Třebíč - Podle občanského sdružení Metropolis by mohla na vlakovém nádraží v Třebíči v budoucnu vzniknout až patnáctipatrová budova se zázemím pro cestující, s obchody, službami, kancelářemi a restaurací. Nová železniční stanice má být dominantou lokality mezi Okresním soudem a nemocnicí. Zatím je ovšem tento projekt jenom ve stadiu plánů a představ. K výstavbě chybějí peníze a souhlas majitelů pozemků.
Aleš Stuchlík, předseda sdružení Metropolis a zároveň autor celého projektu, říká, že současné vlakové nádraží je nevyhovující, chybí vzájemné provázání vlaků a autobusů, nenabízí cestujícím potřebný servis a není bezbariérové. Výšková budova s odbavovací halou a komerčními prostory má stát přímo proti soudu, hned vedle parkoviště. V prostoru mezi nimi se počítá se zastávkami MHD. Na nádražní halu by navazoval podchod pod kolejištěm s přístupem na jednotlivá nástupiště a bezpečným průchodem do čtvrti Horka-Domky. V místě nyní nevyužívaného nákladového prostoru má být nový autobusový terminál se stáním taxíků.
Se studií se již seznámila třebíčská radnice a České dráhy. Oběma se nápad zalíbil a hodlají jej podpořit. S možnou realizací projektu Aleš Stuchlík počítá v horizontu 5 let. „Díky komerčnímu využití může být financována i ze soukromých zdrojů,“ dodává.
zdroj: Třebíčský deník
Nádraží v Třebíči absolutně, ale absolutně nevyhovuje požadavkům cestujících. Je to nádražní budova jako pro dvoutisícové městečko nebo velkou vesnici. Přece jenom Třebíč má 39.000 obyvatel (větší např. jak Znojmo nebo Tábor) a zasloužila by si něco většího, jako shruba 23. největší město v ČR. Navíc ten fakt, že ŽST TR odbaví více lidí jak Jihlava je už dlouhodobě pravdivý. Kolik lidí čeká na rychlík v Jihlavě a kolik v TR. Nesrovnatelné. Rekonstrukce nutná! Tohle mě sice celkem zarazilo do židle, ale proč ne? Jsem pro! Za jediné podmínky, že budova nebude mít více jak 10 pater. Je to dobrá investice do budoucna, ať už mluvíme o pravděpodobné elektrifikaci a modernizaci tratě 240, nebo o velkém boomu v průmyslové zóně, nebo o velkém potenciálu města po kvalitnějším napojení na dálnici, nebo o zmiňovaném UNESCU, které ty turisty z celého světa už přivedlo, a ne že je teprve přivede. Mluvím o Japoncích, Němcích, Rakušanech, Italech, Američanech a samozřejmě Izraelcích.
asi jsme si nerozuměli: ten přístup architekta byl mj. právě v tom, nechť je tam "n" arkýřů, serepetiček na střeše i ve stěnách, balkon do každé místnosti nejlépe zdvojený a zimní zahrada do koupelny i místo předsíně. Na řemeslné zajištění jakosti - pokrčení rameny - to není věc "umělce"/architekta, ale dodavatele.
PS.: Pokud jste nikdy nebyl účasten lobbyingu při soutěžích - třeba oceňování na veletrzích - buďte rád a nenechte si brát iluze.
Jinak 15 pater v Třebíči asi moc nevyžije, jedině že byste tam měli ohromnej zájem o kancly a nulovej rozvojovej prostor. Nicméně uplně bez problému si dovedu představit investora, kterej Vám za pozemky postaví pěkně 5ti podlažní nádražíčko s hypersuper a autobusovym flekem. Akorát v tom samozřejmě konkurence toho někoho bude hledat nejrůznější podvody a chyby a budete i za dobrou věc vláčeni bahnem.
Celkově se mi ta iniciativa líbí - žádné zakažme autům jezdit a přikažme ježdění vlakem, ale rozumně se snažit zlepšit podmínky. Good job!
nedá se v tom žít nebo pracovat? pak nechápu jak to může být oceňovaný.
aby v tom nebyly předsudky typu do rovné střechy vždycky teče, vlaky jsou pro socky, italský auta jsou zgarby.
pokud jsi v tom nebydlel nebo nepracoval, tak neposuzuj.
v reálu to chodí tak, že nejvíce náchylné na zatékání jsou šikmé střechy obsypané vikýři, v IC/EC/SC potkáš méně socek jak v tvém oblíbeném hypermarketu a ferrari by chtěl doma každý....
třeba teď bydlím v bytě bez předsíně a zjišťuji, že to vůbec nevadí a dřív bych si klepal na hlavu, že je to absolutní blbost
Jinak je celkem sranda, kdyz se zmini 15-patrovej barak a nekdo v tom vidi kopirovani zapadu (tim spis, kdyz to "pozvedne" tim, ze napise "chyby ze zapadu"...). Nezbyva nez se optat, jak by mela vypadat bezchybna budova ve vychodnim stylu - ze by neco barokniho?
Tindo: Možná jsou, ale bude jich málo.
mám spolužáka od 3. obecné. architekta, i uznávaného, vynamenávaného. Stále hubuje, že majetní se (za své peníze) rozhodují sami, co chtějí, a neumožňují mu, aby vynikl lépe, než pan Loos. Připouštím, že esteticky/výtvarně na to má, ale žít nebo pracovat se v tom nedá. Prostě rozpor podstata (účel), nebo forma?.
I on uznal, že to co jsem si k žití navrhl a nechal postavit sám je účelné a k žití vhodné, ale zatrpkl, že jsem (ne jen osobně, ale obecně jeho kolegům-architektům) nedal vyniknout, by se třetím osobám mohli chlubit, co vymysleli za peníze zadavatele, kterému se v tom ale nechce žít, protože by raději "substance over form" - tedy můj náhled.
Sice se ptáte V.B., ale i tak Vám odpovím:
Výšková budova naplněná komercí je tam hlavně proto, aby nemusely být čerpány veřejné prostředky. Stavět obchoďák z veřejných peněz je samozřejmě nesmysl.
Projekt předpokládá vznik návazného autobusového terminálu a parkoviště P+R. Budu předpokládat, že "hlavní nádraží" bude využívat jen polovina autobusových cestujících (zbytek nadále AN na Stařečce), přičtu, že možnost pohodlných a rychlých přestupů přitáhne do veřejné dopravy další lidi, a přičtu lidí směřující do sousední nemocnice, okresního soudu a prostřednictvím podchodu do čtvrti Horka-Domky, dostávám se k nějakým 15.000 lidí denně, kteří tímto místem projdou. Další nárůst lze očekávat po elektrifikaci a modernizaci tratě, která zrychlí cesty do Jihlavy i Brna. Zavedení IDS, jihlavský triangl + reko nádraží Jihlava město + napojení Jihlavy města na MHD pak dávají perspektivu dalšího nárůstu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.