Praha — PESA Bydgoszcz, dodávající regionální vozidla rozličným polským, ale třeba také italským dopravcům, získala první kontrakt na dodávku motorových jednotek nové generace. Dnes v poledne podepsaly České dráhy s výrobcem smlouvu o nákupu 31 dvoudílných dieselových jednotek LINK II. Ty vycházejí z modelové řady, v niž PESA nabízí také třídílnou verzi LINK III, stejně jako jednodílný motorový vůz LINK I na stejné bázi. Kontrakt v úhrnné hodnotě 2 miliardy korun předpokládá dodání všech souprav v rozmezí prosince 2012 a ledna 2014; část z vozidel spolufinancují kraje z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP). S nasazením se počítá v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji na nejvýznamnějších regionálních tratích.
Jednotky je možné provozovat i spojené – výrobce garantuje spolupráci až tří strojů v soupravě. Jak podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek, tuto schopnost využijí dráhy zejména na trati Plzeň – Domažlice, kde by s devíti jednotkami měly pokrýt veškerou regionální dopravu. Maximální rychlost vozidel činí 120 km/h, vybaveny jsou spalovacími motory splňujícími emisní normu Euro 3B. Každá poskytuje 120 míst k sezení ve velkoprostorových klimatizovaných oddílech, z toho menší část bude také v komfortu 1. vozové třídy. Vozidlo je částečně nízkopodlažní, přístupné pro hendikepované cestující v souladu s normou TSI PRM.
PESA byla poprvé účastníkem tendru na železniční vozidla v České republice a svou cenovou nabídkou pokořila slovenského výrobce ŽOS Vrútky, který nabízel motorovou jednotku řady 861 vlastní konstrukce. Účast na dalších tendrech polský výrobce nevylučuje. V současné době se třeba připravuje výběrové řízení na 9 motorových vozů pro Pardubický kraj, kde bylo původní řízení v minulém roce zrušeno, aby mohl být počet poptávaných vozidel navýšen. ČD navíc uvažují o dodatečném tendru na čtyři vozidla pro regionální dopravu, protože díky cenově nízké nabídce od PESA se podařilo nevyčerpat dostupné prostředky z ROP.
Zdroj: České dráhy, PESA Bydgoszcz
A prosil bych neporovnávat salámy a vlaky. :-) Polský potraviny taky beru obloukem, ale konkrétně blíž oboru bych měl opačnou zkušenost:
U nás (zejména linka 375 v PID) mam možnost porovnat výrobky firmy Iveco (vyrábí u nás ve Vysokém Mýtě) a firmy Solaris (sídlí kdesi v Polsku). A Solaris vyhrává také v kvalitě dílenského zpracování. Muj první dojem z Iveca Crossway byl, že střechu vyráběli snad z papíru. Police na zavazadla sebou luxusně házeli a chrastili na každý nerovnůstce. Technici to operativně řešej tim, že tu polici privážou kusem drátu k tyči na držení, což očividně funguje. Navíc Iveca mam už tak nějak spojený s malým výkonem motoru a špatnou převodovkou. Naopak ze Solarisů mam výbornej dojem, z papíru to rozhodně neni. :-) Srovnání kloubáků Iveco B961 (ještě tak trochu Karosa) vs. Solaris Urbino 18 je jak srovnávat Orchestrion a Desiro, diametrálně odlišnej zážitek. Navíc u Solarisu maj i smysl pro detail a je vidět, že se někdo při návrhu toho busu zamyslel (např. překopaný pracoviště řidiče, zjednodušený řízení, možnost otevřít půlku dveří, aby netáhlo...).
Takže pokud se LINKy povedou stejně jako ty Solarisy, tak v tom Polákům rozhodně fandim.
Neopodstatněné - doporučuji ti zkušenost, namátkou, s náhradními díly (ať už v elektrotechnice, automotive průmyslu či jinde) nebo s potravinami, schválně kolik karcinogenů napočítáš v polském salámu, hořčici apod.
Nesoučasné - ještě dlouhá léta mi nebude 30 let - tím chci říct, že nabyté zkušenosti s polskými výrobky mám z několika mála posledních let (a díky záplavě našeho trhu jsou více než vysoké)
Neobjektivní - existuje jedna matematická disciplina - říká se jí statistika - její aplikací na poznatky z mého okolí nutně docházím k závěru, že koupí polského výrobku úměrně vzrůstá riziko na nabytí nespolehlivého či jinak nevyhovujícího statku.
Pokud tenhle příjmně levný vlak bude co do kvality vyjímkou, pak budu jen rád a s potěšením ho budu využívat. To jen aby snad někdo nepodlehl dojmu, že jsem zaujatý vůči Polsku jako takovému. To opravdu ne, jen ta jejich proslulá (ne)kvalita mi nedá spát ;)
Ale mohli by se inspirovat naší 380 a v takovém podobném vzhledu udělat pantograf, to by myslím nebylo vůbec špatné.
Ten vlak vypadá nádherně, takovej skoro ELF, prostě povedené na rozdíl od nejmenovaného tuzemského výrobce a jejich zmetků jak v novostavbách tak v rekonstrukcích...
Mimochodem - vlastnil jsem nemálo českých věcí, které byly ošklivé a ještě nefunkční, což chápej jako reakci na invektivy vůči Polsku. Neopodstatněné, nesoučasné, neobjektivní.
..přestože je kvalita designu jen věcí subjektivního názoru, věcí vkusu.
Ale jinak..myslím že to bude opravdu výborné. Konečně s RS1 nějaké nové krásné motoráčky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.