Aktualizováno 22.5. - Liberec - Mistrovství světa v lyžování, které v roce 2009 pořádá Liberec, přinesou návštěvníkům kromě diváckého zážitku i novou možnost dopravy na místo konání: po letech úsilí by letos měla být znovuzprovozněna trať v délce šestnácti kilometrů, spojující polskou Sklarzskou Porębu s českým Harrachovem. Náklady za revitalizaci tratě z roku 1902, kde byl provoz zastaven již na podzim roku 1945, se budou pohybovat okolo 160 milionů korun, z nichž většinu je však třeba investovat zejména na polské straně. Do budoucna se počítá i s pravidelným provozem.
V době před zastavením provozu se přitom jednalo o moderní železnici. Na českém území dopravu zajišťovaly ozubnicové lokomotivy, na polské straně byla trať plně elektrifikována. Od roku 1991 se starostové obou obcí snaží o obnovení provozu, od kterého si slibují hlavně rozvoj cestovního ruchu v regionu.
Naděje pro příznivce "zubačky" však svitla až po téměř dvou desetiletích: 29. ledna 2008 došlo v Jelenie Góre k podpisu smlouvy o převodu části železniční tratě číslo 311 od stanice Sklarzská Poręba Górna ke statní hranici z majetku státu do vlastnictví Dolnoslezského vojvodství. Převod tratě ze státního majetku do vlastnictví samosprávy je tedy vyvrcholením 17 let snah o změnu vlastníka železnice. Zkušební jízda, kterou v rámci projektu Regiotram Nisa provedla německá firma, ukázala, že trať je ještě poměrně zachovalá a je průjezdná až do Jelenie Góry a známého zimního střediska Karpacz, ačkoli její využití pro jízdy s cestujícími si určité zásahy vyžaduje.
Poláci už začali s čištěním trati od náletových dřevin a po samotném mistrovství bude následovat celková oprava této trati tak, aby bylo možné zahájit pravidelnou dopravu vlaků v rozsahu pětkrát denně v obou směrech rychlostí až 60 km/h. Oprava patnáctikilometrového úseku na polském území (Sklarzska Poręba – státní hranice) bude podle odhadů stát 125 milionů korun a rekonstrukce nádražní budovy ve Sklrzské Porębě spolkne dalších 15 milionů.
Na realizaci opravy tratě se budou na polské straně podílet samospráva Dolnoslezského vojvodství, Dolnoslezská správa silnic a železnic ve Vratislavi, obec Sklarzska Poręba, a vyloučena není ani účast Towarzystwa Kolei Izerskiej (Sdružení Jizerská dráha). Výrazně levnější oprava na české části trati (Harrachov - státní hranice) o délce 1,4 kilometru si podle Správy železniční dopravní cesty vyžádá 21,5 milionů korun. Podílet se na ní budou společnosti SŽDC, Korid LK a možná také Železniční společnost Tanvald. Práce na odkřovení tratě již započaly na polské straně v loňském roce a nadále pokračují.
Železniční společnost Tanvald ve spolupráci s Towarzystwem Koleie Izerskiej původně ještě letos chtělo vypravit několik zvláštních vlaků po dosud neprovozovaném úseku z Harrachova do Sklarzske Poręby, z nichž první měl trasu absolvovat již 31. května. Podle informací z toho týdne ovšem z plánovaného záměru prozatím sešlo, jelikož trať svými stávajícími parametry pro jízdu těchto vlaků nevyhovuje.
Zdroje: MF DNES, Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov - Harrachov, spolupracovníci ŽelPage
1 2 | Zpráv na stránku: |
Podle původních plánů měly být z Kořenova do Szklarske Poręby vypraveny tři páry zvláštních vlaků, ale trať od státní hranice není v současné době způsobilá k jízdám vlaků."
zdroj: http://www.zubacka.cz/aktualne/20080505_sobota_na_zubacce/index.htm
=> ze by uz zacala okurkova sezona ? Tyhlety vykriky do tmy mi prijdou celkem k smichu... Polaci jeste nemaj od EU ani euro, vojvodstvi na to tayk nema, ale je jasny ze v zime v metru a vic snehu bude trat prujezdna........
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.