Praha - Alespoň část z opuštěných železničních vleček by chtělo obnovit ministerstvo dopravy. Na vlečkách by rádo postavilo svou snahu vrátit alespoň část přeprav ze silnic zpátky na železnici. Operační program Doprava má na vlečky připraveno asi 430 milionů korun, které by měly přijít z evropských fondů.
"Program má podpořit obnovu zrušených vleček, údržbu starých, rozšíření stávajících i výstavbu nových," prohlásil mluvčí ministerstava Karel Hanzelka. O podporu budou žádat přímo podniky, jimž vlečky patří s tím, že přesunu přepravované komodity alespoň zčásti na dráhu.
Podle údajů ČTK je v České republice asi 2000 provozuschopných vleček o celkové délce 4214 kilometrů. Z toho ale je 432 vleček takzvaně uvedených do klidu, což znamená, že úsek je sice nadále veden jako dráha, ale žádné vlaky tudy nejezdí. Ještě hůře je na tom 375 bývalých vleček, které byly zanechány svému osudu a postupně upadly do neprovozního stavu. Počet provozních vleček je v posledních letech poměrně stabilní, dobu největšího rušení si odbyly během 90. let.
"Investice do revitalizace vleček velice vítáme jako podporu rozvoje železniční dopravy," uvedla mluvčí ČD Cargo Simona Hradilová. Podle zástupců ČD Cargo nákladní železniční doprava zažívá renesanci. Vzestupný trend vykazuje především přeprava automobilů díky zvýšené výrobě v automobilkách TPCA v Kolíně a Škoda Auto v Kvasinách, ale i díky postupně se měnícímu přístupu státu. Ten zavedl v poslední době mýtné pro kamiony, které alespoň zčásti srovnalo podmínky pro oba druhy dopravy, navíc začíná připravovat programy jako je tento.
Operační program Doprava by měl poskytnout prostředky i na větší projekty, jako jsou rekonstrukce železničních uzlů. "Ano, peníze na železniční uzly tam jsou," potvrdil už dříve Hanzelka s tím, že jen do Brna půjde kolem 6 miliard korun. Dostat by se mělo i na řadu dalších projektů, včetně zdvoukolejnění a elektrifikace některých tratí. Česká republika může začít čerpat peníze schválené v operačním programu velmi brzy, utratit je musí do roku 2015.
Doplnil: Adys. Zdroj: iHNed.cz
Ostatní: No, snad se vás tím tak hrozně nevyděsil :-) Já jenom chtěl naznačit, že i na pitomé vlečce zařve spousta zvěře, co teprv na Xkolejném koridoru, který by měl unést stejnou poptávku jako dálnice? Asi by to bylo dost srovnatelné, ne?
Dalsim faktorem je jiste i hlucnost
Dalsim exhalace..
a takhle bych mohl skladat argumenty o nizsi skodlivosti zeleznice na zivotni prostredi az donekonecna:-)preji pekny vecer
Web: anebo anketu čím se bezpečněji dostanete do práce, vlakem či autem, že. Ale já zapomněl, důležitější je to naše pojetí svobody, že...
Železnice je mnohdy ještě horší zásah do krajiny, neb vyžaduje větší terénní úpravy - vlak nezvládne sklony jako na dálnici. A velmi zajímavé je například projít se po nějaké vlečce (já byl v Opatovicích teď) a počítat to množství zabité zvěře. Tolik jsem toho na silnici neviděl - a to jde o pitomou vlečku!
Vlečky podporovat, ale spíše naznačeným stylem - využíváte = dostanete nějakou úlevu.
Ono by stačilo udělat anketu - kdybyste si museli vybrat, chtěli byste bydlet v někde v Mohelnici u koridoru, nebo u dálnice? Pokud pomineme, že tady si všichni vyberou koleje z jiného důvodu, je výsledek ankety mezi "normálními" lidmi celkem jasný ;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.