..: České dráhy mají v Ústeckém kraji přijít o monopol :..

Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.

Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.

Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.

Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.

Přehled tratí a jednotlivých oblastí:


A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz

B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany

C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec

D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách

E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov

F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)

Ilustrační foto © karloslt

zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008


karloslt | 14.2.2008 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
14.02.2008 (16:11)  
Ad M podle mě jedno zda se za ZDO platí ČD nebo jinému dopravci,prostěli jde-li o vlak(bus) nemusel by se polatek(mýto) vybírat vůbec(přelévání peněz). Jediný problém by byl přesně určit zda ten nebo ten spoj je v ZDO nebo není,protože né všechny spoje musí být nutně v ZDO.
registrovaný uživatel M 
14.02.2008 (16:05)  
Jiri Prusa - ano, mas pravdu, je tam ale jedno ale. Ty platby tam byt "musi", protoze kdyby doslo k tomu, ze by na koleje vstoupili i soukromnici, tak by tam to "nula od nuly (pri zanedbani nakladu na vyber, distribuci atd.) pojde" platit nebude. Tim spis, kdyby to mel byt treba zahranicni subjekt.
Timto fakt nerikam, ze je tohle je duvod, proc byly tyhle poplatky a platby typu "my vam dame dotaci na povinny poplatek" zavedeny, ale "zpetne" se to jimi obhajit da.
Je to podobne jako s mytnym. Aby se zpoplatnil tranzit, tak musi platit i tuzemec:-(
registrovaný uživatel M 
14.02.2008 (15:59)  
Mne spis zaujalo tohle - Pokud vsak CD tyto pozice opusti, prijdou o cast prijmu, ktere ziskavaji, coz povede k omezeni investic do jejich vozoveho parku, coz pociti i dalsi kraje. Takze jako jeden kraj financuje dopravu v jinem? A ja myslel, ze si plati jen regionalni dopravu v tom svem:-))
14.02.2008 (15:53)  
Ještě malá ekonomická vsuvka. Mýtné a platby za použití DC v ZDO jsou finance které stát platí sám sobě,ale okolo takže zpět se nikdy nedostane 100%,kdyby se tyto platby odstranili resp. šli přímo stát by ušetřil,ale nikdy se to tak nědělalo že.
registrovaný uživatel waszyn 
14.02.2008 (15:42)  
xanri: takovou dulezitou informaci jako ze mytne je fixni naklad bych nedaval pod hvezdicku na konec, ale pekne na zacatek prispevku, ctenar by pak mel vetsi pochopeni pro dalsi dukazy orientace v problematice dale v textu:)
na to fakt nema cenu reagovat, jedna perla vede druhe...
registrovaný uživatel Kuba 
14.02.2008 (15:12)  
Regionovy bohatě stačí a splňují i ta nejpřísnější kriteria.......
ÁÁÁ pán je srandista, ty od nárazníku po anténu odfláknuté stroje splňuji kritérie tak možná v Africe, i když kdyby tam vletěl do oblouku takovou 80km/h tak by všichni popadali ze střechy díky supermoderním podvozkům.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.02.2008 (15:05)  
To,co pise pan Simral se da vztahnout take na autobusy. Ty neplati za dopravni cestu*, takze jsou levnejsi. Proto je tak UK prosazuje. Za par let to vsak muze byt jinak.

Kazdopadne konec monopolu CD se v reg. doprave asi blizi, nebot ministr Rebicek jiste tise souhasi s UK a stejnetak novy management drah tomu sam jiste rad napomuze (uz se tak nekteri udajne vyjadrili). Takze se CD mozna ani nebudou snazit si pozici "monopolniho" dopravce udrzet.

Pokud vsak CD tyto pozice opusti, prijdou o cast prijmu, ktere ziskavaji, coz povede k omezeni investic do jejich vozoveho parku, coz pociti i dalsi kraje. Takze budou chtit vypsat vyberova rizeni. Kazdopadne to povede k narustu cen za vlkm, toto muj nazor. Mozna si tak nekteri soukromnici na zeleznici nakoupi prebytecne 810 od CD a provedou k prekvapeni vsech regionizaci, aby udrzeli ceny, a budou nas za stejne jizdene, ale mozna nizsi dotaci od kraje vozit vesele dal. Samozrejeme s kavlitnejsimi sluzbami a schopnosti vycislit sve naklady.



*Pro rypaly: silnicni dan a mytne na dalnicich apod. ano, ale da se to priblizne povazovat za fixni naklady narozdil od ceny za ŽDC.
14.02.2008 (14:56)  
Ad Petr Šimral naprostý souhlas.A je pravda že bude zajímavé jaké "ošlapné" bude vlastník budov(ČD a.s.) účtovat dopracům na tratích kde ČD dopravu nebude provozovat.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
14.02.2008 (14:42)  
ad Karel kovářík: řeknu - li a), měl bych říct i b).
Dopravní cesta DB v osobní dopravě je brutálně drahá pro přirážky za takt, ošlapné a různé regional faktory, takže si k platbě za km 248 Kč odečtěte dopravní cestu v milosrdné ceně 6 EUR od km. A nejste ani na stokoruně. S německou drahou pracovní silou a v nových vozidlech.
U ČDregio píšete o 62,- Kč při odhadované průměrné DC 11,- Kč od km a českou úrovní pracovní síly a provozovaným technickým muzeem.
Zdraví PŠ
14.02.2008 (14:29)  
Výběrová řízení budou zajímavá,protože
1. budou konečně vypsána na delší období (12 - 15 let) což umožní případným dopravcům uvažovat o leasingu nebo pronájmu vhodných vozidel
2. zatím neni známo zda rozhodující bude cena nebo kvalita vozidlového parku
3. zda se kraj pevně zaváže že x let bude platit x Kč bez ohledu na volby a jiné "tlaky"
3a. zda kraj nakonec nezjístí že na "kvalitní" vozidla prostě nemá
4. a zajímavé bude o kolik zbohatne hodnotící komise(bohužel stále jsme v Čechách)
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko