..: Červen přinese změnu jízdních řádů i tarifu :..

Ilustrační obrázekPraha - Již tuto neděli, 15. června, vstoupí v platnost druhá a poslední plánovaná změna jízdního řádu pro rok 2008. Zejména letní měsíce přinesou větší množství výluk a dalších výjimek – kromě stavby III. koridoru mezi Plzní a Chebem ovlivní dopravu několik stavebních projektů v naší metropoli, o kterých jsme již informovali. K razantním změnám jízdních dob ani tras dálkových spojů nedochází, aktualizovány jsou pouze regionální spoje na základě požadavků objednatelů v jednotlivých krajích. České dráhy také využijí změnu k aktualizaci, úpravě, či rušení některých komerčních tarifních nabídek. Přinášíme přehled nejdůležitějších změn.

Zastávka Ostrava centrum bude přejmenována na Ostrava-Stodolní. Spěšný vlak 1624 z Ostravy–Svinova do Opavy (odjezd 20:12) bude nově jezdit pouze v pátek, neděli a státem uznávané svátky. Od 1. září bude v pracovní dny nově jezdit Sp 1612 z Ostravy střed do Opavy ve 14:46.

V Jihomoravském kraji dojde k prodloužení trasy dvou osobních spojů z Lanžhota do Kútů na Slovensku. Cestujících vlaků Os 4625 ve směru Břeclav – Lanžhot, a Os 4606 ve směru Lanžhot – Břeclav tedy nebudou muset při cestě ze slovenských Kútů přesedat v Lanžhotě na státní hranici. Dřívější přípojné vlaky na slovenské straně budou zrušeny.

V jižních Čechách bude do provozu uvedena zastávka Tábor-Čápův Dvůr na trati 220 (IV. koridoru) v blízkosti obchodní zóny. Reaguje se i na drobné změny v projektu Jihočeské léto s párou. Ve středních Čechách se mění den jízdy parního vlaku Posázavských linek z Prahy–Vršovic, protože kácovská pouť bude již 16. srpna.

Kraje karlovarský a plzeňský přinesly mnoho změn v souvislosti s výlukami na trati 140 v úseku Sokolov – Citice a 170 v úsecích Lipová u Chebu – Cheb a Stříbro – Svojšín. Před cestou doporučujeme zkontrolovat aktuální omezení provozu.

Ústecký kraj objednal posílení příhraniční dopravy s Německem. Posíleny budou spoje Děčín hl.n. – Bad Schandau s tím, že budou nahrazovat původní spoje do Dolního Žlebu.

I v Libereckém kraji se v létě potkáte s výlukami, a to na trati 030 v úseku Košťálov – Semily, který bude v červenci na 20 dní zcela uzavřen, a dále v úseku Železný Brod – Malá Skála, který bude v září a říjnu uzavřen na celkem 40 dní. Úsek Liberec – Frýdlant v Čechách na trati 037 bude v červnu vyloučen na cca. 8 dní. Turnov - Loukov u Mnichova Hradiště (trať 070) bude také vyloučen v červnu na 30 dní. Na trati 086 probíhají či budou probíhat výluky v úsecích Brniště – Mimoň a v říjnu také na 25 dní v Karlov pod Ještědem – Křižany. Očekávejte náhradní autobusovou dopravu a mírná zpoždění.

Jisté změny by měly přijít také na trať 043 Trutnov - Žacléř. Koncem dubna byla podepsána smlouva mezi koordinátorerm regionální dopravy Královéhradeckého kraje - OREDO, polskou obcí Lwówek Śląski, která celou akci spustila, a společností Viamont, a. s., na provozování osobních vlaků přes hraniční přechod Královec - Lubawka. Společnost bude zajišťovat osobní vlaky v trase Trutnov - Královec - Lubawka a dále do Polska, kde již ovšem vozbu převezmou PKP. Viamont již v regionu provozuje drážní dopravu také na trati 045 Trutnov - Svoboda nad Úpou. V současné podobě JŘ jsou 3 víkendové páry do Žacléře označené poznámkou jezdí o víkendech do odvolání. Jestli dojde k jejich nahrazení právě vlaky do Polska zatím není zcela jisté.

Kromě výše zmíněných úprav dojde k drobným změnám v jízdních polohách osobních a spěšných vlaků v jednotlivých krajích.

Pražský uzel v létě

V letních měsících bude dopravu v Praze výrazně ovlivňovat několik stavebních projektů. Od 30. června do konce srpna bude uzavřen tunel mezi hlavním nádražím a Smíchovem. Všechny vlaky směřující na Beroun a Plzeň proto budou začínat ve stanici Praha–Smíchov. Výjimkou bude vlak EuroNight Galileo Galilei, který bude jezdit odklonem a bude stavět i na hlavním nádraží. Z důvodu dostavby Nového spojení a současné rekonstrukce hlavního nádraží budou od konce června do 10. září vlaky ve směru Hradec Králové začínat ve stanici Praha Masarykovo nádraží. Budou vyjíždět o 6 minut dříve. O 4 dny méně bude platit výluka i pro vlaky EuroCity a EuroNight do Německa, jež budou začínat a končit na nádraží Praha–Holešovice.

Tarifní změny

ČD oznámily již v předstihu, že v rámci druhé změny proběhne rušení a změna některých nabídek. Nejvíce rozruchu asi způsobilo zrušení nabídky prodeje pěti Kilometrických bank za jednotkovou cenu 1440 Kč. I když změna bude platit od neděle, ČD tuto nabídku v tichosti stáhly již začátkem června. Jedna kilometrická banka podraží na 1800 Kč a tak se její cena téměř srovnává se zákaznickým jízdným. Zcela končí nabídky SC Net a In-Gold All Inclusive.

Původní záměr zrušit nabídku Léto-26 pro mladé byl nakonec drahami přehodnocen, ale nově bude zaveden v omezeném období 1.7 až 31.8 2008. A novinkou je zavedení akviziční slevy SparNight pro noční vlaky na Slovensko. Lístky lze nakoupit také přes eShop ČD. V něm je možné pořídit také samostatné rezervace do ubytovacích vozů.

Změny v řazení vlaků

Jako při dalších změnách, i od zítřka dochází k drobným změnám v řazení vlaků. Náš tým správců řazení uplynulých několik týdnů usilovně pracoval na aktualizaci dat, díky čemuž je mnoho tratí již upravených dle aktuálních dat ke 2. změně GVD. Za zmínku ovšem stojí jedno smutné prvenství za uplynulé roky: na "spojích vyšší kvality" se oficiálně objeví vozy řady B. Konkrétně se má jednat o vlaky EC 142 Odra v neděli na trase Bohumín-Praha, EC 147 Olše v pátek z Prahy do Bohumína a IC 541 Hutník, rovněž v pátek z Prahy do Bohumína.

Kromě toho se na vlacích InerCity/EuroCity udomácní i starší vozy Bee272, jež se objeví na vlacích EC 108/109 Comenius, IC 580/581 Ostravan a IC 582/583 Jan Perner. Drobnějších změn dozná i slovenský obrat Ex 120/121 Košičan a Ex 127/128 Fatra, kde se na místě vozů řady Beer může objevit řada Bmeer.

Odkazy a zdroje: Tabulky jízdního řádu, ČT24 a Město Tábor, OREDO, Powiat Lwówecki


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 14.6.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
18.06.2008 (22:51)  
Johnz: neřekl bych. Doporučuju se podívat na délku a obsazenost dálkových spojů v oněch zemích. Nejmarkantnější Maďarsko, kde není obsazenost ve stylu IC Ady Endre Budapest - Cluj Napoca, který vyjede v pátek v poledne z Keleti s 30lidmi na palubě, ničím vyjímečným...
registrovaný uživatel JOHNZ 
18.06.2008 (21:48)  
pekař: To sa skôr dá pripísať tomu, že ČR je asi jedinou postsocialistickou krajinou, kde sa organizujú IDS a to ešte v takejto miere ...
registrovaný uživatel pekař 
18.06.2008 (16:20)  
MJ: aha, jsem se učetl. A jak je vývoj podílu cestujících na železnici? Protože co se týče počtu cestujících na železnici, tak ČD jsou snad jedinou postsocialistickou společností, kde roste.
18.06.2008 (16:09)  
pekař: Já jsem psal o "vývoji podílů cestujících na železnici".

Ale až na výjimky je růst mobility celosvětovým trendem. Sice cestováním trávíme přibližně stejně času jako před sto lety, ale cestuje stále více lidí a na průměrně stále větší vzdálenosti.
18.06.2008 (16:07)  
Ještě přidám jeden ilustrativní příklad z vlastního života:

Před dvěma či třemi roky jsem jel rychlíkem z Brna do Hradce Králové. I když jsem ani tehdy nebyl náhodný cestující a byl pátek odpoledne, nečekal jsem, že si celou cestu ani nesednu. Znavený po celém týdnu a se zavazadly -- bylo to utrpení. Zařekl jsem se, že tímhle už nikdy nepojedu.

Protože mám železnici rád, přesedlal jsem výhradně na vlaky EC, když letos jejich úroveň upadla, jezdím všude, kde to jde, první třídou.
Ale já jsem dost atypický případ. Můj kolega v práci, který občas jezdí na stejné relaci, se poté, co skončil studium na VŠ, vlaku po těchto zkušenostech vyhýbá jako čert kříži. Pokud už musí jet, volí přímý autobus. Místenku by si nikdy nekoupil, protože nikdy dopředu neví, v kolik v pátek skončí. A tolik peněz za cestu vlakem jako já taky nikdy nedá.

A přitom stačilo, aby ČD přihodily do těch pátečních rychlíků dva tři vagóny a mohly mít o jednoho zákazníka víc!
registrovaný uživatel pekař 
18.06.2008 (15:59)  
MJ: já myslel ten obecný trend nárůstu cestujících, jestli je všude v Evropě.
18.06.2008 (15:52)  
pekař: Pokud je mi známo, tak třeba ve Švýcarsku neplatí.

M: Struktura cestujících v chronicky přeplněném vlaku je naprosto irelevantní. Podstatné je, že já říkám, že chronicky přeplněné (a tím nemyslím 100 % obsazené, ale nedůstojně narvané) vlaky jsou problémem ČD, kdežto ty říkáš, že to je problém těch cestujících. A takovýto přístup mě zrovna u tebe překvapuje.

A byl tu nejprve zmíněn osobního vlak na Ostravsku, nevím kde jsi najednou vzal dálkový vlak Praha--Ostrava. Každopádně z principu je jedno (já to nerozlišoval), zda je narvaný vlak lokální, nebo dálkový -- první znechutí pravidelně dojíždějícího, druhý otráví náhodného cestujícího.

ČD svou neochotou flexibilně reagovat na poptávku (proč třeba v létě nejezdí víc vozů pro kola?) kontinuálně přicházejí o potenciální zákazníky, takže problém přeplněnosti vlaků se vlastně řeší sám ;-)
registrovaný uživatel M 
18.06.2008 (15:26)  
O jakych kratsich vzadlenostech (kde jsou mistenky neumerne predrazene) porad pises? Ja pisu o vlaku Praha-Ostrava. O cem ty?

Pak teda jestli vlak je chronicky pretizeny, tak to vzdy zpusobuji nahodni cestujici, kteri neocekavaji naval (a ti pravidelne mistenky maji)?

V Nemecku si ty mistenky kupuje kdo? Nahodni cestujici, kteri neocekavaji naval, ale chcou mit jistotu NEBO pravidelni cestujici, kteri vedi, ze by mohl byt problem sednout si? (U druhe moznosti poznamka - jak je mozne, ze DB nepridaji vagony, kdyz si do nej lide musi chronicky kupovat mistenky...)

PS: Kdo by cekal, ze v nedeli odpoledne bude vlak plnej, ze? To, ze nekdo v tu dobu neocekava naval je stejne hloupe, jak byt prekvapeny v osm rano na Vysehrade, ze Cecko do centra jede plne...
registrovaný uživatel pekař 
18.06.2008 (15:06)  
Michal Janko: zajímavé. Ten obecný trend platí jen u nás na maloměstě nebo k němu dochází v celé Evropě??
18.06.2008 (14:34)  
M: Odpověď na svou otázku najdeš v mých předchozích příspěvcích, ale ušetřím ti práci:

Nekoupí si místenku, protože je jednak zvlášť na kratší vzdálenosti neúměrně předražená a jednak proto, že nával neočekávaji.
ČD totiž mohou dobře vědět, že je některý spoj chronicky přetížený, ale (náhodní) cestující to vědět nemusí.

A osobáků se to týká jakbysmet. Protože to není jako s jídlem v ledničce. Železniční přepravu si totiž každý platí hned dvakrát: poprvé na daních (zde cestujícího zastupuje coby klient ČD stát nebo kraj, jak jsem psal), podruhé přímo v ceně jízdenky.

Kdyby se ČD alespoň snažily být flexibilnější, jistě by bylo cestujících více. Ale kdo by se snažil, když má de facto monopol, že? Vývoj podílu cestujících na železnici se tak dá obhajovat jako obecný trend, který ČD nemohou ovlivnit. Dokud zde nebude nastaveno opravdu otevřené konkurenční prostředí, tak se změny těžko dočkáme -- kraj (stát) může maximálně dát přednost autobusům před vlaky nebo si vyjednat sankce, když budou ČD vozit lidi s nedomluveným šrotem nebo právě s nedostatečně kapacitními vlaky.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko