Praha, Kladno -
Modernizovaná železniční trať mezi Prahou a Kladnem zřejmě povede v trase nynější takzvané buštěhradské dráhy a končit bude na Masarykově nádraží. Minulý týden to posvětila i radnice Prahy 6, která se dosud k této možnosti stavěla záporně. Její souhlas se studií ministerstva dopravy, zpracovávanou odborníky z pražského ČVUT, odboural jednu z největších překážek k realizaci rychlodráhy na letiště i k přestavbě spojení na Kladno.
Tento krok zastupitelstva je poměrně zásadní a může ve svém důsledku vést k přehodnocení dopravní politiky v celé západní části Prahy. Praha 6 totiž dlouhodobě rychlodráhu odmítala a preferovala místo ní prodloužení trasy metra A na Dlouhou Míli. Pražský magistrát se mezitím rozhodl metro na letiště skutečně prodloužit a Praha 6 by preferovala realizaci obou projektů současně. To se pro změnu nelíbí Straně zelených, která je pouze pro rychlodráhu.
"Z hodnocení vyplývá, že spojení letiště a centra rychlodráhou je výhodnější a levnější o více než 20 miliard korun. Náklady na provoz jsou u rychlodráhy nižší o 200 milionů korun ročně," argumentovala již dříve městská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle její kolegyně Petry Kolínské by metro mělo končit v Motole, jinak se bude zbytečně plýtvat penězi.
Radní Prahy 6 navíc tímto rozhodnutím dost riskují. Rychlodráha totiž nemá mezi obyvateli z velké části vilové Prahy 6 velkou podporu, majitelé nemovitostí v této velmi žádané části Prahy preferují klid a silniční dopravu. I proto mají radní Prahy 6 několik podmínek - bude sloužit jen pro osobní dopravu a některé úseky budou vedeny pod zemí.
"Výsledek studie Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického budeme respektovat. Jsme rádi, že byla vyslyšena naše snaha o rychlé posunutí celé věci ze strany ministerstva dopravy a dalších subjektů," citovala agentura ČTK starostu Tomáše Chalupu (ODS). Konečná podoba trati by měla být známa zhruba do dvou týdnů. Modernizace by se měla uskutečnit podle předpokladů do roku 2013.
Při odhadování konečné podoby tratě se lze opřít o předchozí studie. Ty počítaly především se zdvojkolejněním a elektrifikací tratě, včetně výrazných přeložek. Obyvatele Prahy 6 chtěli autoři uchlácholit tubusem, do nějž by celou trať na území Prahy 6 zahalili, jenže tento tubus by podle zastupitelů městskou část spíše rozdělil.
Ilustrační foto: JTB, zdroj: letectvi.cz

Samozřejmě tahat dálkové vlaky se dvěma pasažéry na letiště je hloupost :-)
Pro ty s představou, že se neomezí po výstavbě povrchová MHD - kde si tedy zhruba představujete, že DPP vezme těch několikset milionů ročně na provoz? Vydělá je na jízdenkách za ten úsek? Nebo mu je snad dá město? Eee...
a snad by byla taky větší snaha to dotáhnout až do konce i přes protesty na šestce
Autobusy ať tam klidně končí, to je logické, ale vlak a´t pokračuje hezky až do centra.
nevím kolik lidí se dopravuje do Prahy vlakem a pak přesedá na letadlo, ale u přijíždějících cizinců je Praha velmi často už jejich cílovou destinací a i když není tak tráví aspoň jednu noc v Praze než pokračují dál... A bohužel Češi vám je zatím nenaplní, kolik asi tak z těch 11,3 milionu lidí kteří prošli Ruzyní mělo český doklady....
Pokud by se metro v první etapě dotáhlo aspoň k Veleslavínu, tak 20 a 26 nebudou ráno na Dejvickou praskat ve švech(taky už se mi několikrát stalo, že jsem nemohl zavřít dveře; 1 a 18 z Petřin na Hradčanskou jsou na tom podobně), protože metro by stáhlo cestující z Veleslavína i z Červeného vrchu a z vlaku od Kladna by to byl lepší přestup, než Praha-Dejvice - Hradčanská. Vlaky od Kladna a z letiště by mohly zajíždět jak na Masaryčku (a tam skončit), tak i na druhou stranu do Libně a možná třeba i dál... třeba Malešice-Hostivař-Vršovice...
Ale zrovna tak by mohla část vlaků skončit na Veleslavíně nebo v Dejvicích jako přípoj k metru. Takže jako 1.etapu bych volil prodloužení M"A" Červený vrch-Nádraží Veleslavín-Petřiny a železnici z Veleslavína směrem na Kladno a letiště, byť by to bylo dočasně neelektrifikované.
Taky jsou úvahy o prodloužení tramvaje z Divoké Šárky přes Dědinu ke starému terminálu... protáhnout to až k novému by třeba šlo taky.
Dálkové vlaky bych na letiště netahal, bývají mnohem delší než příměstské soupravy a musela by tomu odpovídat i délka nástupišť
Podle meho pohledu do mapy bez vyskovych pomeru vypada jako nejrozumnejsi reseni zajizdeni dalkovych vlaku na letiste propojka nadrazi Holesovice a trati na letiste pres Stromovku. Holesovice budou mit napojeni na hlavak docela slusne. Resi se tim prestup na vsechno, co jezdi z Holesovic a hlavaku, da se z letiste dojet primo az na Smichov nebo do Hostivare (do te Hostivare by to mohla byt i zajimava mestska linka). Akorat to asi neschvali ekologisti.
František: Ten tunel ale určitě slouží "k technickým účelům" provozu metra, takže se jen tak bourat nebude. Ale přesné parametry neznám, takže by třeba nějak podejít šel.
Pohyblivý chodník tunelem by vyšel asi o dost levněji, než podzemní patro hl.n. a zase tak daleko to opravdu není. Určitě by šla udělat varianta i vrchem - Hl.n.- (nad Bulharem podél magistrály) - překlenutí kolejiště - eskalátor dolů na nástupiště. Podobně, ale pod zemí lze spojit i Mas.n. a Florenc.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
