..: Stačí časté pokuty a vlaky zase jezdí včas :..

Ilustrační obrázekČeská republika - České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi. Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích. Podle kontrolorů ministerstva ČD na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené typy vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun. Na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo ČD sankce za další 3 miliony korun. "Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.

Výsledkem je, že České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem 2 minut.

České dráhy si na výši pokut nestěžují

"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celková pokuta 5 milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají ČD od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel ČD Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun. "Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," uvádí. Pokud by ČD dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na 2 tratě zabýval antimonopolní úřad.

Tendr totiž vyhrály ČD především kvůli nízké cenové nabídce. Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž ČD se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena. "České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," sděluje Filip Vrána z úřadu. Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují ČD zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," uvádí Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.

zdroj: iHNed


Adys Poslat mail autorovi | 9.1.2008 (10:19)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
11.01.2008 (13:12)  
Tak sni... Vloni skoncily v cernych. Ucetne...
Ja akorat, ze nechapu ten tvuj predchozi prispevek od sluvka "ale"...
11.01.2008 (12:32)  
M: To je když tvoje příjmy převíšej výdaje, tudíž něco o čem ČD jen sní.
registrovaný uživatel M 
11.01.2008 (11:15)  
Zisk? Co to je?
11.01.2008 (7:55)  
860 003: Ano pokuty nakonec zaplatí cestující, ale dopravci to ukrojí ze zisku a jelikož by mělo být cílem každého pracovat s co největším ziskem bude si tedy hlídat, aby neměl tyhlety zbytečné výdaje.
10.01.2008 (16:55)  
Nevím co tady řešíte, jakékoli pokuty stejně nakonec zaplatí cestující.
10.01.2008 (16:37)  
Jan Dofek: V Rosicích by tě pustili dřív, to se dělá pokud není zabranej úsek do Pardubic pro protivlak. V neděli nejspíš plánovali v Rosicích křižování, takže Os od Hradce na druhou staniční (obvykle průjezd po první), ale následovalo postavení cesty na Pardubice, chvíli po zastavení. V Pardubkách i v Rosicích je sice el.deník, ale zabírání volnosti je furt systémem první jede (zab. zař: Pardubice-reléovka, Rosice-elektromechanika), tudíž pokud v Rosicích tu cestu postavěj, už hold musej jet.
10.01.2008 (15:03)  
Pro Mates111: 843 jsou primárně určeny pro R Pardubice - Liberec a na R Liberec - Ústí najíždějí z těchto tratí. Průvodce tam tedy omylem zůstaly. Samozřejmě je má průvodčí sesbírat a dát do služebáku pro další turnus LB - Pce. Co se týče světelných tabulí na 843, tak věz, že ani na všech nefugují, natož vevnitř v 043. Dnes jsem jel R 983, na 843 tabule fungovala (také na křižujících se vlacích s námi tj. 980, 982, 984), v 043 013 však vevnitř nefungovaly, jen psaly WC obsazeno. Mohl ses tedy na cestě do Ústí či z něj setkat s právě nefunkční tabulí. Jinak co se týče přesnosti jízdy R Pce - LB, musím říci, že jezdí téměř vždy s minimálními zpožděními. Až na stanice Hradec Králové a Rosice n. L., když jedu z Liberce, kdy z HK pravidelně odjíždíme tak o 4 min. později, i když v GVD je Nečeká na žádné přípoje, a rovněž z Rosic taky pravidelně později, někdy o více než 5, někdy až 10 min., protože tuto dobu čekáme na křižující protivlak do Liberce. Výsledně tedy celkem pravidelně přijíždím do Pardubic tak o 5 - 10 min. později. Např. dnes R 983 s příj. v 9:02 do Pce nestihl R do Brna s odj. v 9:06, neboť jsme dorazili v 9:12, z čehož jsme dobrých 6 min. čekali v Rosicích. Kdyby nás z Rosic hned pustili, tak jsme ho stihli. Tady je teda co zlepšovat.
registrovaný uživatel dohlib 
10.01.2008 (10:43)  
Větší efekt má pokuta 400 000 než 40 milionů, protože těch 400 000 se dá rozdělit mezi viníky.

No i 40 melounů se dá rozdělit, specialista na rozdělování ještě vyšších částek je třeba ČEZ, ten by ČD určitě poradil....:-)))
09.01.2008 (23:10)  
Jenže paní Brožová žije v představě, že jednak ty prachy NS od MF dostane, leč o ty prachy musí požádat ministr spravedlnosti MF. Ten klidně Brožové řekne, že to udělá pouze v případě, že ona odstoupí z funkce předsedkyně NS.

Druhá iluze paní Brožové je, že Nejvyšší správní soud její žalobě proti MF vyhoví.
Co bude dělat paní Brožová, když jí NSS nevyhoví. Pak bude na paní Brožové, aby ty prachy nějak ušetřila na úkor chodu NS, třebas ve splátkách.

Jakékoli pokuty udělené ČD stejně v konečném důsledku odskáče cestující, protože ty peníze se vezmou z prostředků na údržbu základního výrobního prostředku, tedy kolejových vozidel. Takže se provede jenom dílenská prohlídka v nejnutnějším stupni, ale nevymění se tam třebas ošuntělé čalounění, prošlapané koberce, zprivatizované nebo poškozené závěsy ve vozech se prostě nenahradí, ve voze bude svítit jen polovina zářivek apod.

Takzvaně zosobnit pokuty technicky nejde, protože pokuta se uděluje "an block", nikoli za konkrétní zpoždění určitého vlaku.
Částečně se prostředky na pokuty získají z finančních postihů zaměstnanců za "dispečerské příkazy".

Ve své podstatě jakékoli pokuty udělované státní institucí jinou státní instituci jsou postavené na hlavu, pokud jsou udělovány v nesmyslné výši, která se nedá nikomu předepsat k náhradě. Větší efekt má pokuta 400 000 než 40 milionů, protože těch 400 000 se dá rozdělit mezi viníky.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko