Praha - Projekt řídicích vozů řady 961, který se stal jednou z potenciálních aktivit plánovaných pro rok 2008, dostává zelenou. České dráhy v tomto roce plánují vypsat výběrové řízení na dodávku řídicích vozů pro dálkovou dopravu. Původní úvahy počítaly s přestavbou vozů řady Bdt279 dosazením kabiny strojvedoucího a vedením dálkového ovládání lokomotivy, rekonstrukcí interiéru a zřejmě zvýšením maximální rychlosti na 160 km/h.
V současné době se počítá s dodáním dvou prvních kusů na začátku roku 2009. Zájem je však hned o několik desítek vozů. Ty by měly zajistit, spolu s dnes již vlastněnými vozy a lokomotivami ČD, vozbu regionálních a hlavně dálkových spojů. Koncept řídicího vozu umožňuje zrušit nutnost posunu lokomotiv v koncových stanicích regionálních vlaků a také zrychlit úvrať u dálkových spojů, např. na trase Praha - Ústí nad Labem - Cheb. Na které spoje však budou skutečně nasazeny, to vůbec není jisté.
Celý projekt závisí na množství financí, které se podaří Českým drahám získat. Generální ředitel ČD, Petr Žaluda proto údajně průběžně jedná s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem o navýšení zdrojů financí nad rámec objednávky ministerstva. Na obnovu vozového parku v tomto roce mají k dispozici 3,6 miliardy korun. Ideální by však byla částka kolem 8 miliard.
Zdroj: HN, Železničář
Jistě jste si všiml, že rakouské, německé nebo švýcarské vozy umožňující přepravu vozíčkářů nejsou oddílové (Bmz), ale velkoprostorové.
O nízkopodlažních vozech pro 460/560 se mluvilo jako o vložených, tedy někde uprostřed soupravy.
Upravit 162/163 na 362/363 není vcelku žádný problém, potřeba doplnit trafíčko a další "střídavé" příslušenství, rekonstruovat část řídících obvodů.
Prostě ty zelené lokomotivy rozeberete tak, že zůstane holá lokomotivní skříň "na špalcích", ta se po příslušné opravě napatlá na modro a pak se do té skříně začnou montovat díly podle "modrých" výkresů a výsledkem bude kompletní "modrá" lokomotiva, do níž pak "zavážete" podvozky (ty jsou pro modré i zelené lokomotivy stejné) a je to ... tedy musíte tomu dát jiné číslo…
A vzhledem k tomu, jak jsou ty lokomotivy dost staré (163.001-020 mají už 24 let), tak se dá očekávat i další modernizace, třebas právě proto, aby mohly být řízeny dálkově. Ono i ty „nejmladší" zelené peršinky budou v dohledné době plnoleté.
Pak se naskýtá otázka, zda z toho už neudělat rovnou třísystémovky, alespoň z části, aby se mohlo jezdit s jednou mašinkou z Lince do Prahy.
Ing. Sedláček ze ŽOS České Velenice má představu o tom, udělat z lok 180 DB / 371 & 372 ČD třísystémovky...
V každém případě mají řídící vozy i u rychlíků svůj význam. Např. souprava R do ČB / Plzně přijede z ONJ a buď je přivezena jinou lok nebo se musí objíždět. Stejně tak se s tím budetet babrat v Chebu nebo Františkových Lázních.
S řídícím vozem prostě strojvedoucí přejde z jednoho konce soupravy na druhý a jede se. Než přejde, nastoupí cestující. Nemusíte se patlat se spojováním a rozpojováním topného kabelu při objíždění (navíc musí při každé změně směru jízdy strojvedoucí přecházet = shodit řízení, včetně hlavního vypínače a pak to zase nahazovat … a vteřiny se načítají), nemusíte dělat složitě i jednoduchou zkoušku brzdy
V Itálii mají některé lokomotivy jen jedno stanoviště a jsou přímo konstruovány na soupravy s řídícími vozy.
Německé řídící vozy (EC), které jezdily do svého času do Chebu jsou pro "moderní" trakce universální, do Chebu s tím jezdily 218 nebo 234 DB a jinak elektrická 101 DB. S týmiž vozy jezdí také upravené rakouské Taurusy.
Při současném stavu techniky je dálkové řízení docela sranda, zatímco u lokomotiv řady T 478.x (ex 751/753/754) ten propojovací kabel byl konstruován podle požadavků dálkového řízení a pro každý elektrický obvod dálkově ovládaný byl samostatný vodič, takže i možnosti byly poněkud omezeny. Podobně i u tramvají T3 - nedal bych nic zato, že propojovací kabel k T3 je shodný s kabelem pro motorové lokomotivy ČKD.
Shodně tomu bylo i u motorových vozů M 262.0, které byly konstruovány na dálkové řízení (zda se tak někde jezdilo mi známo není), obdobně se jezdilo na dálkové řízení u M 286.0,1 a 296.1,2 (čtyři M ovládané jedním strojvedoucím). ČKD u Studénka ovšem používaly jiný typ kabelu, ačkoliv řídící obvody motorových lokomotiv i vozů byly prakticky stejné - 8 stupňový řídící kontrolér. M 262.0 se lišily podle jednotlivých výrobních sérií počtem jízdních stupňů i dílčími prvky.
Podívejte se, jak jsou spojeny EJ 460 na Slovensku pokud jezdí dvojmo (Košice). Podobně tomu bylo i u jednotek 560, kde jsou tuším tři propojovací kabely vzor Studénka".
Hlavně musí být kvalitní koncepce, protože i kdyby trať na Brno byla šestikolejná a rovná jak když střelí, tak přetahat lidi z oktávek a bavoráků potebuje další promyšlené a podnikavé úsilí.
A pak je ještě umění prostavět miliardy za novou infrastrukturu a žádné zákazníky na ni nenalákat:-) Jenom doufám, že se u nás moc takových umělců nenajde.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.