Praha — PESA Bydgoszcz, dodávající regionální vozidla rozličným polským, ale třeba také italským dopravcům, získala první kontrakt na dodávku motorových jednotek nové generace. Dnes v poledne podepsaly České dráhy s výrobcem smlouvu o nákupu 31 dvoudílných dieselových jednotek LINK II. Ty vycházejí z modelové řady, v niž PESA nabízí také třídílnou verzi LINK III, stejně jako jednodílný motorový vůz LINK I na stejné bázi. Kontrakt v úhrnné hodnotě 2 miliardy korun předpokládá dodání všech souprav v rozmezí prosince 2012 a ledna 2014; část z vozidel spolufinancují kraje z evropských peněz prostřednictvím regionálních operačních programů (ROP). S nasazením se počítá v Plzeňském, Karlovarském, Ústeckém a Zlínském kraji na nejvýznamnějších regionálních tratích.
Jednotky je možné provozovat i spojené – výrobce garantuje spolupráci až tří strojů v soupravě. Jak podotkl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek, tuto schopnost využijí dráhy zejména na trati Plzeň – Domažlice, kde by s devíti jednotkami měly pokrýt veškerou regionální dopravu. Maximální rychlost vozidel činí 120 km/h, vybaveny jsou spalovacími motory splňujícími emisní normu Euro 3B. Každá poskytuje 120 míst k sezení ve velkoprostorových klimatizovaných oddílech, z toho menší část bude také v komfortu 1. vozové třídy. Vozidlo je částečně nízkopodlažní, přístupné pro hendikepované cestující v souladu s normou TSI PRM.
PESA byla poprvé účastníkem tendru na železniční vozidla v České republice a svou cenovou nabídkou pokořila slovenského výrobce ŽOS Vrútky, který nabízel motorovou jednotku řady 861 vlastní konstrukce. Účast na dalších tendrech polský výrobce nevylučuje. V současné době se třeba připravuje výběrové řízení na 9 motorových vozů pro Pardubický kraj, kde bylo původní řízení v minulém roce zrušeno, aby mohl být počet poptávaných vozidel navýšen. ČD navíc uvažují o dodatečném tendru na čtyři vozidla pro regionální dopravu, protože díky cenově nízké nabídce od PESA se podařilo nevyčerpat dostupné prostředky z ROP.
Zdroj: České dráhy, PESA Bydgoszcz


Řešilo se kvalita polských výrobků a autobusy Solaris. O Solarisu mi bylo řečeno, že je to firma, vzniklá po zavření továrny Neoplanu v Polsku, konstruktéři neměli práci, tak si založili svojí fabriku, kde to montovali tak, jak je to Neoplan učil. Jinak já si na Polské výrobky nemohu stežovat, podle mě je to takový standard co vnímám.
Docela mě zaráží, že motorové jednotky chtějí hlavně nasazovat pod dráty (např. úsek Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary je celý zadrátovaný, tak tam docela nechápu) Karlovy Vary - Chomutov - Jirkov (zase zbytečný Drátovat to do Kadaně a raději tyto jednotky nasadit na rameno Kadaň - Chomutov - Jirkov a plánované el. jednotky nasadit do Varů).
* Soupravy dotované z ROP
o Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary (5 ks)
o Karlovy Vary - Chomutov - Jirkov (2 ks)
o Plzeň - Domažlice (6 ks)
o Kojetín - Valašské Meziříčí (4 ks)
o Čáslav - Nymburk (2 ks)
* Soupravy bez podpory z ROP
o Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau - Děčín (7 ks)
o Liberec - Česká Lípa (2 ks)
o Plzeňský kraj (3 ks)
Teď se ale mluví o tom, že dotováno z EU bude jen 17 souprav a nasazovány budou na těchto tratích:
Plzeň - Domažlice
Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary
Karlovy vary - Chomutov
Děčínsko a oblast Šluknovského výběžku
Kojetín - Kroměříž - Hulín - Valašské Meziříčí
A přitom se jedná stálo o 31 souprav. Kam tedy půjdou třeba ty 2 co měly jezdit z Čáslavi do Nymburku?
Martine zvedám všechny 4 palce nahoru !!!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
