..: SŽDC diskutuje s kraji o dlouhodobé strategii železnice :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypracuje do září letošního roku Strategický obchodní plán železniční dopravy, který nejméně na 15 let stanoví základní potřeby železniční infrastruktury v ČR. Po konzultaci se všemi kraji zahrne dvousetstránkový materiál dlouhodobé přepravní potřeby obyvatel a firem využívajících železnici. Podobný dokument, který zahrne požadavky krajů, je v ČR zpracováván poprvé, řekl dnes ČTK Ivan Doležal z pražské SŽDC.

Doležal jednal se zástupci Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje. Následovat budou jednání s dalšími kraji, ministerstvem dopravy a projekční firmou SUDOP. "Kraje by si měly říct, jakou mají představu o regionální osobní dopravě, kterou objednávají," dodal. Například, jakou trať by chtěly postavit, obnovit či zrušit a s jakou dopravou počítají do roku 2025. Kraje nejlépe vědí, kde je přepravní potenciál. Strategie by měla být v souladu s územními plány vyšších územních celků.

Studii zpracuje do 30. června firma SUDOP. "Podle ní budeme strategický obchodní plán stavět," řekl Doležal. Celorepubliková strategie má být hotová ve třetím čtvrtletí letošního roku. Do roku 2015 bude velice konkrétní, do roku 2020 bude o něco méně zřetelná a na další léta bude orientační, dodal. Má mít 200 stran a zahrne všechny tratě v ČR, celostátní i regionální včetně budovaných koridorů.

"Se SŽDC záměry konzultujeme, ale z těchto jednání vznikne materiál, platný pro celou ČR, což nikdy nebylo," řekl šéf odboru Plzeňského kraje Jaroslav Vejprava. Plán spojí požadavky ministerstva jako objednavatele rychlíků s regionální dopravou nárokovanou krajem. "Navrhujeme, abychom měli v kraji taktovou dopravu (odjezdy a dojezdy ve stejnou hodinu) na všech regionálních a nadregionálních tratích a od toho se budou odvíjet požadavky na budování infrastruktury," řekl Vejprava. Hodinový takt bude na hlavních tratích, v příměstské dopravě půlhodinový a na regionálních tratích dvouhodinový, ve špičkách poloviční.

Plzeňský kraj považuje za prvořadý úkol zprovoznění III. koridoru mezi Plzní a Prahou, tedy rychlé spojení do Berouna a následně do Prahy, zhruba do roku 2020 až 2025. Cesta z Prahy do Plzně se zkrátí na 43 minut, nyní trvá asi 1:45. Druhou významnou akcí, akcentovanou krajem, je modernizace tratě na Domažlice, tedy nové spojení Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov, která by měla začít po roce 2016. V plánech je přeložka úvratě ve Stupně na Rokycansku, tedy přímé spojení na Radnicko, jež by se "přiblížilo" Plzni.

"Hodně se diskutuje přímé spojení Plzeň - Karlovy Vary přes Pňovany, Bezdružice a Teplou. Musíme se dohodnout s Karlovarským krajem," uvedl Vejprava. Šlo by o zcela nový úsek mezi Bezdružicemi a Teplou. Přes Plzeňský kraj by měla dále vést v nové stopě vysokorychlostní trať Praha - Plzeň - Norimberk. Studii zpracovává ministerstvo a měla by být hotová do poloviny roku. Tunel mezi Ejpovicemi a Plzní na budovaném III. koridoru už je připravován na vysokorychlostní trať.

Plzeňský kraj má dlouhodobou koncepci dopravy do roku 2035, která je základem rozvoje železnice. Termíny nejsou dogmatické, neboť kraj nedokáže odhadnout, kolik peněz bude mít stát na investice.

zdroj: České noviny/ČTK, ŽelPage.


NIcKON Poslat mail autorovi | 4.2.2008 (11:00)

  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user happy 
04.02.2008 (22:24)  
Bude se dělat to,co uzná kraj za vhodné.Sudop to doufám jen zpracuje.A je nesmysl si myslet,že nějaké lokálky požerou peníze velkých projektů.Nikdy se tak nestalo,tak nechápu,o čem mluvíte.I lokální tratě mají potenciál a ten je třeba využít a jednou za padesát let do nich něco zainvestovat.Takže doufám,že budou mít hlavní slovo kraje jakožto objednavatelé regionálních vlaků.Na Vysočině to máme jednoduché.Nic nerušit,pouze vše opavit a upravit na některých tratích zastávky,aby to lidi neměli daleko (241 apod.)
04.02.2008 (21:38)  
Ad T.Z. - nemáš na mysli pana Mráze - ten je na SUDOPu Brno. No a pražský SUDOP je specialistou na rušení lokálek a snižování kapacit, takže tvé obavy nesdílím. Horší to budou mít někteří šotouši, protože na tratích, které se nezruší jim nezbyde kolej pro historický vlak.
V našem kraji je celkem jasno, návrhy na rušení nejřidší sítě jsme zatím odvrátili a v důchodu se svezeš vláčkem do Švýcarska přes Plzeň a Brod nad Lesy.
04.02.2008 (19:31)  
doomlukas: taky záleží, jestli se tunel Beroun - Praha skutečně stihne do 2016, ten termín zatím jistý není.
Registered user M 
04.02.2008 (17:38)  
Nojono, zachranime topiciho se duchodce z rozvodnene reky a na druhem konci mesta uhori 20 deti ve skolce.
Ale hlavne, ze je deda nazivu:-)
04.02.2008 (17:26)  
No s ohledem na na převažující kombinace odborné úrovně a politické odvahy na krajích mi z toho leze mráz po zádech.
Už to vidím, jak se zachovává kdejaká nesmyslná lokálka a navrhujou stovky zastávek pro nikoho jenom proto, aby kraj náhodou nebyl obviněn z "nepodpory železnice". A naopak k potřebnému zkapacitnění a zryhclení hlavních tratí nedojde, neboť už na to nezbyde a "zrušení provozu tu bezprostředně nehrozí"... :-QQQ
04.02.2008 (13:12)  
III. koridor má být hotový do roku 2016, ne?! I to je hodně dlouho, natož do roku 2020 nebo 2025...
04.02.2008 (12:24)  
Snaha o dlouhodobé plánování je jedinou správnou cestou do budoucnosti. Bohužel na to někteří lidé přišli poněkud pozdě! V dopravě a to především v oblasti infrastruktury (vyjma dálnic samozřejmě) chybí obecně dlouhodobější koncepce nebo dokonce strategie. A pokud už někde náznaky jsou (např. některé nerealizované projekty ČD/SŽDC jako zmíněný východočeský diametr), pak při nejbližší změně vlády dojde k přeobsazení pozic a shrnutí předchozích plánů do šuplíku. Proto se např. koridor mezi Brnem a a Vepřovou postavil tak jak se postavil :-( chyběla koncepce a dlouhodobější výhled do budoucnosti. Jen doufám, že v některých krajích (viz. např. Ústecký kraj) o tom nebudou rozhodovat někteří lidé...
04.02.2008 (11:52)  
Konečně se objevuje snaha plánovat - doufejme jen, že plán bude koncepční a realizovatelný. Po roce 1990 se přestalo plánovat pro odpor ke klasickým komunistickým pětiletkám. Tak se příliš neplánovalo (nebo se o tom nehovořilo). Například zahraniční podniky v ČR plánují do detailu na příštích pět let a každý rok se to předělává a specifikuje. Podnik tedy vidí na dalších pět let dopředu. To mi chybělo v ČR všude, ne jen u dopravy. Např. MO opravilo jeden rok kasárny za 2 mld Kč, aby je za dva roky na to opustilo. To by se s pětiletým výhledem nemohlo stát...
04.02.2008 (11:46)  
Tak po roce 2013 peníze budou také, to se není čeho bát, ale bude jich podstatně méně protože už nebudeme v porovnání s Evropou tak zaostalý. I dnes dostává dotace třeba takové Německo, Francie atd...

Jinak co se týká té koncepce je s podivem, že ani 20 let po revoluci nic takového neexistuje. Proto je podle mě její vytvoření naprostá nezbytnost. Ono je pěkné, že se neustále mluví o koridorech, ale u ostatních tratí ke změnám k lepšímu stále příliš nedochází...
Registered user Semík  mail  
04.02.2008 (11:40)  
Tak to bude skvělé jestli se to podaří i zrealizovat. Aspoň co jsem teda viděl plány Zlínského kraje. Např. Zvýšení rychlosti na trati 346 z 50km/h na 80km/h, Vláru chtějí zvednout ze 70km/h na 100km/h. + snad konečně dostaví Vizovice - Valašská Polanka.
- ÚPA: Pokud plán bude hotový letos, myslím, že do roku 2013 by neměl být problém ty prachy prostavět (5let).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko