicke, ze prumerna trasa v Nemecku bude delsi nez v Belgii (no, doufam:-). Nic to ale nerika o tom, kdo jezdi delsi trasy. Jak rikam, je to prumer z kamionu a osobaku. Kvuli tomu, ze to takhle blbe delaji vsude v Evrope to snad nemusime delat taky:-(

Sames1 - no oni prumeruji platy vsechny a prumernym platem (tj. nominalni velicinou) snad nikdo ekonomicky rust neprezuntuje:-) Ale ano, i zde by o moc moc lepsi kategorii byl ten median (v pripade platu se ale median a percentily a tak zjistit da - ale chce to hledat a chapat a na to nasi novinari moc bunky nemaji...)
23.05.2008 (18:38)  
Statistika je mocna carodejka
registrovaný uživatel sames1 
23.05.2008 (18:28)  
M : nebo hodne oblibene u me je ,, prumerny plat v CR. udela se u dvaceti manageru v Praglu a aby se nereklo u dvaceti uklizecek v Brne a mame castu kterou se da predhazovat jako uspesny ekonomicky rust ale to ze prumerneho platu se ani nedotkne vic jak 84% obyvatelstva CR to zverejnovat nikdo nebude. Jinak co se tyce obliby zeleznice u nas. Ja bych nebyl takovej skeptik ... zrusime prodelecne lokalky a zustou zaplnene vlaky IC EC SC R co zvysi prumer draham :D
registrovaný uživatel stoupa  mail  
23.05.2008 (16:56)  
Z reality života:

Právě končím šichtu (17:00). Poslední dnešní vlakový spoj na Prahu mi odjel v 16:34. Další jede v cca 04:30. Jdu tedy do garáží nastartovat gumokol.

Co mi může ČD i DB ruku v ruce společně a nerozdílně?
23.05.2008 (16:18)  
M : jenže s tímto údajem se pracuje při srovnání všech železnic na úrovni mezinárodní železniční unie (UIC), včetně dat EUROSTATU. Používá se jako srovnávací hodnota.
registrovaný uživatel M 
23.05.2008 (14:51)  
Kubicek, MZ a tak - prumerna prepravni vzdalenost je taky v podstate o nicem. To co ma smysl jsou ty, jak napsal Kubicek, mediany nebo neco podobneho.
Prumer je naopak kategorie dost hrozna (bohuzel hojne novinari pouzivana). Jako jako zprumerovat hmotnost kamionu a osobaku a vyjde vam, ze ceske prumerne auto je dodavka:-)
23.05.2008 (14:35)  
Stoupa: Tož za toto co jste si dovolil - jezdit po německu jinak než s ČD za to bych na Vás poslal Ondrůje (bývalý tiskový mluvčí Drah) a ten by Vás proklel alespoň v 60 tiskových zprávách :DDDDDD. Jinak můj případ je ten každodenní cestující z teho Kufru. Čísla jsou relativní.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko