Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
To co napsal Chikatetsujin (sakra, to je jmeno?:-)) je dobry poznatek - dokud je jen statni dopravce (prepravce?:) , tak poplatky za pouzivani koleji jsou jen prelevanim penez z jedne kapsy do druhe, ale soucet penez na infrastrukturu je porad stejnej. Good point:)
Nevím co by po Jančurovi měl chtít DÚ za pěníze :-)
V dnešním korupčním světě člověk nikdy neví (třeba aby rychleji schválil nová vozidla).
2. Kdyz to vezmu do dusledku, tak ano, autobusy jezdi na naftu (asi teda, ja totiz zadny autobus nemam, ani jsem do nej nikdy nic nelil:-) Ja jsem psal neco o tom, ze Jancura do autobusu sel az po te, co si nastudoval ceny benzinu. Spojeni autobus jezdi na benzin sis tam dosadil ty sam...
Ne, tohle neni zkouska z ekonomie, ale aspon teda uz nepis, protoze co slovo, to perla... SZDC a ostatni si tezko muzou rict Jancuro plat, pokud Jancura bude mit nejakou smlouvu. Pokud by si to rict mohly, tak neexistuje jeden jedinej duvod, proc by si to vicemene stejne instituce nemohly rict uz ted. Mohly by rict treba "Jancuro, chces jezdit po dalnici? Tak plat 10 korun za kilometr, vcera jsme vydaly novou specialni vyhlasku" nebo "Jancuro, chces prodavat letenky? Tak plat, protoze vcera jsme vydaly speciali vyhlasku tykajici se prodeje letenek po internetu". Ani tohle, ani zadne jine "Jancuro, mame blbou naladu, tak plat" ale nehrozi. Muze za to jeden stredoveky (mozna spis uz staroveky) vymysl - smlouvy...
Pro Vaši informaci - na železnici už řada soukromých vlaků jezdí (nákladní doprava) a zjevně si to taky dovedli propočítat tak, aby nekrachli :)
Nevím co by po Jančurovi měl chtít DÚ za pěníze :-)
Také mě překvapují ty bláboly o negativním monopolismu SA. Pokud uvážíme, že monopol získali do Liberce, tak i po zvýšení cen jsou zhruba na ceně konkurenčních dopravců před zahájením souboje a to tu máme mýto, nové DPH a dražší naftu. A jezdí více spojů s daleko větší kapacitou (63 oproti 45) Kdopak druhý to má u nás monopol, řekněme ČD. A copak dělají s cenami? Téměř každá destinace je dražší než autobusem, pro "lidské jízdé" je třeba nabít paušál 600 korunkami případně investovat do jiných "kreditů" - tedy zaplatit hodně a předem. Obyčejné jízdné je zkrátka zcela mimo realitu a tím se mnoho nových cestujících nepřiláká. To si opravdu myslíte, že to může být horší?
Nicméně všechny modré koule si neuvědomují jeden základní fakt... Že případní soukromí dopravci nalejou spostu peněz do současného zatuchlého systému... 8 Kč za km pro ČD za řízení dopravy a kolem 50 Kč za 1000 t/km pro SŽDC? Když nahodím bajvoko matematiku (Ostrava 400 km, jednotka 333 t) tak to máme... 6400 Kč za jeden pár vlaků pro ČD a 13000 pro SŽDC. Když vezmeme chudou variantu 4 párů privátních vlaků denně tak to máme: Pro ČD - 25 600 Kč denně, 179 000 týdně, 9,3 mil Kč ročně... (pořád není na olej do Bardotky?)... Pro SŽDC: 52 000 denně, 364 000 týdně a 19 mil. Kč ročně (za to by se nějaký te výtluk mohl opravit a podbít, ne?). Pro ty co by snad chtěli argumentovat, že ČD platí tyto častky také, tak to je pravda, ale řízení cesty je samo sobě a SŽDC platí ČD jako správce dopravní cesty, takže nula od nuly pojde (to lze skutečně najít ve výročních zprávách ČD)..
A teď si představte, že by tu takových vlaků jezdilo stovky... To už jsou nezanedbatelné zisky.
..Pochybuju, ze prvni busy koupil, aniz by znal cenu benzinu...
Prosím o sdělení, který autobus pana Jančury jezdí na benzín (pokud vím, tak jezdí na naftu, ale nechám se poučit).
Kolik přijde třeba cesta Ostrava-Praha a zpět jednu soupravu (zřejmě 1-2 strojvedoucí, vlakový personál, dopravní cesta, nádraží, elektřina...Pokud vládne ČD, SŽDC, DÚ a MD, mohou si říci, kolik chtějí a Jančuro dej, nebo nejezdi.
Prosím nejchytřejšího zde o vyčíslení, když to podle Vás už Jančura spočítal, tak to asi není tajné, kolik vše bude stát?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.