Plzeň, Trnava - V pátek 11. dubna přijel do České republiky ze slovenské Trnavy první rekonstruovaný vůz ze čtyřicetikusové série, která by měla být hotova do konce letošního roku. Prototypem pro další rekonstrukce v režii společnosti ŽOS Trnava se stal vůz Bee 20-70 508, jenž by se měl v nejbližších dnech podrobit zkouškém na cerhenickém zkušebním okruhu. Ve stejné době se na testovací proces připravuje i druhý zástupce nové vlny rekonstrukcí - vůz Apee 19-70 002, pocházející z dílen firmy MOVO Plzeň. Oba kusy přitom naznačují posun v pojímání vizuální identity Českých drah: nové barevné schéma by mělo nově modernizované vozy v očích cestujících přiblížit elitním vozům ve flotile dopravce.
Rekonstrukce z Trnavy - ne vše je dokonalé
Vůz Bee 20-70 508 dostal v rámci modernizace nová okna, vakuový systém WC, klimatizaci, zásuvky na 230V, nové sedačky vzoru Bmz241 (použitá fotografie je pouze ilustrační!) a konečně také nový nátěr. Ten vychází ze standardního schématu vozů ČD; obligátní zelený pruh v úrovni oken však nahradila barva červená. Vizuální rozdělení bočnice na bílý spodní pruh, horní červenou část a světle šedou střechu přiblížilo nové schéma vzhledu nových tlakotěsných vagonů firmy Siemens řad Ampz, Bmz a WRmz. Omlazenému Bee bohužel zůstalo původní obložení interiéru, na němž je dokonce vidět i několik starších čmáranic jako pozůstatek po neukázněných cestujících. Podle dostupných fotografií lze říci, že estetice interiéru neprospívá ani poněkud netradiční navaření nového zámku na původní dveře buňky WC.
MOVO Plzeň - také mnoho změn
Ve vzácné časové shodě se právě minulý týden na zkušebním okruhu v Cerhenicích nacházel vůz Apee 19-70 002, přivezený z dílen plzeňské firmy MOVO, kde se podroboval kompletní opravě. Podle předběžných informací mají provedené změny skoro stejný rozsah, jako v případě trnavské rekonstrukce. Také tento vůz dostal nový lak, jenž se ovšem od svého modernizovaného kolegy liší v provedení barvy střechy (bílá jako podokení pruh) a také v celočerveném lakování čela. Vůz dostal kromě klimatizace a zásuvek na 230V také nové vakuové WC, jejichž instalace si vyžádala odstranění a zaslepení původních oken.
Zdroj: ŽelPage
Fotografie © Richard Sabela, Vilém Bodlák

A to jsme právě u toho: Jednotná corporate identity tady není od toho, aby bavila partičku "šotoušů", nebo jak si říkáte, ale především od toho, aby vzbuzovala důvěru, hodnotnost, stálost.
Proto bude Coca-Cola vždy červenobílá a VŠECHNY autobusy veleúspěšné Student Agency kanárkově žluté.
A pokud už po vzoru komunistického ČSAD cítíme potřebu barevně odlišovat regionální, meziměstské a dálkové spoje, pak nechť je jeden společný základ a pak doplňková barva.
Barevný mix ČD spíš evokuje "nahoře huj, vespod fuj", nejednotnost, nejistotu, nestálost, zastaralost.
Zatím je situace u ČD jak na cirkuse v Kocourkově:
-- většina vagonů má zelený prh
-- regionální spoje jsou tmavě červené, jiné zeleno-žluté
-- pendolino je pro změnu šedo-modro-žluté
-- propagační materiály Českých drah byly dřív tmavomodré, nyní jsou spíš světlomodré
-- CityElephant je červeno-modro-bílý
-- pak jsou tady ještě vozy Beer, staré příměstské jednotky, oranžové lokomotivy...
Když tyhle barvy slijete v jednu, dostanete přesný obrázek toho, jak to u nás na železnici vypadá.
A máte i srovnání, jak to vypadá třeba v Německu či Rakousku, když slijete barvy OEBB či DB (že nemusím připomínat, o jaké barvy se jedná, jen svědčí o jejich výtečné corporate identity).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
