..: Trať by měla být prodloužena až pod sjezdovku :..

Ilustrační obrázek Petrov nad Desnou - Železnice Desná usiluje o prodloužení železniční trati č. 293 až k bráně budoucího největšího lyžařského areálu v Jeseníkách. Děje se tak přesně deset let poté, co po obnoveném úseku poničené tratě mezi Šumperkem a Sobotínem projel první vlak. „Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ říká místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Svazek obcí údolí Desné, jenž se stal vlastníkem trati v roce 2002, by chtěl existující dráhu prodloužit o další zastávku tak, aby se její nová konečná stanice nacházela přímo pod plánovaným rozsáhlým lyžařským areálem v Koutech nad Desnou. Ten by se měl začít stavét letos a místní si od něj slibují výrazný nárůst počtu turistů v regionu. Již před více než rokem zároveň svazek obcí avizoval záměr elektrifikovat celý 22-kilometrový úsek železnice mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, včetně odbočky do Sobotína. Tento ambiciózní krok měl Železnici Desná přinést nejen úspory provozních nákladů, ale také nabídnout místním a návštěvníkům nová, pohodlnější vozidla.

Nad reálností tohoto velkorysého plánu ovšem visí hned několik otazníků. Podle posledních odhadů by si kompletní elektrifikace vyžádala kolem půl miliardy korun, což vysoce přesahuje finanční možnosti zúčastněných obcí. K projektu se skepticky staví i ministerstvo dopravy, podle kterého se podobná investice nevyplatí. Svazek obcí navíc nedávno musel vynaložit další prostředky na zajištění kolaudace trati, jež od svého obnovení v letech 1998-1999 fungovala pouze ve zkušebním provozu. Dalším výdavkem, mluvícím v neprospěch brzké elektrifikace, je nedávný nákup motorové jednotky řady 814-914.5 od šumperské společnosti Pars nova, na který si musela Železnice Desná vzít úvěr.

Podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je ale plán pořád reálný: „Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie.“ V případě zdárné realizace by ŽD dostala možnost vypravovat vlaky pro návštěvníky regionu přímo z Olomouce. Jen v minulém roce přitom společnost přepravila 626 tisíc cestujících; od nového lyžařského komplexu si slibuje další zvýšení zájmu turistů.

Svazek obcí údolí Desné založili v říjnu 1997 starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou s cílem zachránit místní železniční trať, kterou v létě téhož roku zničily povodně a stát nadále neměl zájem na jejim obnovení. Později se k sdružení připojily i obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice. Provozovatelem dopravy pro ŽD je společnost Connex Morava. V současnosti na trati leží 4 stanice a 10 zastávek, dominantním typem vozidla jsou motorové vozy řady 810, zatímco vlajkovou lodí ŽD se začátkem letošního roku stala motorová jednotka "Desná", koncepčně téměř shodná s Regionovou ČD.

zdroj: Šumperský a jesenický deník


Adys Poslat mail autorovi | 16.5.2008 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
16.05.2008 (9:32)  
Ono je hezké říkat, že se ta či ona investice do železnice nevyplatí. Ale budovat dálnice pro ty automobily, které budou nadále všude jezdit třeba jen proto, že po dráze to dost dobře nejde, to se nám zjevně vyplatí. Dovedu si představit, že přitažlivé spojení přitáhne na železnici další cestující. Někdo zřejmě ne, a tak počítá jen se stávajícím počtem lidí, zbytek ponechává na silnici, a tu pak navrhuje jen maximálně vylepšit - na úkor železnice.
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
16.05.2008 (9:29)  
Zase další hezká lokalita bude zlikvidována sjezdovkami.
16.05.2008 (9:12)  
waszyn - jsem pro železniční tunel. vždyť vlaky auta mohou převážet, naopak to nejde. Měli bychom potom takovou jesenickou Vereinu
registrovaný užívateľ waszyn 
16.05.2008 (8:55)  
Ten případný železniční tunel by byl fakt "tunel", bez většího přínosu, návratnost v nekonečnu. Nevím, že by do Jeseníku jezdilo tolik nákladů, že se to neprocpe přes ramzovou, a stavět několik km dlouhý tunel aby přes něj jezdila jednou za dvě hodiny poloprázdná regionova, no nevim.
To mezinárodní spojení nekomentuju. Víme, jaký je zájem o cestování z Polska do Česka vlakem..
Jsou to všechno strašně pěkné věci, ale v českých ekonomických podmínkách nemůžeme mít švýcarskou železnici a musíme cpát prachy především tam, kde to má nějaký větší význam..
Spíš bych to viděl na tunel silniční, který by region oživil rozhodně více. Osobně neznám např.rodinu z dětmi, která by jela na dovču na hory vlakem s několika přestupy, 4 párem lyží a 2 kufry, to už je hodně modrý sen:))
Protažení ke sjezdovce ale samozřejmě podporuju. Ale místo elektrizace bych ty prachy nacpal např.do desir.
16.05.2008 (8:35)  
Prodloužení pod sjezdovku (kterou ?) - no, nevím zda to by se vyplatilo. Jediné prodloužení které má význam je tunel pod Červenohorským sedlem a spojení Koutů s Jeseníkem. Tím by vzniklo docela atraktivní spojení (i mezinárodní). Na to by se měly příslušné orgány (Železnice Desná, Olomoucký kraj, ČD, ...) zaměřit. Já vím, stálo by to peníze, a nemalé, ale na druhé straně - Jesenickou je kraj krásný ale dopravně dost špatně dostupný (hlavně v zimě), je tam dost vysoká nezaměstnanost kterou lze snížit rozšířením cestovního ruchu (nehledě na řadu pracovních příležitostí pro stavbě tunelu), atd.
16.05.2008 (7:43)  
Hodně tomu fandím, i když v současné době je elektrizace spíše nereálná. U přípravy projektu stavby "Elektrizace Zábřeh-Šumperk" byli osloveni kvůli dotčení eletrizačních úprav v ŽST Šumperk. Jejich odpověď byla, že nebudou elektrizovat v současné době. Podobně dopadly plány na zajíždění jejich jednotek do ŽST Zábřeh na Moravě. Snad vyjde prodloužení pod sjezdovku, :o). Hezká vize, že by jel CityElefant z Olomouc pod areál sjezdovek.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko