..: V Rokycanech chtějí zastávku, dokud nemusejí stavět PHS :..

Ilustrační obrázekRokycany - Obyvatelé rokycanské čtvrti Borek by se mohli dočkat nové železniční zastávky. Celý návrh inicioval spolek SPVD, jehož nápad vzbudil na rokycanské radnici nečekanou odezvu. Město chce nyní prozkoumat detaily a už v únoru rozhodnout, zda zastávku opravdu postaví. Stát by měla okolo pěti milionů, přičemž až 85 procent z této částky by město chtělo hradit z prostředků EU.

Byla by to vlastně tuctová zpráva: regionální noviny zjistí trochu zajímavější zprávu z okresního města a zeptají se několika nic netušících občanů. Minimálně jeden z nich zareaguje potěšeně, že se jeho život změní díky nové stavbě k lepšímu. Přesvědčení o tom, že čím více zastávek, tím lépe se lidé kolem tratí budou mít, Je obecně poměrně rozšířené.

Rokycanský případ je v tomto ohledu přímo učebnicový. V Rokycanském deníku se objevily hlasy nadšených obvyatel Borku, kterým má nová zastávka "urychlit cestu na Prahu". Potíž je v tom, že příliš neurychlí: na potenciální zastávce v Borku budou stejně zastavovat jen osobní vlaky. Do Prahy je to z Rokycan 91 kilometrů s jedním přestupem, do Plzně 23. Je zřejmé, že většina oslovených občanů od své zastávky očekává sotva splnitelné. Anketa se navíc neptala těch, jejichž rutinní cestování nová zastávka také ovlivní - cestujících, jimž prodlouží jízdní dobu mezi Plzní a Berounem o minimálně dvě minuty. A těch bude zřejmě výrazně více, než potenciálních cestujících z Borku.

Z poměrně běžných projektů nových zastávek ale Borek vyčnívá v ještě jednom ohledu. Zatímco jinde se společně s vlastní zastávkou postaví ještě stovky metrů protihlukových stěn, v Rokycanech se jim chtějí vyhnout. Proto s realizací pospíchají, dokud do Rokycan nedosáhla rekonstrukce koridoru. Ta by totiž podle projektanta Jiřího Kalčíka cenu projektu zněkolikanásobila. Po výhradách obyvatelů Zábřehu je to už druhý případ v krátké době, kdy se ukazuje nadbytečnost stavby PHS v konfrontaci s veřejným míněním.


Honza Beránek / JTB | 22.1.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
23.01.2008 (15:39)  
Potom ale veta z clanku Proto s realizací pospíchají, dokud do Rokycan nedosáhla rekonstrukce koridoru. nedava smysl.

Nebo je to tak, ze kdyz to do navrhu koridoru daji ted, tak steny dostanou gratis, ale kdyz je tam daji pozdeji, tak by steny museli zaplatit "ze sveho"?
Registered user PPP 
23.01.2008 (15:28)  
Pánové, řešíte to s prominutím zbytečně. Nikdo nechce stavět separátně zastávku, jen je třeba ji teď připravit a zahrnout do plánů koridorizace. Stavělo by se tedy samozřejmě až během optimalizace příslušného traťového úseku.
Registered user M 
23.01.2008 (15:05)  
Dekuji, ze nekdo potvrdil moji amaterskou myslenku:-)
Mimochodem, jestli by na tohle dal Brusel 85%, tak teda uz fakt nevim. Asi tam poslu, ze bych v zime chtel na dovolenou do SAE, sanci to mozna mit bude:-)
23.01.2008 (15:04)  
Při koridorizaci se zcela běžně šoupe s osou koleje o jeden až dva metry do strany, takže pak by nástupiště i při posunu o několik cm mohla vadit. Za druhé při koridorizaci jdou práce na železničním spodku do značné hloubky i šířky, takže nástupiště by stejně muselo být rozebráno. Za třetí, stavba Optimalizace trati Rokycany - Zbiroh je naplánována na 10/2008-10/2013, čili zahájení se očekává již letos. Takže případnou urychlenou stavbu zastávky by časově bylo stejně nutné provést v rámci koridorizace, tzn. přidat do projektu dřív, než se v daném mezistaničním úseku začne stavět (to není vyloučeno, i na 4.koridoru se až během stavby navíc doprojektovávaly některé původně neplánované či investorem odmítnuté objekty např. podchody, doprojektování si vynutila až místní samospráva).
Registered user M 
23.01.2008 (13:16)  
Ja mam pocit, ze kdyz se dela zastavka, tak se udelaji nastupni hrany, nejake to osvetleni, mozna lavicky. Kdyz se ale dela koridor, tak je "sirka stavby" vetsi nez jedna kolej a proto by se ty nastupni hrany a tak musely vytrhat. To byl taknak ten muj predpoklad...
Registered user MaF 
23.01.2008 (13:00)  
M: Mate pravdu, asi hodne bude zalezet na tom, jak kvalitne by se to projektovalo prave s ohledem na budouci prace - takze - pokud se u toho bude myslet, dodatecnych uprav moc nebude. Pokud ne (a docela chapu ze predpokladate spis tuhle variantu) tak mate pravdu, ze to budou vyhozene penize.

Docela by me zajimal nazor nekoho, kdo ma blizko k stavebnim pracem na koridoru, nakolik jde "predem" postavit zastavku a pak ji "napojit" na stavbu koridoru. Ja mam dokonce pocit, ze uz se takhle postupovalo nekde na I. TZK, nevzpomene si nekdo?

Jinak pochopitelne rozumim argumentu ze nejde stavet zastavky po kilometru, nejen kvuli jizdni dobe, ale i z hlediska trakcni energie atd., prave proto jsem psal o te racionalite - nekde to opravdu postrada smysl i u stavajicich zastavek, nekde by i nove mely smysl. Okoli znam, mam pocit, ze tady by to opravdu smysl melo. Asi by bylo idealni delat to "kus za kus" - jednu zbytecnou zrusit a nahradou jednu uzitecnou postavit - to by slo, ne?
Registered user M 
23.01.2008 (11:16)  
MaF - ja to samozrejme nemyslel doslova, ze by se zastavka bourala. Ale pokud pres ni projde "vlna koridorizace", tak neverim tomu (je to ale jen muj predpoklad!), ze si reknou "chlapi, tak uz je vsechno hotovy, jedeme o kilometr dal". Bude to spis tak (opet muj predpoklad), ze se tam ty prace budou provadet takrka ve stejnem rozsahu ("soucet" praci bude vetsi), at tam uz zastavka bude nebo nebude. Takze tim bouranim jsem myslel tohle.

A pokud jde o tu anketu, tak stejnou logikou by zastavky mohly byt treba po jednom kilometru, protoze vzdy bude platit, ze lide pocitaji se zastavovanim a kdyz se budes ptat izolovane na dva minuty, tak nikdo nerekne, ze mu to bude vadit (kdyz das otazku, jestli vymeni 5 zastavek za 10 minut, tak uz to zase vyzni jinak). Z meho pohledu to urcite neni o tom, koho je vic (potom by to opravdu byly jen A-B trate), ale jestli je prinos pro jednu skupinu vetsi nez obet druhe skupiny.
Nicmene tohle plati obecne (ze je treba delat to porovnavani a ne ankety, protoze tam jsou vysledky vzdy jasne) a uz jednou jsem napsal, ze to u Rokycan neznam a "problem" nemam se zastavkou jako takovou, ale se smyslem ji stavet dnes. To vychazi z te predstavy, ze az prijdou koridorovy delnici, tak vsechno budou stavet znovu a kterou zatim nikdo nevyvratil

Na druhou stranu mi to neda a musim pripomenout, ze v jine diskusi zaznel nazor, ze proc by se 100 lidi melo podrizovat jednomu hlasu (Pokud 100 lidí musí dělat to, co řekne jeden jediný, tak to není demokracie ale s prominutím pěkný bordel, autor: tenzor, 21.01.2008 (14:04)) a podle teto "logiky" tahle zastavka nema zadny smysl, protoze lidi ve vlaku bude urcite vic, nez lidi na zastavce.
Registered user MaF 
23.01.2008 (10:44)  
M: Asi hloupa otazka - je fakt nutne pak tu zastavku pri koridorizaci bourat, pokud bude postavena uz ted v koridorovych parametrech (vyjma tech PHS)? Podle Vasich prispevku ano, podle JnR a PPP ne. Ja bych odhadoval, ze to snad nutne neni, takze pak byste s tou zastavkou mel porad problem, nebo uz ne?

Jinak k "Anketa se navíc neptala těch...". Podle tehle logiky by se nikdy nikde nepostavila zadna zastavka a trat by vedla jen z bodu A do bodu B. Na vetsine zastavek preci vystupuje jen mensina cestujicich, cili vetsina nechce zdrzeni a zastavka nebude. Myslim ze cestujici osobakem pocitaji, ze se zastavuje casto. Ja bych si dokonce na vysledek ankety mezi cestujicimi "budou vam ty 2 minuty navic vadit?" docela vsadil. Je to jen o racionalite te zastavky a tady se zda, ze by si "klienty" nasla.
Registered user PPP 
23.01.2008 (9:38)  
1) Jak píše JnR, zastávka se má stavět jako součást koridorizace, čímž by se PHS pouze postavily jinde. Kdyby se stavěla až po koridarizaci, musely by se staré zbořit a postavit nové jinde, čímž by vznikly vícenáklady cca. 20 mil. Kč (oproti současným nákladům 5 mil. Kč).

2)"Spolek šotoušů" se do toho vložil proto, že politiky tohle nenapadne. Je hezké, že projekt zastávky v Borku existuje 20-30 let, ale takových projektů existuje v každém městě spousta. Politici si je samozřejmě nepředávají a při nástupu do funkce si staré nečtou, protože by se z toho zbláznili. Samotné je to nenapadne, protože dnes nikoho nenapadne taková "hloupost", jako že by mohla být zastávka někde, kde dnes není. Navíc většinou vlakem nejezdí... Proto právě "šotouši" (osobně dávám přednost označení "zájemci o veřejnou dopravu") přijdou s projektem, kterého si všimnou, tak jako stavbu nového sportoviště nejspíš podnítí sportovní nadšenec. Nikdo nemůže obsáhnout celou problematiku města, takže občanská iniciativa je v (nejen) komunální politice rozhodně žádoucí. Mimochodem ano, také jsem "šotouš" ze SPVD... :o)

3)Všimli jste si, že nikdo tady nenapsal "bydlím v Borku nebo jezdím tou tratí pravidelně a ta zastávka je k ničemu, jen mne bude otravovat"? Naopak místní se i tady vyjadřují pro projekt. O problematice "veřejného mínění" diskutovat nechci, odkazuji na seriál "Jistě pane premiére", rozhovor o veřejném mínění na brannou povinnost... Podle mne zatávka smysl má. Nemám přesná čísla a nebydlím tam (jsem z Plzně), ale co vím, ten projekt jeopravdu přijímán kladně a frekvence by se tam našla. Samozřejmě ne do Prahy, ale do Rokycan nebo do Plzně jistě. Zvýšení cestovní doby o 2 minuty je opravdu zde zanedbatelné, neruší systém.

4) Stručně: jsem pro zastávku v Borku
Registered user ICN 
22.01.2008 (22:20)  
Samozřejmě to je Děčín, pouze po kliknutí se ukáže něco jiné.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko