Letovice - Obyvatelé Letovic chtějí, aby ve městě znovu zastavovaly noční rychlíky, které byly zrušeny před rokem. S žádostí se obrátili letovičtí radní na úředníky ministerstva dopravy i vedení ČD. „Zastavování rychlíků bylo zrušeno v roce 2007 s naším zásadním nesouhlasem. Nyní jsme požádali o jeho opětovné zřízení. Poslední přímý spoj do Letovic odjíždí z Prahy krátce po půl šesté, což je poměrně brzy. Poslední nepřímý spoj pak odjíždí krátce po 20 hodině večer,“ vysvětluje letovický starosta Radek Procházka. Podle něj by zastavování těchto rychlíků zajistilo nejen lepší spojení s Prahou, ale také s dalšími regiony.
S podobným požadavkem přišli před nedávnem také lidé v Adamově. „Připomínku k zastavování spěšných vlaků a rychlíků vznesli lidé na veřejném fóru zdravého města. Proto jsme ji předali pracovníkům ČD,“ přibližuje starosta Adamova Jiří Němec. Podle něj ale obyvatelé nepožadovali konkrétní vlakové spoje, šlo jen obecně o to, aby v nádraží zastavovalo víc spojů.
Přání obyvatel těchto měst se ale zřejmě zatím nevyplní. „Vlaky, u nichž obyvatelé Letovic chtějí, aby u nich zastavovali, přepravují dálkové lehátkové vozy. Redukce počtu zastavení v době nočního klidu má zajistit cestujícím větší klid. Jde nám také o bezpečnost cestujících, kdy zkušenosti ukazují, že pokud se sníží počet zastavení, sníží se i kriminalita ve vlacích,“ sděluje náměstek generálního ředitele ČD Petr Moravec. Dodává, že situace by se neměla změnit ani při následující změně jízdního řádu.
Zastavování nočních vlaků bude nejspíše opět minimalizováno, a to především kvůli malé vytíženosti. Také obyvatelům Adamova ČD odmítly jejich požadavky s tím, že jejich město leží příliš blízko k Brnu a zastavování rychlíků v jejich městě by bylo pro cestující zbytečným zpožděním.
zdroj: Blanenský deník
SV čechami myslíte zřejmě Liberecko. Paradoxně však i tento region spojení se světem má a to nejbližší koridorová trat leží hooodně daleko. Vyjedu ve 20:02 z Liberce a s jední přestupem v Pardubicích jsem před osmou ranní v Košicích.
No jedněm se cestovní doba zkrátí o 30minut a druhým se prodlouží o 2-3 minuty.
No nad zastavením EC v Kolíně visí otazník. Je dobře dosažitelný R, ale i Os z Prahy. Ale na druhou stranu není malý.
Myslím, že to není jediný region bez noční dopravy (třeba v mém region SV Čech také v noci nic nejezdí, a to jsou tu mnohem větší města než Letovice). Ale pro nějaké kvalifikované rozhodnutí by to chtělo pořádnou statistiku využívanosti.
Ať noční vlaky zastavují třeba i v Adamově, ale ať se při tom neprzní kategorie EN, vždyť pak můžeme úplně kategorie vlaků zrušit, když stejně nemají žádnou vypovídající hodnotu.
To s tím IDOSem není tak jednoduché. Mnoho lidí nemá vždy před cestou přístup k Internetu, případně ho nevyužívají. V tom je právě kouzlo taktové dopravy: Nemusím před každou cestou zjišťovat, kdy mi to jede, protože vím, že kažkou S+40 jede R do HK, tam je 10 min na přestup na Os do Pardubic (S+05) a tam v S+36 jede rychlý vlak do Brna. Akorát některý z nich zastaví v Třebové a jiný ne, protože ve vlacích "rychlejších než rychlíky" panuje chaos krásně viditelný na tom, jak tytéž vlaky neustále mění svou kategorii. Prostě 4 kategorie vlaků by byly srozumitelnější pro každého: Os--Sp--R--IC/EC(EN)/Ex. SC je de facto IC, a ten vlak stejně neposkytuje nic, co by nemělo být i v IC, takže tuhle česko-kocourkovskou kategorii je záhodno zrušit bez ohledu na snahu zakrýt tunel, který nákup pendolin představuje.
S tou cestovní dobou už je mi jasné, jak jste to myslel. Jedněm se však zkrátí, druhým prodlouží. Jde o to najít nějaké optimum. To ale podle mě určitě neleží v zastavování Ex/IC/EC/EN v Kolíně, tam je dost jiných spojení. A samozřejmě to předpokládá, že se z JŘ vychytají takové "perly" jako předjíždění Os vlakem EC v Opatově ;-)
O zastavení EC/IC/SC/Ex ve Svitavách jsem se nezminoval. Dokonce jsem toto napadl.
S EN si už tak jistý nejsem. Domnívám se že Třebová, Svitavy a Blansko by noční obsluhu na jih alespon jedním vlakem mít měli. Takovéto spojení měla tyto města vždy. At už to byl Podlužan, Horehronec, Bém nebo Devín. A najednou je to jeddiný region který nemá prakticky noční spojení. Pochopitelně pokud by jezdil nějaký noční pár Sp jako přípoj/odpoj tak potom projíždět. Podivuhodné je že mezi Prahou a F.L. i takovákategorie jako EN staví v každé rychlíkové stanici a i cestující se zaplacenými lehátkovými příplatky jsou přepravováni autobusem.
Jízdní dobu jsem opravil na dobu cestovní. Skrátka z Letovic do ČT dojedu vlakem R, kde přestoupím na vlak IC. Pokud bych zůstal sedět v R dojedu do Prahy o půl hodiny později. Pokud se ovšem zrovna tento nerozhodne svoji jízdu ukončit v Pardubicích.
Při pohledu do jízdního řádu mne u této trati rovněž pobavilo předjíždění vlaků Os vlaky EC v Opatově. Vlak Os prostojí nějaký čas v Opatově aby jej vlak EC předjel a ve Třebové mu o pouhé 3 minuty ujel.
Nevím, proč bychom měli mít celkem pět kategorií zastavovaní vlaků (Os--Sp--R--IC/EC--SC/Ex). Bohatě postačí čtyři, už tak se v tom běžný cestující stěží orientuje.
Zastavování vlaků IC/EC/EN/Ex/SC v Kolíně nebo dokonce ve Svitavách je kontraproduktivní. To, že si Rakušané dělají z vlaků EC obyčejné rychlíky, ještě neznamená, že musíme tuhle praxi napodobovat.
EC přes ValMez je pitomost mající jediný cíl: vyhnat lidi do SC. V Hodoníně také EC zastavovat nemusí.
Galilei v kategorii EN je legrační. EN by měly v době 24.00--5.00 zastavovat co nejméně, takže žádné mezizastávky mezi Brnem a Pardubicemi nejsou žádoucí.
Jinak souhlas.
Jak nezastavování vlaku zvyšuje jízdí dobu?
Ke svojí větě: Uvědomte si že projíždění 60km(40minut) a 91km(1hodina) je i na vlak EC trochu moc a JD neúměrně prodlužuje. bych rád dodal malé doplnění a opravu.
Projíždění 151km je i na vlak EC trochu moc a cestovní dobu docela prodlužuje. V Rakousích se staví s EC i po 15km. No i když ani u nás nemusíme chodit daleko. Lideč-Vsetín-Valmez-Hranice a Břeclav-Hodonín-St.Město-Otrokovice-Přerov. Podivuhodné že toto nikomu nevadí. Vzdálenosti mezi těmito destinacemi jsou mmch o hodně menší než dokonce jen Pardubice-Č.Třebová, něřkuli snad přímo Pardubice-Brno.
Vlaků zastavujících v Adamově za den je v X 68 a mimo X potom 38. Pokud sí čísla vydělíte dvěma vyjde vám počet vlaků v jednom směru. Domnívám se že na město takovéto velikosti je to více než slušné spojení, které se nedostává ani městům daleko větším.
karosa: Upřesni si kde vlastně leží Adamov. Mezi Skalicí a Blanskem rozhodně ne.
Zastavení vlaku EN by mělo být navíc v ČT, Svitavách a Blansku. Případně by měl jet nějaký souběžný vlak který by zajistil přípoj/odpoj k tomuto vlaku v Brně nebo Pardubicích. Vlaky EC, IC a jejich zastavení ve Svitavách, Skalici, Blansku pokládám za bezpředmětné. V těchto by měli stavět R a k ním být přípoj z Boskovice do Skalice a z Poličky do Svitav. V ČT by ale tyto stavět měli a být k ním z daných měst odpovídající přípoj vlakem Os, Sp, R, kromě toho i přípoj z Moravské Třebové, Lanškrouna, případně Busem z Litomyšle. Uvědomte si že projíždění 60km(40minut) a 91km(1hodina) je i na vlak EC trochu moc a JD neúměrně prodlužuje. Z Adamova se dá vždy dojet vlakem Os do Blanska, tudíž zastavení vlaků R v Adamově pokladám rovněž za bezpředmětné. Současný model R do ČT příjezd L:54, IC,EC do Prahy odjezd S:06 pokládám za dostačující.
DOs = v současné terminologii vlak Sp
Zastávky R: Praha, Kolín, Přelouč, Pardubice, Choceň, Ústí, ČT, Svitavy, Letovice, Skalice, Blansko, Brno (současný stav)
Zastávky EC: Praha, Kolín, Pardubice, ČT, Brno
Zastávky EN: Praha, Pardubice, ČT, Svitavy, Blansko, Brno. Případně namísto zastavování nějaký doplňkový Sp.
Vlaky SC a bE: Praha, Pardubice, Brno.
Místo,kde dochází ke styku dvou bezvýznamných lokálek s hlavní tratí nepokládám za železniční uzel.
Podobně většina diskutujících nepovažuje bezvýznamné městečko u moravské metropole za místo hodné zastavování rychlíků.
Chrudim + Holice mají mají více obyvatel než Adamov.
To, že mají obyvatelé Karlových Varů špičkové autobusové spojení, není žádnou zásluhou státu nebo ČD, to je ruský živel + náhoda + ješitnost páně Vančury.
Ke zpožďování vlaků dochází díky častému, plánovanému zastavování?
Ano, každé zastavení zvyšuje riziko zpoždění (pokud daný spoj nemá spoustu časové "vaty").
Docela často cestuji mezi dvěma městy, z nichž i to menší je 7× lidnatější než Adamov. Přitom musím 3× přestupovat. I když by podle vaší "fyzikální" představy měla být vzájemná přitažlivost oněch měst 2,4× větší než ta mezi Adamovem a Prahou, připadá mi nutnost 3× přesedat normální a přímé spojení nevyžaduji (jen nechci zbytečně moc zastávek po cestě, to snižuje komfort a zvyšuje riziko, že ujede přípoj).
Když to obrátíme: Nepřipadá vám skutečnost, že obyvatelé 220 km vzdáleného městečka se do Prahy dostanou za 188 minut s jediným přestupem, jako luxusní? Kolik dalších městeček velikosti Adamova má tak frekventovanou, pohodlnou a rychlou železniční dopravu (nejen) do Prahy?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.