..: Dráhy dostanou miliardy na obnovu vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dává do pohybu změny, na jejichž konci by mohly být miliardové zakázky na nové vlaky. Na jedné straně se snaží přesvědčit kraje, aby aktivně přispívaly na nová vozidla, na straně druhé se blýská na lepší časy i přímo v rozpočtu největšího českého dopravce - byl totiž schválen záměr odprodeje státního majetku v hodnotě 12 mld. Kč v rámci převodu kompetencí v oblasti správy železniční infrastruktury. Takto získané finance poslouží na nákup nových vozidel pro ČD. České dráhy by přitom podle vedení společnosti potřebovaly na nové osobní vagony a lokomotivy 20 miliard ročně, přičemž v současnosti se na tyto investice utratí pouze 3 miliardy za rok.

Výzva pro kraje: nové vlaky jsou společným zájmem

Do konce roka chce mít vedení drah hotovou studii zaměřenou na otázku, kde by se nová vozidla nejvíc vyplatila; už nyní ale usiluje o to aby kraje začaly aktivně přispívat na nová vozidla pro regionální spoje. "Řada krajů chce lepší kvalitu a jsou ochotny si za to připlatit," vysvětluje Žaluda. Příkladem může být nabídka jednotek Desiro pro vybrané spoje v Plzeňském kraji, která b se navíc v dohledné době mohla rozšíŕit i na jiné regiony ČR. Není přitom vyloučeno ani najímání soukromých dopravců pod hlavičkou ČD na konkrétní tratě, budou-li disponovat kvalitními vozidly.

Na obzoru dvanáct miliard z odprodeje infrastruktury ve vlastnictví ČD

Ilustrační obrázekNové vedení ČD se ovšem snaží dosáhnout větší podporu státu i pro ostatní segmenty osobní železniční dopravy, včetně dálkových spojů. Jednou z možností financování těchto nákupů budou peníze získané z odprodeje majetku do vlastnictví Správy železničních dopravní cesty. Stát v rámci ukončení dlouhodobého dělení někdějších státních drah, pokrývajících všechny aspekty železniční dopravy, odkoupí od ČD majetek v hodnotě 12 miliard a tyto peníze budou ve smlouvě účelově vázány právě na investice do vozového parku. Od Českých drah se tak do správy SŽDC přesune také část zaměstnanců, včetně drážních hasičů a zaměstnanců Správy železniční energetiky nebo Technické ústředny železnice.

Investované peníze budou pocházet z dividend elektrárenského gigantu ČEZ, z nichž 15 miliard je určeno pro Státní fond dopravní infrastruktury. Odtud již nebude problém čerpat prostředky právě na odkup majetku ČD. Celou transakci schválil 23. dubna 2008 Senát Parlamentu České republiky jako změnu zákona, upravujícího vzájemné postavení ČD a SŽDC v provozování železniční dopravy.

Stát odkoupí majetek, který už vlastní

Během celé operace bude vlastně stát obchodovat sám se sebou: důvodem jsou obavy, že případnou přímou dotaci by mohla napadnout Evropská komise v rámci dohledu nad hospodářskou soutěží. Ačkoli totiž České dráhy jsou ve vlastnictví státu, nejsou státním podnikem, nýbrž akciovou společností, a tedy i jedním z aktérů na trhu železniční dopravy. Ve své stávající podobě bude celá transakce tudíž v naprostém pořádku, pokud státní podnik SŽDC odkoupí od ČD majetek, který by dráhy jakožto akciová společnost stejně nemohly na státní podnik bezplatně převést.

Letos do vozového parku minimálně 3,6 miliardy

Ilustrační obrázekPodle podnikatelského plánu pro rok 2008 hodlají do modernizací vozového parku investovat dráhy letos celkem 3,6 miliardy korun. Mezi plánovanými nákupy budou nová i modernizovaná vozidla, stejně jako několik prototypů. jejichž sériové dodávky by měly pokračovat v dalších letech. Větší část, 2,4 miliardy, chce dopravce investovat ze svých zdrojů, do nichž nově výrazně přispěje zmiňovaný prodej. Zbytek by měl pokrýt úvěr od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo státní dotace v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Ředitel Žaluda by podle vlastních slov přitom rád upřednostnil české výrobce, například Škodu Plzeň, která koupila před třemi lety ČKD Vagonku a zájem projevila i o šumperskou společnost Pars Nova. Tyto podniky ovšem dodávají hlavně vlaky na regionální tratě; vozy pro rychlíky a dálkovou dopravu nenabízejí a ani to nemají v plánu. Vhodná vozidla ale vyrábí například Siemens Kolejová vozidla v pražském Zličíně.

zdroj: iHNed.cz, Aktuálně


JiříK. | 24.4.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
02.05.2008 (23:40)  
A to prosím konkrétně kde? Vzhledem k existenci jisté instituce zvané ÚOHS je to krajně nepravděpodobné, národní dopravce by (právem) spustil pokřik, který by se jistě dostal do médií.
registrovaný uživatel pekař 
02.05.2008 (13:57)  
train50: a co tím chtěl básník říci? Já znám zase případy, kde vízěz, soukromý dopravce, byl znám už předem a co?
02.05.2008 (13:26)  
Pekař: asi špatně čtete. ČD vyhrály výběrové řízení tuším s 40 Kč/km a letos dostávají 140 Kč/km. Nevidím na tom nic nejlevnějšího. Jenom docela dobrý systém ministerstva jak oblbovat veřejnost a ukazovat národního dopravce jako skvělou firmu.
registrovaný uživatel pekař 
02.05.2008 (11:07)  
train50: ČD a Viamont jsou nejlevnější, resp. pobírají/požadují nejnižší dotace.
01.05.2008 (0:11)  
Jde o to jaké jsou ty dotace. Před časem běžela diskuze o rychlících, na které bylo výběrové řízení. Soukromník nabízel tuším 80 Kč na km, ČD polovic. A teď dostávají ČD od ministerstva kolem 140 Kč od kilometru (jde to i spočítat, když si ty miliardy podělíte výkony). Ovšem jak vidno, je to "vyrovnané hospodaření" ČD jaksi dražší o 60 Kč na km proti soukromníkovi. No nešť, daňový poplatník to "zatáhne".
registrovaný uživatel pekař 
30.04.2008 (11:32)  
Johnz: si piš, žádný jiný subjekt podnikajíí v osobní železniční dopravě by dotace nepotřeboval:)))
registrovaný uživatel JOHNZ 
30.04.2008 (10:31)  
train50: A tí súkromníci by jazdili snáď bez dotácií?
29.04.2008 (23:17)  
Hnatikk: máte v tom evidentně chaos. Daně se platí státu, v případě naší kotlinky platí všechny firmy daně v ČR (i ty zahraniční, všechny tady mají pobočku). Mateřské firmě jde zisk po zdanění, ale ten železnice moc negeneruje ... ČD jsou "v zisku" jen díky dotacím státu, který je vlastní, takže o zisku vlastně ani nelze mluvit ...
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
29.04.2008 (1:23)  
to Luxian:
Proč ty výkony ze kterých evidentně teče smetánka pouště sem aby naše daně odtekly do zahraniční firmy když můžou odtéct zpáteční cestou z čD zase zpátky státu tedka i ze ziskem(teda newim co je na tom pravdy):/
27.04.2008 (22:56)  
Pekař: možná, že je, z pohledu daňového poplatníka to zanedbatelné není.
V každém případě si ČD na nová vozidla můžou půjčit, stejně jako soukromníci, nebo jít do leasingu. Ale proti soukromníkům mají nresrovnatelně lepší startovní podmínky: mají sice skanzen, ale dostali ho zadarmo. Tudíž můžou jezdit a stojí-li nové vedení za něco, dostanou se do černých čísel a můžou si kupovat nová vozidla z vytvořeného zisku. Soukromník nic nedostal, vozidla nemá a půjčit si musí vždycky. Výhoda ČD je jasná: ušetří bankovní úrok.
Nemám nic proti ČD, ale: všichni dopravci jsou si papírově rovni, ale ČD jsou jaksi rovnější. Proč asi?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko