..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel waszyn 
07.03.2008 (10:03)  
Dotovani obsluhy malych obci nevhodne trasovanymi regionalnimi tratemi pomoci 1x 810 kde krome 2 skolnich Spoju jede 5 lidi opravdu nikam nevede. musime si priznat ze mnohe trate byly postaveny v nejake dobe, v niz mj.neexistovaly busy a nakladni automobily. zachovat jednu dve takove trate a par ks 810 (podobne jako je tomu u uzkokolejky do Osoblahy), a zamerit se na trate kde ma zeleznice SMYSL. zeleznice do kazde vesnice smysl ani ekologicky vyznam proste opravdu nema.
Stejne tak je nesmyslna snaha o naprosto nekoncepcni konkurenci autobusove doprave. Tim ze nasadim na Brno vozy rady B, tak tam ty lidi proste do tech dobytcaku nedostanu ani za tech 35 Kc. V tom se 3 hodiny jet proste neda. Jako urcita vlastovka kam by se drahy mely ubirat se da hodnotit SC pendolino, pokud pominu fakt, ze tento produkt se dal provozovat uz davno a s vyuzitim mnohem levnejsich konvencnich vozidel. Ti lidi do toho nelezou, protoze to zvenku vypada jak imitace TGV, ale spis, ze to nikde nestavi, nema zpozdeni a je tam cisto a pohodlne. To by se dalo provozovat i vagonama ze Zlicina, pravdepodobne se ziskem..
07.03.2008 (7:37)  
AM: Já vím, ale co se dá dělat když naše železniční odbory jsou pořád ještě zbarvený do ruda a vláda se jich bojí jako čert kříže. To se pak mohou i občanské iniciativy jít klouzat.
07.03.2008 (2:16)  
Už jenom maličkost: proč si všichni myslíte, že u nás nic nejde a jít nemůže? Kdyby si to tak říkali i naši předkové, tak tu dodnes nic nemáme. Spíš je otázkou, co dělat,a by se to změnilo. A nad tím by se dalo nejen přemýšlet, ale i něco vvymyslet. Vždyť i v té daleké cizině hodně zmůžou občané a jejich iniciativy a když se spojí s odborníky, tak i ti politici mají najednou jiné názory. A když se u nás mohou podporovat doslova pitomosti a zavelké peníze, tak proč nedosáhnout něco lepšíhp právě na železnici a celém systému šetrné dopravy?
06.03.2008 (12:13)  
Antonín Minařík: Neříkám, že by některé ze jmenovaných priorit nebyly žádoucí, ale ve skutečnosti zkrátka prioritami nejsou. Jak je vidět kolem nás, stát má tisíc jiných věcí. Buďme rádi, že investuje do koridorů a některé kraje si pěstí svě IDS, jinak by počty cestujících na železnici byly ještě horší než je tomu dnes. Spoléhat se na nějaké "že by měl", nemá valný význam.

Co se týče zabezpeční, tak s tím tedy nemohu souhlasit. Mám tedy na mysli traťové, staniční a vlakové zabezpečovače. Pravda na koridorech a v některých stanicích se nachází reléovky (poměrně dobrý systém, ale nic co by jinde neznali), ESA-11 je moderní číslicový systém (bohužel občas kolabuje), ale spolu s ostatními elektronikami je to zcela minoritní podíl na síti SŽDC. Na většině sítě stále dlí hradlové a já nevím jaké všechny historické systémy, které jsou jistě zajímavé, ale nikoliv moderní a blbuvzdorné (tedy odolné proti selhání obsluhy).
Vlakový zabezpečovač LS-90 není v pravém smyslu zabezpečovač. Ačkoli strojvedoucímu zpříjemňuje obsluhu vlaku, tak rozhodně není schopen zabránit nedodržení návěstních znaků. Ve světě (ale třeba i v Pražském metru) již existují drasticky komlexnější VZ.

P.S. - někde řeší i sekundární rizika, protože bezpečnost je na prvním místě...
http://www.intlrailsafety.com/Dublin/Presentations_PM_25_Oct/07_Masamichi_Kato.pdf
06.03.2008 (9:10)  
xAnri05: haló vstávat dušek padl vloni, tak si můžete sundat ty červenooranžové brýle a otevřít oči.
DB na tom taky není zrovna nejlíp, jelikož dlouhodobě okupuje nejnižžší příčku v oblíbenosti doma. Má úbytek cestujících v dálkové dopravě a DB Regio taky není příklad úspěchu. Jedinná část která může jít na burzu je DB Netz, což je ovšem hovadina na n-tou, jelikož to dopadne jako d Railtrackem. A to slibovali že DB pude na burzu co nejdřív.
To že mi klesnou tržby neznamená že budu chtít větší dotace, ale měl bych se snažit nalákat cestující zpátky a ne se na to zvysoka vykašlat a dojít si pro vyšší dotace.
Je to všechno?
Když to sečtu tak tvrdíš, že do Evropy jenom jako jeden velký nefungující státní podnik. Nejseš spřízněnej s ředeitelem DB AG? On taky S Evropou proti Evropě (ochrana státem doma a jinde chce volný přístup).
06.03.2008 (8:34)  
Antonín Minařík - Švýcarský systém byl vybudován za všeobecné podpory jak obyvatel, tak i politiků. Vzhledem k averzi velké části obyvatel ČR vůči železnici (mnozí vlakem nejeli i desítky let) a politickému prostředí je to věc vcelku nemožná. Ono stačí i přesvědčování při tvorbě IDS - to byste nevěřili, jak je u některých obyvatel přesvědčování těžké. A když se už konečně IDS začnou využívat, staré zvyky převáží a při každém přestupu si zakupují novou jízdenku i přes existenci přestupního tarifu.
06.03.2008 (1:54)  
Jen stručně. Nefunguje to vše u nás jen proto, že odpovědní vlastně nechtějí a že je veřejná doprava moc nezajímá, stejně jako zdravé prostředí, zdraví lidí, funkční krajina apod. A toto konkurence více dlopravců opravdu nevyřeší. A to mně nikdo nevymluví.
Dále, nikde jsem nepsal "železnice do každé vesnice". pouze tvrdím, že želez nice musí být páteřní systém i v regionálním měřítku a na ni musí být napojena silniční dorava. Důvod je jasný - příliš vysoké negativní dopady silniční dopravy a hrozící kolaps našeho způsobu života. Víc nebudu rozvádět, je to složité a zdlouhavé, kdo s e tomju věnuje, ví, o čem je řeč.
Ten systém s lomeným jízdným je na nic a ta konkurence může vyhovivat opravdu jen v jedné trase a nic nebrání tomu, aby si přepravce prodával za nižší cenu, pokud cestující pojede celou trasu jen u něho. Současně ale musí platit, že msuí uznávat jízdenky ostatních dopravců bez lomeného tarifu, pokud jedou trasu i m imo jeho provoz. Proto nutnost síťových a obdobných jízdenek v celém systému.
A nevím, proč se nesanžit přebírat či zdokonalovat třeba Švýcarský systém. To budeme pořád jen tvrdit, že něco nejde?
A s tím zabezpečením nesouhlasím, máme ten systém docela dobře vymakaný, což potvrdí lidi, kteří tomu rozumí - nemám to ze své hlavy, neb nejsem z "elektriky", ale bylo mně to vysvětlováno lidmi od fochu. Proč bych tedy nevěřil.
registrovaný uživatel happy 
05.03.2008 (16:41)  
A hlavně tu vidím jednu obrovskou výhodu.Jednotky budou schváleny pro provoz v čr a potom skutečně nebude nic čd bránit si je koupit taky a to i bez schvalovacího maratonu.
registrovaný uživatel happy 
05.03.2008 (16:40)  
Skutečně se jedná o Flirty,o vozidla určená do regionální dopravy.Ovšem do Ostravy to zase moc dlouho nejede a pokud zvolím vhodné sedadla,tak pak nebude problém.
05.03.2008 (14:08)  
P!zz@man: To je tvoje volba, nikdo tě nutit nebude. Ale tipuji, že BĚŽNÝ cestující ocení třeba zvláštní, ale novou, čistou jednotku spíše než ač krásně symetrický tak špinavý vůz vevnitř i vně, se zašlým lakem, uvnitř zatuchlý, se záchody které hrozí epidemií tyfu a pojezdem, který ma přeježděno o půl mega.
  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko