Česká republika - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy, které chce vyčlenit osobní dopravu ČD do samostatné dceřiné společnosti. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to uvedl premiér Mirek Topolánek. Podle něj jde o pokračování již schválené restrukturalizace ČD, a diskuse na vládě byla proto velmi krátká. "Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování; je to pokračování procesu, který byl přerušen v 90. letech," řekl Topolánek.
ČD totiž až do loňského roku financovaly ztrátu osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ačkoliv ministerstvo dopravy zatím o chystaných změnách neinformuje, podle dostupných zpráv by se vyčlenění mělo uskutečnit do roku 2010. Oddělení osobní dopravy do dceřiné společnosti je 3. etapou zmíněné restrukturalizace. V první fázi se do dceřiných firem vyčlenily doplňkové činnosti, čímž vznikly například firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality. Druhá etapa skončila loni v prosinci vytvořením samostatné akciové společnosti ČD Cargo, která převzala nákladní dopravu.
Z finančního hlediska je osobní doprava ČD dvojího druhu. Drtivou většinu spojů si objednávají ministerstvo dopravy a kraje, jež hradí prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíků, respektive lokálních vlaků. Na rychlíky dostaly dráhy loni od MD 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením carga skončilo. Zprůhlednění finančních toků bylo jedním z důvodů oddělení nákladní dopravy. Počet cestujících na české železnici od roku 2005 každým rokem roste. Loni jich bylo kolem 185 milionů.
zdroj: iDNES
informace: VLAKY.NET
Nic. 1.4. odchází Cargo, do dovu let osobka a taky do dvou let odejdou k SŽDC i výpravčí, signalisté a dispečeři.
Kdy budou zrušeny rejžijkářské jízdenky pro rodinu železničářů, aby i jejich rodiny byly naštvané jak ty vlaky pěkně jezdí a patřičně přitlačili studenou večeří(Přijela jsem dneska o hodinu pozdějc: uvař si, vyper si a týden na mě nemluv)?
Ja bych to trosku upravil - tohle je web priznivcu zeleznice, neni to web zamestnancu Ceskych drah. A to opravdu neni totez...
Kdyby nebylo poplatků za železniční dopravní cestu nebude tato diskuze-dotace, nabízené krajskými úřady na regionální vlakovou dopravu by na vlastní provoz bohatě stačily
Tohle je peoste lez (nebo nevedomost). Ty poplatky jsem tady nedavno pocital a jsou ve srovnani s dotacemi v podstate "zanedbatelne". Tim nerikam, ze jsou nulove, ale to, ze proste nejsou tim, co lame zeleznici vaz. Tim je samotna podstata zeleznice.
Mimo to, kdyby se poplatky za zeleznici zrusily, tak se stane co? Dotace by se proste snizily o vysku tech dotaci a "cistych dotaci" by bylo porad stejne. Jedine, co by se stalo by bylo to, ze by se usetrily transakcni nakaldy (pozitivum) a po otevreni trhu by cizi dopravci u nas jezdili zdarma po kolejich, ktere se postavily z ceskych dani (negativum). Myslenka, ze by pri zruseni poplatku dotace stacily, je proste fikce/prani/nevim jak to pojmenovat.
Jo a pokud jde o ty hrady, tak videoprojekce zjevne nenahradi ten pravy pozitek (viz Dobry Will Hunting - muzete vedet vsechno o Rime z knizek, ale dokud tam fyzicky nebudete, tak nezjistite, jak to voni v sixtynske kapli). Videoprojekce tedy neni substitutem.
Divadla? O divadlech prehled nemam, ale mam ho o kinech. Driv bylo v Brne X kin (dotovanych mestem), ted jsou uz jen dve (nebo mozna ne, ale urcite je pravda, ze jich hodne skoncilo). K nim pribuly substituty - multiplexy. Ty nabizeji totez, na komercni bazi a v lepsi kvalite.
Takze ty priklady se moc nepovedly. Jeden zjevne nemuze nahradit "predchozi sluzbu", druhy je spise nahravkou na smec - pekna ukazka toho, ze to, co je prezite, je zvalcovane novou veci (navic se da usetrit rozpocet a sluzby lidem se nezhorsi, coz je podstate).
1. Proc ma zeleznice svoji zachranku?
2. Policie ridi dopravu na vsech krizovatkach a vsech silnicich? Kdyz chce nekdo odbocit, zrychlit, predjet, tak to musi hlasit policii? A opacne - kdyz se vymele vlak, tak to nevysetruje PCR?
Ty myticke poplatky tady uz byly nekolikrat probrane a dotace je s prehledem pokryvaji. Kouzlo autobusu neni jen v tom, ze je levnejsi. Ty argumenty jsou stejne hloupe, jako chtit zbozi po republice vozit na lodich (a argumentovat tim, ze je to velmi levne a zbozi z Asie se vozi hlavne v lodich, takze je to osvedceny system).
Proste vlakem muze konkurovat jen tam, kde uplatni svoje vyhody. Kdyz se bude cpat vsude, tak nema sanci. A totez plati pro lode. Banany z Kostariky dovezou skvele, na pecivo ze San Jose se ale nehodi a vsichni to chapou...
PS: Cisteni a udrzba se myslim musi delat i na autobusech. Jestli jsou min poruchove nebo min nachylne na spineni? Jestli ano, tak je to bezesporu jedna z jejich vyhod (podobne jako mp3 ma mnoho prednosti pred vinylem... - A vinyl ma zase prednosti pred mp3)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.