Tlumačov – Zatím neznámí pachatelé už dvakrát v letošním roce narušili bezpečnost a plynulost dopravy na železničním koridoru trati ČD 330. Zpoždění jednoho expresního a tří osobních vlaků způsobili tím, že násilně nadzdvihli spuštěnou závoru na železničním přejezdu ulic Dr. Ignáce Horníčka a Mánesova v Tlumačově.
Může se to zdát jako banalita, ale zaměstnanci SDC poté musejí pokaždé k tomuto přejezdu přijet a zkontrolovat ho. Samozřejmě při současném zastavení provozu. „Nadzvednutí břevna závory okamžitě signalizuje poruchu. Vlaky na trati proto musejí neočekávaně brzdit a jestliže neubrzdí, šetříme tuto skutečnost jako mimořádnou událost,“ vysvětlil provozní náměstek SDC Zlín Ivan Vránský.
Nedočkavci podle něj zdvihli závoru 11. ledna před půl osmou ráno a 15. ledna ve tři čtvrtě na šest večer. Lidem, kteří zdvihají závory a vstupují do kolejiště, hrozí vysoký finanční postih, podle mluvčí zlínské policie tím navíc páchají trestný čin s horní hranicí odnětí svobody až na dobu 3 let. SDC v kraji eviduje 362 přejezdů, z toho je 182 se světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením.
zdroj: Deník, ilustrační foto: DI ČR
§4a - Ochrana dráhy
(1) Nikdo nesmí bez povolení provozovatele dráhy vykonávat v obvodu dráhy činnosti, které se považují za podnikání, vstupovat na dráhu a v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti přístupná, pokud zvláštní právní předpis) nestanoví jinak.
(2) Všechna místa na dráze a v obvodu dráhy jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou
a) dráhy a jejího obvodu, pokud je dráha vedena po pozemní komunikaci,
b) dráhy a jejího obvodu v místě křížení dráhy s pozemní komunikací,
c) prostor určených pro veřejnost, nástupišť a přístupových cest k nim a prostor v budovách nacházejících se v obvodu dráhy, pokud jsou v nich poskytovány služby související s drážní dopravou,
d) veřejně přístupných účelových komunikací v obvodu dráhy,
e) volných ploch vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje dráhy.
Proto vstupování do kolejiště, stejně tak jako nadzvedávání závor přejezdového zabezpečovacího zařízení - nedovolená manipulace se zabezpečovacím zařízením, nebo jiné zásahy je porušením nejen tohoto zákona.
Prvním předpokladem, aby se jednání dalo kvalifikovat jako trestný čin, je vznik škody ve výši 5 000 korun.
Nadzvednutím závory evidentně nevzniká žádná škoda na přejezdovém zařízení, protože konstrukce zařízení s tím počítá, např. pro situaci, kdy závory zavřou vozidlo.
Škoda vzniká tím, že je nutné uskutečnit zbytečný výjezd, čili náklady na jeden "zbytečně" ujetý kilometr.
Nadzvednutí závor a vstup do kolejiště v době, kdy jsou závory spuštěné, je přestupkem proti zákonu o provozu na pozemních komunikacích.
Zákon o dráhách výslovně uvádí, že vstup veřejnosti na dráhu je možný v místech, kde se dráha kříží s pozemní komunikací.
Jinak na tu otazku - co kdyz to neni prejezd, ale reka a nejblizsi most je vzdaleny 5 kilometru?
Právníci, poraďte. Jak vyřešit situaci, když chci přejít na druhou stranu a přejezd (nadjezd, podchod) je vzdálený dobrých 5 km
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.