Brno - Román na pokračování připomíná diskuze o přesunu hlavního nádraží v Brně. S novým kompromisním návrhem přišel předseda komise dopravy Rady města Brna Josef Veselý na základě vypracované studie společnosti CityPlan. Dle jeho návrhu by kromě vybudování nového hlavního nádraží u Zvonařky mělo být upraveno současné hlavní nádraží na průjezdnou zastávku. Oba dva uzly by měla spojovat rychlodráha, vedená po viaduktu nad úrovní přilehlých ulic a výškově bez problémů navazující na přesunuté hlavní nádraží. Původní nádraží by prošlo výraznou rekonstrukcí, která by měla stát v první fázi asi 130 milionů korun.
„Kdyby k nádraží na jihu Brna jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce odjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému“, řekl Hospodářským novinám Veselý. Přímo tak potvrdil názory velké části odpůrců odsunu hlavního nádraží. Novou, dvoustanicovou variantu již podporuje část odpůrců přesunu nádraží, kterým jde především o zachování nádraží v centru.
Kompromisní návrh se zachováním provozu osobní dopravy na stávajícím nádraží by neměl být o mnoho dražší než původní, počítající s úplným přestěhováním. Podle náměstka brněnského primátora Martina Andera dojde především k úsporám na finančně náročném propojení tratí v oblasti Komárova. Navíc nová varianta umožňuje zachování jednoho křídla cenné architektonické památky – Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse, která měla padnout za oběť plánovanému přesunu.
Dvoustanicovou variantu jistě přivítají cestující dojíždějících do Brna. „Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval,“ sdělil Jiří Landa ze společnosti CityPlan. „Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů a je pro ně výhodnější, když je nádraží v centru,“ uvádí Landa. O novém návrhu předsedy komise pro dopravu říká: „Principiálně je návrh dobrý, znám ho ale jen v obrysech“.
Nový návrh řešení železniční dopravy v Brně by mělo v nejbližší době projednat grémium projektu Europoint (dříve – Železniční uzel Brno). I případné schválení nové varianty nic nezmění na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží, pronajatou společnosti Brno new station development. Případná zastávka Brno-střed by měla v budově jen malou část prostoru, zbytek mají zabrat komerční prostory.
Jako první projdou opravou vnitřní prostory pro cestující, fasáda budovy a některé komerční prostory. Ve výsledku vznikne ze současné nádražní budovy komfortní společenská zóna pro cestující i širokou veřejnost. Radek Konečný, ředitel společnosti Brno new station development, doplňuje, že pokud bude brněnské nádraží přesunuto, začnou okamžitě s revitalizací dalších oblastí v těsném sousedství s výpravní budovou a provozních prostor, které aktuálně slouží k řízení dopravy. Práce by měly trvat přibližně 2 roky a investovány by měly být odhadem 2 miliardy korun.
V rámci rekonstrukce brněnského uzlu už se také staví nové odstavné nádraží. Jeho stavba začala 8. října 2007 a první etapa má být hotova příští rok v květnu. Investiční náklady činí 2,7 miliardy korun a v této částce jsou zahrnuty i prostředky na výkupy pozemků ve výši více než 170 milionů a nemovitostí za 62 miliony. Samotné stavební práce vyjdou na 1,9 miliardy korun. Investorem je SŽDC a je zajištěno financování ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.
zdroj: Hospodářské noviny, 12.3.2007, České dráhy, Brněnský deník a Novinky.cz, Europoint Brno
Doplnil Adys a JTB. Ilustrační foto Adys, IDeeSák, Viktor Fiker.
Nehledě na to, že je to špatně napsáno, tak je to nesmysl. Já bych 100× raději uvítal, kdyby se už konečně udělalo, to o čem se v Brně jen desítky let prázdně tlachá: Nové nádraží v nové poloze a severojižní diametr.
A mely by vsechny autobusy, saliny a trolejbusy mit take jednu spolecnou zastavku, kde by byl spolecny prestup mezi linkami? Nebo v cem je rozdil mezi vlakem a jinou MHD? Mam takove lehke tuseni, ze tech cestujicich Kurim-Strelice nebude vic nez Lisen-Komin kuprikladu...
EDIT: jo, už asi chápu, proč jsme si nerozuměli, chyba na mé straně. :)
Vycházím z téhle věty: já jí v daném kontextu rozumím tak, že odmítáte vazbu mezi vlaky a jedním z hlavních uzlů MHD u stávajícího hlavního nádraží. Ten uzel tam i v případě odsunu zůstane, řeč je v tomto případě o tom, zda jeho součástí má být zastávka regionálních vlaků jedoucích v úseku nové hlavní - Židenice stopou stávající trati ...
jejda, to se vyjadřuju tak nesrozumitelně? :) Proč by nemohly (Os, Sp, R) zastavovat i na jiných nádražích? "Jediné centrální nádraží" přece neznamená "jediné nádraží".
Městskou dopravu do toho s dovolením montuju proto, že jde o jeden systém. Dojíždění z Rajhradu, Adamova nebo Kuřimi se v principu nijak neliší od dojíždění z Bohunic, Bystrce nebo Líšně; hranice města je v tomto případě umělá a stejně umělé je dělení veřejné dopravy na městskou a regionální. Autobusy, trolejbusy, tramvaje i vlaky musí fungovat jako jeden propojený systém. Kupodivu nikdo nenavrhuje, že by třeba tramvaje měly mít jen jeden centrální uzel a veškeré přestupy na nekolejovou MHD by se měly odehrávat tam ...
P.S.: důsledný odsun je co? Že by se vyhnaly z centra i tramvaje? (Beztak tam jen překážejí autům ...) ... a jedno centrální nádraží nikdo nezpochybnuje. Naopak mne překvapuje, že tady řada lidí zpochybňuje potřebu dostatku kvalitních (použitelných) přestupních bodů mezi regionálními vlaky a MHD, a v rozporu s obecným trendem se je snaží zlikvidovat.
Jinak podle mě jsou "dva uzly" blbost, Brnu úplně stačí jedno centrální nádraží. Jsem pro důsledný odsun.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.