..: Osobní doprava se oddělí od Českých drah :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy, které chce vyčlenit osobní dopravu ČD do samostatné dceřiné společnosti. Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to uvedl premiér Mirek Topolánek. Podle něj jde o pokračování již schválené restrukturalizace ČD, a diskuse na vládě byla proto velmi krátká. "Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování; je to pokračování procesu, který byl přerušen v 90. letech," řekl Topolánek.

ČD totiž až do loňského roku financovaly ztrátu osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní. Ačkoliv ministerstvo dopravy zatím o chystaných změnách neinformuje, podle dostupných zpráv by se vyčlenění mělo uskutečnit do roku 2010. Oddělení osobní dopravy do dceřiné společnosti je 3. etapou zmíněné restrukturalizace. V první fázi se do dceřiných firem vyčlenily doplňkové činnosti, čímž vznikly například firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality. Druhá etapa skončila loni v prosinci vytvořením samostatné akciové společnosti ČD Cargo, která převzala nákladní dopravu.

Z finančního hlediska je osobní doprava ČD dvojího druhu. Drtivou většinu spojů si objednávají ministerstvo dopravy a kraje, jež hradí prokazatelnou ztrátu z provozu rychlíků, respektive lokálních vlaků. Na rychlíky dostaly dráhy loni od MD 3,4 miliardy, další zhruba 4,5 miliardy dodaly kraje. Na vlastní podnikatelské riziko provozují ČD pouze část vlaků vyšších kategorií. I tak však osobní doprava produkuje každoroční ztrátu v řádech stamilionů. Ztrátu dráhy ještě loni hradily ze zisků nákladní dopravy, to ale s oddělením carga skončilo. Zprůhlednění finančních toků bylo jedním z důvodů oddělení nákladní dopravy. Počet cestujících na české železnici od roku 2005 každým rokem roste. Loni jich bylo kolem 185 milionů.

zdroj: iDNES

informace: VLAKY.NET


Adys Poslat mail autorovi | 11.1.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
21.01.2008 (20:45)  
Klikmi (A co z ČD zbyde,když se oddělí osobní doprava)

Nic. 1.4. odchází Cargo, do dovu let osobka a taky do dvou let odejdou k SŽDC i výpravčí, signalisté a dispečeři.
16.01.2008 (14:18)  
Bych k tomu dodala, že by tenhle web měl být aji místem pro nepřátele železnice. A čím líp to bude na kolejích fungovat, tím míň těch nasraných cestujících bude a tím líp se budou modrokabátníci mít lépe.
Kdy budou zrušeny rejžijkářské jízdenky pro rodinu železničářů, aby i jejich rodiny byly naštvané jak ty vlaky pěkně jezdí a patřičně přitlačili studenou večeří(Přijela jsem dneska o hodinu pozdějc: uvař si, vyper si a týden na mě nemluv)?
registrovaný uživatel M 
15.01.2008 (4:52)  
Aha, takze kdo ma auto treba (a nekdy s nim jezdi), tak podkopava duveru v zeleznici a neni jejim priznivcem. Chapu to spravne?

Ja bych to trosku upravil - tohle je web priznivcu zeleznice, neni to web zamestnancu Ceskych drah. A to opravdu neni totez...
14.01.2008 (21:59)  
Pane M,než definitivně ukončím demagogickou diskuzi tak si dovolím vás upozornit,že ŽELPAGE je web příznivců železnice,nikoli jejích likvidátorů.Tou je například MfD,kde by vaše příspěvky pánové Steigerwald(v r.2002 chtěl vyhodit ČD do povětří)a jemu podobní velmi rádi viděli.Howgh!.
registrovaný uživatel M 
13.01.2008 (23:48)  
Vodni tok se da udelat umele - to by nebyl problem. Proc se nedelaji ale vsichni vime - protoze lodni doprava ma urcite problem, ktere nema sanci "nikdy" poprit. A totez plati pro tu zeleznicni.

Kdyby nebylo poplatků za železniční dopravní cestu nebude tato diskuze-dotace, nabízené krajskými úřady na regionální vlakovou dopravu by na vlastní provoz bohatě stačily


Tohle je peoste lez (nebo nevedomost). Ty poplatky jsem tady nedavno pocital a jsou ve srovnani s dotacemi v podstate "zanedbatelne". Tim nerikam, ze jsou nulove, ale to, ze proste nejsou tim, co lame zeleznici vaz. Tim je samotna podstata zeleznice.
Mimo to, kdyby se poplatky za zeleznici zrusily, tak se stane co? Dotace by se proste snizily o vysku tech dotaci a "cistych dotaci" by bylo porad stejne. Jedine, co by se stalo by bylo to, ze by se usetrily transakcni nakaldy (pozitivum) a po otevreni trhu by cizi dopravci u nas jezdili zdarma po kolejich, ktere se postavily z ceskych dani (negativum). Myslenka, ze by pri zruseni poplatku dotace stacily, je proste fikce/prani/nevim jak to pojmenovat.

Jo a pokud jde o ty hrady, tak videoprojekce zjevne nenahradi ten pravy pozitek (viz Dobry Will Hunting - muzete vedet vsechno o Rime z knizek, ale dokud tam fyzicky nebudete, tak nezjistite, jak to voni v sixtynske kapli). Videoprojekce tedy neni substitutem.
Divadla? O divadlech prehled nemam, ale mam ho o kinech. Driv bylo v Brne X kin (dotovanych mestem), ted jsou uz jen dve (nebo mozna ne, ale urcite je pravda, ze jich hodne skoncilo). K nim pribuly substituty - multiplexy. Ty nabizeji totez, na komercni bazi a v lepsi kvalite.
Takze ty priklady se moc nepovedly. Jeden zjevne nemuze nahradit "predchozi sluzbu", druhy je spise nahravkou na smec - pekna ukazka toho, ze to, co je prezite, je zvalcovane novou veci (navic se da usetrit rozpocet a sluzby lidem se nezhorsi, coz je podstate).
13.01.2008 (22:19)  
Ad M.Tak nějak jsem se nepřesně vyjádřil-neměl jsem na mysli Zdravotnickou záchrannou službu,ale Hasičský záchraný sbor ČD(ze zákona povinný a nutný,normální hasič nemůže např.zajistit bezpečný stav trakčního vedení a elektrického vozidla) a dále vyprošťovací a jeřábové nehodové jednotky.Jejich pohotovostní stav něco stojí. Policie řídí silniční dopravu jen při mimořádnostech,na železnici je řízení dopravy nutností,plynoucí z principu-vlaky běžně nejezdí podle rozhledových poměrů jako silniční vozidla a všetřování nehod jsem vůbec neměl na mysli.Kdyby nebylo poplatků za železniční dopravní cestu nebude tato diskuze-dotace, nabízené krajskými úřady na regionální vlakovou dopravu by na vlastní provoz bohatě stačily.Kouzlo autobusu v ČR je v tom,že jezdí po silnici a taková doprava je silně dotovaná,byť to na první pohled není vidět.Přirovnání s lodí kulhá-není všude splavný vodní tok,ale silnice ano.Autobus je méně poruchový opět z principu-je jednodušší,také má kratší životnost a proto je automaticky inovovatelný.Tento stát nepotřebuje vlaky,také by nemusel mít hrady a zámky(nahradí je videoprojekce), nemusel by mít divadla(máme přece DVD) a.t.p.
registrovaný uživatel M 
13.01.2008 (20:03)  
Dve otazky
1. Proc ma zeleznice svoji zachranku?
2. Policie ridi dopravu na vsech krizovatkach a vsech silnicich? Kdyz chce nekdo odbocit, zrychlit, predjet, tak to musi hlasit policii? A opacne - kdyz se vymele vlak, tak to nevysetruje PCR?

Ty myticke poplatky tady uz byly nekolikrat probrane a dotace je s prehledem pokryvaji. Kouzlo autobusu neni jen v tom, ze je levnejsi. Ty argumenty jsou stejne hloupe, jako chtit zbozi po republice vozit na lodich (a argumentovat tim, ze je to velmi levne a zbozi z Asie se vozi hlavne v lodich, takze je to osvedceny system).
Proste vlakem muze konkurovat jen tam, kde uplatni svoje vyhody. Kdyz se bude cpat vsude, tak nema sanci. A totez plati pro lode. Banany z Kostariky dovezou skvele, na pecivo ze San Jose se ale nehodi a vsichni to chapou...

PS: Cisteni a udrzba se myslim musi delat i na autobusech. Jestli jsou min poruchove nebo min nachylne na spineni? Jestli ano, tak je to bezesporu jedna z jejich vyhod (podobne jako mp3 ma mnoho prednosti pred vinylem... - A vinyl ma zase prednosti pred mp3)
13.01.2008 (15:23)  
Až ty autobusy začnou fungovat, tak se najde nějaký modroptáčník který stanoví že je využívá "příliš vysoké procento" a že jsou nevyužité autoservisy, benzínové pumpy a dopravní policie a vymyslí "ekonomické nástroje" které hromadnou dopravu zlikvidují.
13.01.2008 (11:43)  
A nyní by se měla založit autobusová doprava ČD-když se pořád říká že je to lepší než vlak.Je to levnější,to je jasné-autobusy dopravní obslužnosti neplatí za dopravní cestu(regionální doprava se po dálnicích nekoná),za 810 se platí vždy,řízení dopravy přebírá bezplatně stát-dopravní odbory úřadů a policie.Rovněž záchranná služba je pro autobusy zdarma-železnice má svoji a musí si ji platit.Odpadne nutnost zázemí pro provozní pracovníky, kteří budou z místa bydliště-tak jak to má např. ČSAD.Řidiči(jiní provozní pracovníci nebudou)budou obstarávat běžnou údržbu i čištění,budou provádět odbavení a spoustu jiné práce.Ale zachrání se jak doprava,tak i pracovní místa-samozřejmě ne všechna.Ale po vzoru DP Brno se zaměstnanci mohou přeškolit-stačí jen mít řidičský průkaz.Větší údržba se může provádět ve služebnách,které by stejně zánikem vlakové dopravy skončily.
13.01.2008 (11:12)  
Bude to něco jako ČD Holding zastřešující všechny oblasti činnosti, které budou mít na starost jednotlivé společnosti. Mohlo by tak konečně vyjít najevo, kolik stojí samotné fungování ČD, a také by se mohlo ukázat, že samotná doprava zas tak ztrátová není... Uvidíme.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko