..: Vichřice komplikuje železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekPraha - V sobotu a neděli 1. a 2. března zkomplikovala život tisícům cestujících i dopravcům u prakticky všech druhů dopravy vichřice Emma, která se prohnala nad velkou částí střední Evropy. Popadané stromy a další objekty, fyzické poškození infrastruktury i následné výpadky dodávek elektrické energie zcela paralyzovaly na čtyřicet traťových úseků na území České Republiky, přičemž mimořádné výluky na některých tratích trvaly až do brzkého nedělního rána. Asi největším úderem pro dálkovou dopravu v ČR byl rozsáhlý výpadek napájení asi osmdesátikilometrového úseku I. koridoru mezi Řečany nad Labem a Českou Třebovou; obdobným problémům se ovšem nevyhnuly ani úseky III. a IV. koridoru a hlavní tratě spojující síť SŽDC s Německem a Slovenskem. V průběhu celého dne nabíraly vlaky staminutová zpoždění, čímž byl zcela narušen nejen taktový jízdní řád, ale i celková organizace dopravy a oběhy souprav. S blížícím se nedělním ránem se Česká republika probouzí ze špatného snu každého cestujícího; není ovšem zcela jasné, za jak dlouho silný vítr zcela ustoupí.

Meteorologové: sobotní noc ještě nemusí být konec

Otázkou zůstává, jak se bude situace vyvíjet zítra. Český hydrometeorologický ústav i nadále ponechává v platnosti varování před velmi silným větrem prakticky ve všech krajích ČR a i když vichřice Emma se již v této době nachází nad územím Ruska a postupuje dále na východ, meteorologové předpokládají špatné podmínky i v průbéhu nédelního dopoledne. Na většíně území i v tuto chvíli nastávají silné poryvy větru

Zůstává doufat, že noční počasí nebude dále komplikovat probíhajíce práce na obnově průjezdnosti všech tratí. Podle vyjádření ČD si kompletní opravy všech postižených úseků můžou vyžádta ještě několik dní.

Větší škodu, než staminutová zpoždění, musí řešit Železničná spoločnosť Slovensko, jejiž flotila hnacích vozidel pro dálkové vlaky je po dnešním incidentu v Maďarsku chudší o jednu lokomotivu řady 350. Ačkoli poškození "gorily" 350.003 podle dostupných záběrů nevypadá kriticky, "trojku" zajisté čeká neplánovaná návštěva ŽOS Vrútky a na pravidelné výkony se nějakou dobu nepodívá.

Jedinou výraznější nehodou u ČD bylo vykolejení osobního vlaku v úseku Rumburk - Krásná Lípa po najetí na spadlý strom. Střet se odehrál kolem 16.30. Nikomu z cestujících i vlakového personálu se nic nestalo.

Přehled dne - hodinu po hodině

0:45 - S končícím prvním březnovým dnem končí i ojedinělý chaos na železnicích. Krátce po půlnoci byl na cestě ke svému cíli ještě vlak IC 130 Moravia, který si směrem k domovskému Bohumínu vezl více než tříhodinové zpoždění. Dvě a půl hodiny k pravidelnému času příjezdu si musí připočítat i cestující na palubě večerního EC 70 Antonín Dvořák, který je i půl hodiny po půlnoci stále více než hodinu od cíle. Železničního černého Petra si ale 1. března jednoznačně vytáhla legendární Hungaria, jež se i uprostřed noci nachází ani ne ve dvou třetinách své trasy. Její zpoždění činí skoro osm hodin.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

23:59 - Hungaria už je v Praze, zpoždění už dále nenarůstá. Očekávaný Hašek zatím podle babitronu do ČR nedorazil, poslední elektronickou stopu zanechal v Devínské Nové Vsi. Špatná situace zůstává mezi Libercem a Pardubicemi, rychlíky nabírají stále velká zpoždění. Uzavíráme první den, skládáme poklonu babitronu, že to, narozdíl od své slovenské obdoby, vydržel, děkujeme za postřehy v diskuzi a těšíme se na vás zase zítra.

23:30 - Hungaria překonává všechny prognózy a do Kolína si přivezla 459 minut, tedy více než sedm a půl hodiny. R 646 je v Benešově s 280 minutami, R 703 v Říkovicích s 309 minutami, EC 70 "Antonín Dvořák" opustil Adamov se 167 minutami, IC 130 "Moravia" opustil Staré Město se 187 minutami. R 994 dosáhl Jaroměře se 175 minutami, protijedoucí R 995 Dvora Králové s 201 minutou.

22:00 - Hungaria v jednu chvíli jela se zpožděním 433 minuty, které je aktuálně již o něco nižší, a pravděpodobně ustavila definitivní dnešní rekord. Pokud se již nic dalšího nepřihodí, z Opatova snad již normálně dorazí do Prahy, kde bude pravděpodobně mimořádně ukončena a její souprava zřejmě poslouží rannímu Haškovi. R 703 projel zábřehem ze zpožděním 292 minuty, R 234 "Rastislav" míří na Brno se zpožděním 234 minut. Jinde se situace již normalizuje, zpoždění přes dvě hodiny jsou už spíše výjimkou. Obratové rychlíky postupně stahují desítky minut, s výjimkou pendlu mezi Vídní a Brnem, kde jsou obratové časy dost těsné. Každým okamžikem očekáváme vstup Haška na české území s náhradí lokomotivou, očekávané zpoždění mezi pěti a šesti hodinami. Konečně zprovozněna celá trať 220.

20:45 - Hungaria dorazila do Brna s nákladem 425 minut, čímže opět posouvá dnešní rekord.

20:30 - Sudá Hungaria se konečně rozjela, Sekule projela se zpožděním 401 minuty a přebírá dnešní rekord. Podle informací čtenářů došlo k nehodě, při níž u maďarského Vácu najela 350.003 v čele EC 279 "Jaroslav Hašek" do spadlého stromu a středně těžce se poškodila.

19:40 - Ještě není dobojováno, R 635 se dotahuje na šest hodin zpoždění, nyní si přivezl 344 minuty do Hluboké nad Vltavou.

19:10 - Podle babitronu stojí sudá Hungaria stále v Zohoru a už nasbírala 380 minut. Zatím není jasné, zda nebyla odvolána, ale vypadá to na nový rekord. Lichá Hungaria podle dostupných informací uvázla pro změnu v Kútech a její konto se také blíží čtyřem hodinám.

19:00 - Ze skrumáže na trati 220 si odnesl R 635 308 minut (Horusice), obratový R 703 si veze z Prahy na Moravu tři a čtvrt hodiny, R 707 "Hradišťan" dojel do Starého Města se 178 minutami, Ex 523 "Mojmír" projel Červenkou se 188 minutami, R 629 "Portáš" dorazil do Olomouce se 182 minutami, EC 102 "Polonia" dostala jako suvenýr 172 minuty a chystá se opustit ČR (Lužice), Vindobona projela Podivínem o 133 minuty později, značně červeno je ve Šluknovském výběžku a na severovýchodě Čech.

18:20 - Rožmberk si přivezl do Českých Budějovic neuvěřitelných 370 minut a stává se zřejmě dnešním "vítězem". Na ostatních tratích se situace uklidňuje, zpoždění bývají většinou do hodiny. Problémy jsou ovšem stále mezi Chocní a Českou Třebovou, v Chocni stojí Ex 577 "Svitava" a do čtyřhodinového zpoždění mu chybějí pouhé dvě minuty.

17:45 - V podvečer redaktor Vítek_V zdokumentoval situaci přímo ve stanici Praha Hlavní nádraží, kdy se odjezdová hala zaplnila cestujícími, čekajícími na zpožděné vlakové spoje. Na pragotronech mezitím nabíhaly v několika případech i stovky minut zpoždění. Kuriozitou byl příjezd zpožděného EC 108 "Comenius" k 1. nástupišti.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

17:20 - Rožmberk stále zvyšuje svůj "náskok", momentální zpoždění 331 minuta (Veselí nad Lužnicí) už připomíná slavné doby moskevských rychlíků.

16:50 - Trať do Bratislavy zprovozněna, brzy se tedy zřejmě dočkáme sudé hungarie s pěknou nadílkou. Kritická zůstává situace na trati Praha - Tábor.

16:45 - Hungarii veze se stošedesátiminutovým zpožděním náhradní souprava, na tratích z Veselí nad Lužnicí do Jihlavy a z Prahy do Tábora zavedana NAD, R 662 "Rožmberk" prolomil pětihodinovou hranici a má na kontě 316 minut. EC 174 "Jan Jesenius" projel Běchovicemi o 269 minut později. Vindobona projela Prahou a pokračuje do Německa se 115 minutami navíc. Petrov odjel z Adamova o 269 minut později. Mezinárodní R 272 si přivezl z Rakouska více než dvě a půl hodiny. R 987 přijel do Opatovic o 214 minut zpožděný.

16:30 - I. koridor se s mnoha omezeními dále rozjíždí, více než čtyři hodiny nasbíral i Jesenius, R 869, Ex 120 "Košičan" nabral 212 minut. Na několika místech nesjízdná zůstává táborská trať, chebské vlaky se hromadí ve Stříbře. Ex 128 "Hradčany" dorazil do Prahy také s tříhodinovým zpožděním.

15:55 - Situace se normalizuje jen zvolna, na I. koridoru stále stojí vlaky v Záboří a Chocni, trať do Bratislavy čeká na odklízení stromů a trosek, situace se zkomplikovala i na trati 070, kde vlaky vozí průměrně půlhodinová zpoždění. Čtyřhodinové zpoždění nasbíral i Ex 575 "Petrov", který ale již dojíždí do cílové stanice v Brně. Na trati 140 se začaly spojovat zpožděné rychlíky, mezi Pardubicemi a Libercem zpoždění stále narůstají v obou směrech. Naopak Břeclav se zřejmě zbavila většiny postávajících vlaků.

Asi nejzávažnější je omezená průjezdnost koridoru Praha - Olomouc. V úseku 15:20 - Velké potíže jsou zřejmě i na trati z Českých Budějovic do Prahy, mimojiné odtamtud přichází nový rekord - R 638 uvázl ve Veselí nad Lužnicí s 277 minutami, podle babitronu tam stojí ještě několik dalších vlaků.

15:10 - Vesměs vlaky vyšší kvality směřující na Moravu se aktuálně shromáždily v Chocni. Průjezdnost úseku Choceň - Česká Třebová je pravděpodobně stále velmi problematická. V opačném směru se místem hromadného setkání dálkových spojů stala Přelouč.

15:00 - Stále je přerušeno mezinárodní spojení do Německa a na Slovensko, bez provozu je dosud trať Plzeň - Cheb.

14:55 - Mojmír "vylepšil" svůj vlastní rekord na 259 minut, R 985 už to "dotáhl" na 229 minut a je kousek před cílem, R 987 už také pokořil tříhodinovou hranici a do Trutnova přivezl 192 minuty, se zpožděním následují i R 989 a R 991, i když s menším. I. koridor se začíná hýbat s ustáleným zpožděním kolem 3 hodin na vlak. Kolem Českých Budějovic se nyní pohybují kolem 120 minut, jako například R 640 či R 665 "Jakub Krčín". Lichou hungarii momentálně babitron indikuje na dvou různých místech. Pokud je nyní skutečně v Golčově Jeníkově, tak za několik minut na trati 250 nastane historický okamžik - potká se tam hungaria s vindobonou. Který fotograf bude na místě?

14:35 - Červené trojúhelníčky na babitronu se začínají pomalu hýbat, nový negativní rekord strhl Ex 522 "Mojmír", který v Záboří čeká na odjezd s 251 minutou, tedy více než čtyřhodinovým bonusem. Lichá Hungaria EC 171 odjela z Prackovic na Prahu s 230 minutami, sudá zakrátko vstoupí na síť SŽDC. R 985 ve skutečnosti nasbíral 212 minut, nyní je teprve v Hradci Králové, EC 174 "Jan Jesenius" stojí v Ústí nad Orlicí s 201 minutou, bok po boku s pendolinem SC 504 (184 min). Přes tři hodiny nasbíral i mezinárodní R 206, který si přivezl z Rakouska 220 minut a nyní je v Olbramovicích. Přes 200 minut již nasbíral i R 868 (Pardubice).

Na síti ŽSR zůstává nadále uzavřená jen trať 116 Kúty - Trnava, kde došlo ke stržení troleje. V tomto úseku ovšem aktuálně jezdí pouze osobní vlaky. Vichřice se ovšem v tuto chvíli nachází pořád nad západním Slovenskem, takže definitivní obraz situace ukážou až následující hodiny.

14:25 - V průběhu uplynulé půlhodiny nastal určitý pokrok na trati 010. V postiženém úseku mezi Pardubicemi a Českou Třebovou se nyní pohybuje prvních několik spojů. Nešťastným rekordmanem je v této skupině R 622 Bečva, jenž si do Prahy aktuálně veze 221 minut zpoždění. Paralyzovaný osmdesátikilometrový úsek je nýní průjezdný po jedné koleji.

V souvislosti s dnešní kritickou situaci na českých železnicích si vzpomínáme na účastníky narozeninové ŽelPage jízdy, aktuálně se nacházející na rozhraní Středočeského a Ústeckého kraje. Podle redakčních informací jízda i přes značné ranní komplikace pokračuje.

14:15 - Rozsáhlé výpadky napájení postihly i okolí Plzně a Ústí nad Labem. Smolařem dne se stanou zřejmě obě Hungarie, protijedoucí EC 170 uvázla prozměnu v Zohoru, kde stojí již téměř dvě hodiny. Velké problémy jsou na severovýchodě Čech, R 985 a R 987 jedou nedaleko za sebou, jeden s 99 a druhý s 65 minutami. Více než hodinová zpoždění jsou realitou i mezi Českými Budějovicemi a Jihlavou. R 638 dorazil do Veselí nad Lužnicí s 88 minutami, R 662 "Rožmberk" si přivezl do Jindřichova Hradce 80 minut.

14:00 - Podle nejnovějších informací se zastavila doprava i na mnoha místech Slovenska. Komplikace jsou na trati z Bratislavy do ČR, díky čemuž se začínají hromadit vlaky i v Břeclavi s průměrným zpožděním kolem hodiny a půl. Mezi Smolenicemi a Jablonicemi je stržená trolej. V Děčíně uvázl EC 176 (145 minut), adeptem na rekord je zřejmě protijedoucí EC 171 Hungaria, která již nasbírala více než 3 hodiny (227 minut). Doprava z I. koridoru byla odkloněna přes Havlíčkův Brod, kde se mj. nachází i pendolino EC 75 "Smetana" (Havlíčkův Brod, 123 minuty).

13:40 - z hlavních tratí v síti SŽDC je zastaven provoz i v úseku Plzeň - Planá u Mariánských lázní. Vichřice zásadním způsobem postihla dálkovou dopravu mezi ČR a Německem, odkud se silný vítr v noci na dnes přihnal. Dálková doprava mezi Děčínem a Drážďany zcela stojí kvůli poškozenému trolejovému vedení mezi Lipskem a Riesou.

13:30 - podle babitronu stojí mnoho zpožděných osobních vlaků, rychlíků a vlaků vyšší kvality v Kolíně, Pardubicích a České Třebové. Koridor se zdá být ochromen na více místech. Nejpostiženější vlaky již mají přes dvě hodiny zpoždění. Například IC 540 "Hutník" stojí v Pardubicích a má na kontě 156 minut, vedle něj Ex 570 Slavkov se 138 minutami. V Kolíně stojí EC 107 "Praha" zpožděný o 132 minuty, Ex 121 Košičan s 85 minutami. V Záboří nad Labem uvázlo pendolino SC 503 se 167 minutami a Ex 575 "Petrov", který má o 7 minut méně. Bok po boku stojí R 707 "Hradišťan" s "pouhou" 91 minutou.

Řečany nad Labem - Česká Třebová větrná smršť odstavila dodávky elektrické energie do trakčního vedení a zabezpečovacícho zařízení. Na extrémní počasí doplatily nejvíc vlaky EC 128 Hradčany 60min (Třebová), IC 541 Hutník 122 min (Uhersko), Ex 570 Slavkov 136 min (Kostěnice) a R 627 Emil Zátopek 49 min (Olomouc).Zajimavou cestu zažijí cestující rychlíku 986 který jede odklonem přes Trutnov zatím v Malých Svatoňovicich s 166 min. Nadále vichřice omezila provoz na trati Praha - Cheb, Praha - České Budějovice, Děčín - Dresden, Praha - Hradec Králové a Hradec Králové - Stará Paka - Liberec a mnoha dalších. Situaci nadále sledujeme.

Zdroj: iDnes.cz, Aktuálně.cz, Novinky.cz, Rádio Impuls, Babitron, poloha.vlaku.sk

Spolupracují: NIcKON, Georgo, Vojtěch Hubr, Poborskiii

Za fotodokumentaci redakce děkuje uživatelům Vítek_V a Jatyrko.


Honnzok Poslat mail autorovi | 2.3.2008 (1:48)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Praha hl. n.  mail  
16.03.2008 (21:30)  
Ještě žě to skončilo.
03.03.2008 (0:07)  
Poslední info z 030:

čas 0:00
994 Liberec +120
996 Turnov +33
5417 Železný Brod +32

23:38 dojel 997 do Pardubic, R 225 nečekal a odjel ve 23:32
02.03.2008 (23:18)  
Fatra si přivezla v sobotu cca 10 minut, které nafasovala mezi Olomoucí a ČT, a pak se dařilo dost zkrátit, takže při poslechu zpráv na ČT 24 jsem na informaci o potížích na trati Česká Třebová – Praha "koukal" poněkud divně.

Ráno byla 374 v Brně v 8.24, EC 71 si vezl + 40 kvůli obratu lok od 376, hlavně kvůli posunu s lokomotivou 350.011, která stála "zavřená" ve šturcu a musel čekat až vlak odjede směr Plzeň. Holt jinak to nešlo.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
02.03.2008 (21:45)  
22:00 - Na 030ce jsou stále rychlíky:
- R 992 - Rychnov u Jabl., +129'
- R 994 - DK, +83'
- R 995 - Předměřice, +81'
- R 996 - Smiřice, +24'
- R 997 - ŽB, +34'

Loučím se s vámi a přeji dobrou noc.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21:56 - křižování 996ky (+25') a 995ky (+81') skutečně proběhlo v Předměřicích N/L, jak jsem odhadoval :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21:52 - 992ka se nachází v Rychnově u Jablonce nad Nisou (+129'), dá se očekávat, že za cca 20min. zmizí z Babitronu.
- 997 se pohnul do Ž.B. (+34')
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21:44 - 996 mírně krátí 30' zpoždění (nyní +28'), s protijedoucí 995kou (Jaroměř, +78') se nejspíš vykřižuje v Předměřcích N/L.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
02.03.2008 (21:05)  
21:28 - 992+126'(Turnov), 994+83'(DK), 995+81'(DK), 997+36'(Turnov) | 996 vyjíždí z Pardubic +30'
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21:24 - 994+82', 995+44'
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
21:20 - "Na trhu" se objevil nový hráč, a to R 997 (Turnov, +36'), který zde čeká na protijedoucí R 992 (měl by brzy dorazit).
993ka konečně dojela do Pardubic, během cca 10' otočí na R 996, ten tedy bude mít cca 30' na odjezdu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
R 992 se úspěšně "prodral" až do Železňáku se 119' navrch, 993ka už je za Hradcem (+ 137') - takže zachvíli nám z Babitronu zmizí 2 červené objekty :)
Jo a neradujte se z 994ky, protože čekala v Jaráku a už má 77' :(
Edit: 996ka ještě není zobrazena, neboť na ní pravidelně otáčí 993 (u 996ky tipuju počáteční zpoždění cca 35')
02.03.2008 (21:01)  
Ještě doplním - R 991 v Bílé Třemešné zrušen. Souprava se pravděpodobně otočila na 992, neboť 992 dojela do Dvora Králové se 157 minutami (do Mostku zkrátit 53 minut je nemožné).

Cestující ve směru Brno se tak neměli jak dostat již od 16.hodiny - 991 zrušen v Bílé Třemešné, 5473 zrušen ve Dvoře Králové, 993 +137. Poslední spoj do Brna (Ex 569 Brněnský drak) jede relativně včas a v době dojezdu R 993 do Pardubic je již kolem České Třebové. Cestující tak po strastiplné cestě do Pardubic čeká nepříjemné čekání na EN 377 odjíždějící v 1:46. Maximální zpoždění cestujícího (např z R 991)za přepokladu, že EN pojede načas, bude příjemných 437 minut.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
02.03.2008 (20:21)  
Přidávám kompletní souhrn R Pce-Lbc aktuální k 20:19:
- R 990 Lbc příj. + 136'
- R 992 Mostek + 104'
- R 993 DK + 131'
- R 994 Jaroměř + 4'
- R 995 St. Paka + 42' (v 20:15 měl + 26')
02.03.2008 (19:01)  
Na 030 popdaly nově stromy mezi Jaroměří a Dvorem Králové (u Kuksu). R 991 tak z jedné kalamity přejel do další. Takže kolem Dvora Králové: 5473 +89, R 991 + 171 v Bílé Třemešné, R 993 +65 v Mostku, R 990 ve Staré Pace +119.
02.03.2008 (18:59)  
wormik, Poborskii: na hl. n. hlásil rozhlas zpoždění R 207 směr Salzburg 60 min. kvůli poruše ZZ. Souprava nedorazila včas z ONJ. Tím se myslím vysvětluje Košičan v Hostivaři. Jako by nestačil ten vítr ...
02.03.2008 (18:16)  
Mimochodem, Ex 120 Košičan jel úvratí přes Hostivař,
  1 2 3 4 5 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko