Břeclav - Dělníci včera nalezli v takzvaném poštovním tunelu na železničním nádraží v Břeclavi asi 60 pytlů nedoručené pošty. Jde o desítky tisíc dopisů odeslaných v letech 2001 až 2006 ze zahraničí do České republiky, prozradil náměstek vrchního přednosty břeclavské železniční stanice Zdeněk Kristián. Případem se zabývají kriminalisté.
Poštovní tunel na břeclavském hlavním nádraží přestal být využíván přibližně před 20 lety. Projížděly jím kdysi vozíky s poštou přiváženou do Česka po železnici. Nyní je ale tunel nepotřebný, a bylo proto rozhodnuto o jeho demolici. "Dělníci začali náhle k našemu velkému překvapení z tunelu vyhazovat pytle z poštou. Jsou tady zásilky z Austrálie nebo Ameriky. Přivolali jsme policii, pytle samozřejmě co nejdříve předáme pracovníkům České pošty," uvedl Kristián.
Mluvčí břeclavské policie Milan Janůvka řekl, že na místo byli v 11:00 vysláni kriminalisté. Spolu s nimi se na netradiční objev vyjeli podívat i představitelé břeclavské policie. "Budeme samozřejmě pátrat po tom, kdo je odpovědný za to, že zásilky nebyly řádně doručeny," doplnil mluvčí.
Zdroj: iDnes
Když jsem to kolegům radil při jisté podobné příležitosti, tak na mne čuměli jako z jara fujara.
Spousta věcí se ztrácí díky záplavě reklamních blbovin mezi které zapadnou ve schránce.
minimalne jeden strateny doporuceny list (reklamacia zdlhava, ale uspesna (ehm, za cenu listu), na druhu stranu nikto znamemu nedorucenie prihlasky na skolu nenahradil)
nezazil som este, ze by doniesli balik. skoro vzdy ostava po postaroch iba oznamenie o ulozeni zasielky (skoro preto, ze sa mi uz par krat stalo, ze som nemal ani oznamenie a musel hladat balik na poste z vlastnej iniciativy). nehovorim uz teda o tom, ze som zazil aj oznamenie s datumom 2 dni predtym ako sa skutocne v schranke objavilo.
025 na "gorkáči" třídila vnitrostátní listovní poštu - dopisy.
V noci se ještě co hodinu vybíral kastlík když se z gorkáče prošlo Opletalkou a hned proti křižovatce byla pošta v budově nádraží, jak jsme říkali na Masaryčce. Ale to už je opravdu dááááááááááááááááááávno.
Otvírači dopisů údajně seděli někde pod skleněnou střechou, aby lépe viděli.
Podepisovaly se cenovky - "V" čka s tmavočervenou V nálepkou a udanou cenou. Těch ale bylo velice málo, snad zlomek promile, i když to zase nebylo tak drahé, ono se to do dneška moc nevyužívá.
Pytle se plombovaly a měly visačku odkud kam a jak, musel by obejít plombu, ztráta celého pytle by se už těžko vsákla.
Pokud jela ale vlaková pošta, tak se dopisy třídily za jízdy - podle určení do jednotlivých stanic. Hledané jsou dneska Rekomando nálepky z dopisů podaných přímo do tohodle vagonu - i to kdysi šlo.
Pokud se vezla pošta v pytlích (říkalo se tomu uzávěr) jen v hitláku, tak to bylo taky zaplombované.
Povídání s doporučením, aby to odesilatel příště poslal přes Živnobanku přikládali taky, že to nemusel respektovat je jasné, ale pokud někdo dostal takových zásilek víc, tak si mohl být jistý že je na seznamu a že mu otevřeli i každou pohlednici.
Devizový zákon nemohl odesílateli v zahraničí zakázat odeslání takové zásilky.
Přestupkem proti devizovému zákonu byla skutečnost, že jste neučinil nabídkovou povinnost Státní bance ke směně těchto peněz nebo jste takto nabytou hotovost neuložil na devizový účet.
Zásilky ze zahraničí kontrolovala rovněž StB, která tak měla pod dohledem příjemce zásilky, zda půjde splnit nabídkovou povinnost vůči Státní bance nebo zda si peníze ponechá a pak se o něj začala zajímat kriminálka.
StB opatřila "devizovou" zásilku oznámením, že byla otevřena a přiložila tam upozornění na povinnou směnu, načež adresát odkráčel do banky s bankovkou 1 USD.
Pokud jde o nakládání s poštovními pytli, tak v době "hytláků téměř na každém vlaku" se u některých vlaků přepravovaly poštovní pytle tak, že je zaměstnanec pošty v jedné stanici naházel do hytláku a v jiné stanici si pro ně zaměstnanec pošty zase přišel. U některých vlaků zase pytle doprovázel "pošťák".
Vlakvedoucí nebo vlakový manipulant nikomu nic nepodepisoval, pokud by ty pytle za jízdy vlaku prostě vyházel, tak mu nikdo nic nedokázal, stejně tak mohl vlakvedoucí ty zásilky "zkontrolovat" ...
Poměry v Břeclavi znám také velmi dobře (necelých 40 let, ještě z doby, kdy byl mezi [dnes jíž bývalou] sedmou a pátou kolejí drátěný plot ...), ale nikdy jsem neviděl, že by se výtahů na 2. nebo 3. nástupišti nějak používalo. Pošťáci jezdili se svým vláčkem přes úrovňové přechody. Pokud si vzpomínám, tak na "Ferdinandce" jezdíval poštovní kurz na jednom páru osobních vlaků BV – PR – BV.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.