..: Trať by měla být prodloužena až pod sjezdovku :..

Ilustrační obrázek Petrov nad Desnou - Železnice Desná usiluje o prodloužení železniční trati č. 293 až k bráně budoucího největšího lyžařského areálu v Jeseníkách. Děje se tak přesně deset let poté, co po obnoveném úseku poničené tratě mezi Šumperkem a Sobotínem projel první vlak. „Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ říká místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Svazek obcí údolí Desné, jenž se stal vlastníkem trati v roce 2002, by chtěl existující dráhu prodloužit o další zastávku tak, aby se její nová konečná stanice nacházela přímo pod plánovaným rozsáhlým lyžařským areálem v Koutech nad Desnou. Ten by se měl začít stavét letos a místní si od něj slibují výrazný nárůst počtu turistů v regionu. Již před více než rokem zároveň svazek obcí avizoval záměr elektrifikovat celý 22-kilometrový úsek železnice mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, včetně odbočky do Sobotína. Tento ambiciózní krok měl Železnici Desná přinést nejen úspory provozních nákladů, ale také nabídnout místním a návštěvníkům nová, pohodlnější vozidla.

Nad reálností tohoto velkorysého plánu ovšem visí hned několik otazníků. Podle posledních odhadů by si kompletní elektrifikace vyžádala kolem půl miliardy korun, což vysoce přesahuje finanční možnosti zúčastněných obcí. K projektu se skepticky staví i ministerstvo dopravy, podle kterého se podobná investice nevyplatí. Svazek obcí navíc nedávno musel vynaložit další prostředky na zajištění kolaudace trati, jež od svého obnovení v letech 1998-1999 fungovala pouze ve zkušebním provozu. Dalším výdavkem, mluvícím v neprospěch brzké elektrifikace, je nedávný nákup motorové jednotky řady 814-914.5 od šumperské společnosti Pars nova, na který si musela Železnice Desná vzít úvěr.

Podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je ale plán pořád reálný: „Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie.“ V případě zdárné realizace by ŽD dostala možnost vypravovat vlaky pro návštěvníky regionu přímo z Olomouce. Jen v minulém roce přitom společnost přepravila 626 tisíc cestujících; od nového lyžařského komplexu si slibuje další zvýšení zájmu turistů.

Svazek obcí údolí Desné založili v říjnu 1997 starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou s cílem zachránit místní železniční trať, kterou v létě téhož roku zničily povodně a stát nadále neměl zájem na jejim obnovení. Později se k sdružení připojily i obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice. Provozovatelem dopravy pro ŽD je společnost Connex Morava. V současnosti na trati leží 4 stanice a 10 zastávek, dominantním typem vozidla jsou motorové vozy řady 810, zatímco vlajkovou lodí ŽD se začátkem letošního roku stala motorová jednotka "Desná", koncepčně téměř shodná s Regionovou ČD.

zdroj: Šumperský a jesenický deník


Adys Poslat mail autorovi | 16.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
16.05.2008 (17:44)  
Tu trať bych protáhl pod sjezdovku a až by získala "stálou" klientelu, tak ji zadrátovat. Plány na elektrifikaci tratě ze Zábřehu do Sobotína byly prý už před 1. světovou válkou. Ale tunel do Jeseníku je pitomost na entou.
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (17:07)  
MZ - takze v lete se da jet i po te silnici "podel" tunelu nebo je neudrzovana i ve smyslu spatneho stavu vozovky a je v podstate zrusena? Diky
16.05.2008 (16:36)  
Tak Desnou podporuju, na webu Společnosti pro veřejnou dopravu jsem o ní dokonce psal článek. Jak elektrizaci, tak i tunel do jeseníků bych bral - výrazně by se tím zkrátila cestovní doba vlaku mezi Šumperkem a Jeseníkem. Žádný auta tam hlavně necpěte! Taky blíž centru Sobotínu by bylo dobrý prodloužit trať.
16.05.2008 (16:13)  
Drahá elektrifikace trati : ta půl miliarda je zjevně počítána na řetězovku, nikoli na tzv. jednoduché vedení, které je používané na tramvajových tratích. Jednoduché vedení vyžaduje více stožárů TV, ale zase nepotřebujete nosný drát a "laníčka". Jednoduché vedení by bylo výrazně levnější ...

Vereina : dlabání díry mělo dva základní důvody. V zimě se totiž přestala provádět údržba = zajišťování průjezdnosti silnice vedoucí "hore kopcom", navíc stejně v zimě nemohly jezdit "hore ..." kaminony + BUS. Dále prostý zájem kantonu Graubünden na zlešení dostupnosti oblasti Scuol-Tarasp, resp. Engadinu (St. Moritz a okolí), jelikož cestovní doba do této oblasti se zkrátila v některých případech až o 2 hodiny. Navíc je to oblast s rétorománskou (jazykovou) menšinou, takže z hlediska "konfederace" to byla i významná politická záležitost.
V zimě autovlak zkracuje cestu kaminon + BUS o cca 120 km.
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (15:50)  
Frantisek - nechapu, proc se nedivate i po tom, jak jede autobus (kdyz uz se divate na vlak)
16.05.2008 (15:25)  
Jo ještě k té ceně elektrizace - 20 melounů na kilometr je nesmysl. V tom je zcela jasně i oprava spousty dalších věcí, nebo zabezpečovačina. Ano stavba celkem by mohla být i za miliardu-kdyby to bylo s kolejemi a protihlukovými zdmi, ale drátovačka včetně napáječky tak odhadem za 200 melounů.
16.05.2008 (15:18)  
Ad František a waszyn: princip dopravy je jednoduchý. Jak vidno, existuje u nás jasně indukce dopravy. Jeseníky a jedna lokalita na Šumavě jsou jediná místa, která jsou dostupná vlakem i pro rodinu. Protože máš dálnici z Brna až pod kopec, tak tvrdíš, že je vlak nepoužitelný a ještě bys chtěl silniční tunel pod celými horami. Klasický případ degenerace ožralého milionáře. Pokud tvrdíš, že silniční tunel je větším přínosem, než železniční, tak musí být 5x přínosnější než železniční, protože je 4x dražší. A o tom pochybuju, zvláště když bude stát tolik peněz jako zbourání celého okresního města Jeseník a přestěhování před hory. Železniční je samozřejmě také nesmysl, protože by to muselo přitáhnout nějaký tranzit z Polska (to ale nyní nevím, zda by to šlo nebo ne Z naší strany celkem ano). Klasická ukázka jednoho nádherného tunelu přes Pyreneje, který fungoval asi 30 let a nyní tam jezdí autobusy přes kopec a to je trochu jiný kopec než Červenohorské sedlo.

Takže doporučuji dotáhnout dráhu co nejblíž ke kopcům s přípravou na elektrizaci za 30 let a na tunel za 50 let. Nyní je drátování kvůli levné naftě nesmysl, ale za pár let nám to předvede žluté moře nedohledné - to se budem divit.
16.05.2008 (14:40)  
Twix: A kde je tam ubytování? Dole v obci, nebo nahoře na kopcích? Ještě jsem tam nebyl, tak se ptám. Vlak totiž dnes jezdí spíše pod Kouty než do nich, jak je zjevné i laikovi z mapy.
16.05.2008 (14:38)  
waszyn: Blbosti píšete s odpuštěním (ale řekl jste si o to sám) vy. Sám sobě totiž odporujete. Na jedné straně "do Jeseníku to vlakem s dětmi nejde" (proč to nejde?) a na druhé "auta nejezdí po dálnici proto, že to vlakem nejde". Uvedu vám příklad. Když chceme s kamarádem jet například do okolí Žlutic, nejprve se podíváme, jak nám jede vlak. Zjistíme, že po těch skvělých tratích vyjedeme v osm a přijedeme ve dvanáct. Podíváme se, jak to jede zpátky, a když vidíme, že bychom to nestihli, volíme co? Cestu automobilem. Jistěže někdo ani o vlaku neuvažuje, ale pokud neexistuje reálná nabídka, těžko vytvoříte poptávku. No a pokud se tedy rozhodeme pro automobil, jedeme po karlovarské silnici, čímž zvýšíme její zatížení. Primitivní úvaha pak vede k tvrzení, že je potřeba tuto silnici rozšířit a cestu po ní usnadnit. Nikdo už se nezabývá modernizací tratě, jejíž absence celý náš problém způsobila. A když se s někým bavím, proč tam či onam jede autem a nevyužije vlak, odpověď je nasnadě. Vlak je - tak jak dnes funguje - nevyužitelný. Logické, ale někdo na to musí přicházet celý život. Jednodušší je to tu zabetonovat.
16.05.2008 (14:19)  
waszyn: Vím že jsi psal rodina a dovolená a souhlasím že na týden s dětmi jezdí vlakem do hor málokdo, ale nejsem si jistý jestli zrovna pro tento případ je to podstatné. Pokud ten vlak bude končit někde dole u lanovky, kde prakticky nebudou přímo možnosti ubytování, bude se tam jezdit spíš na denní lyžovačku, a pokud bude lanovka jezdit i v létě, nebál bych se o dostatečný zájem po celé prázdniny - dojet vlakem k lanovce na sedlo a zakončit výlet někde pod kopcem, aniž bych se musel vracet "nahoru" na sedlo k autu, není snad k zahození.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko