Praha - Nové vedení Českých drah krátce po převzetí společnosti přišlo s návrhem, že s ohledem na nedostatečné financování skrze platby za objednanou dopravu bude žádat o příspěvky na obnovu vozového parku. Generální ředitel ČD hovoří až o 17 miliardách korun ročně.
Na žádosti vedení Českých drah slyší i ministr dopravy Aleš Řebíček, který potřebu nových vozidel vidí jako jednu z jeho priorit, nicméně peníze slíbit nemůže, protože státní pokladna vhodné zdroje patrně nenabízí. Náměstek pro osobní přepravu Petr Moravec připouští, že zmíněná částka je spíše přáním a za reálné považuje tři až pět miliard. Nicméně ani 17 miliard by patrně nebylo dostatečných, protože jako minimální částka investovaná do obnovy se uvádí až dvacet miliard korun ročně.
Dráhy pravděpodobně nedostanou peníze přímo, ale skrze navýšené platby za objednané rychlíky. Tato strategie ale může narazit při vyhlašování výběrových řízení.
Moravec, podle vlastních slov netrpící železniční nostalgií, chce i některé spoje zrušit a tím ušetřit. Zrušené vlakové spoje by nahradili autobusoví dopravci, kteří vyjdou kraje laciněji, dokáží efektivněji obsloužit méně využívané trasy a spolupráce s nimi je pro ČD rovněž jednou z priorit. Žaluda zároveň zveřejnil zajimavá čísla o výši dotací národním dopravcům od státu: v Česku činí údajně průměrný príspěvek na jeden kilometr 63 korun; na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku je to pak dvojnásobek a nejštědřejším státem v regionu je Německo, které, podle Žaludy, na vlakokilometr dává v průměru 235 korun.
zdroj: www.ihned.cz
Jestli to uspori 2/3 nafty oproti TU+Balm a umozni to zachovat denni provoz do NB, tak to za ten kompromis stoji.
2) Je sice hezké říci: ČD prodělají, nechce soukromník, zrušit, ale nejdřív je třeba spravedlivě nastavit podmínky a investovat do drážní infrastruktury. Jak jinak může vyjít vlak ekonomicky výhodněji? Proč asi Connex resp. Veolia jdou u nás do autobusů?
3) V zahraničí jsou možná x-krát bohatší, ale taky tam vše logicky x-krát víc stojí. Takže porovnávat absolutní čísla je zavádějící. Narozdíl od platby za jejich dopravní cestu a související služby (která má bohužel za následek cestování do ciziny zpravidla jinak než vlakem) naštěstí nemusíme v jejich cenách hradit vozidla nebo stavební práce, když máme i domácí výrobce a dodavatele. Používal bych raději procentuální srovnání. Dle zkušenosti je u nich vše reálně zhruba 3x tak drahé, čili dávají-li 235 korun na kilometr, u nás by to odpovídalo asi 80 korunám. Záleží na rozdělení peněz, kterých je v celkovém rozpočtu dost.
Jinak jsem rád, že se ho konečně podařilo úspěšně odzkoušet, aby mohl být nasazen do provozu. Přesně vozidlo takového konceptu úzkokolejky nutně potřebovaly. Tahat 1 Balm lokomotivou, i když po remotorizaci, je dost neekonomické. Myslím, že je to nová kapitola pro JHMD. Když jsem viděl jeho původní stav po přivežení z Polska, tak jsem vůbec nevěřil, že se ho podaří dát dohromady. Byly to prostě šroty. Mimochodem, pokud se nepletu, tak koupili 2 motoráky, neví někdo co je s tím druhým?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.