Česká republika - České dráhy dostávají od ministerstva dopravy největší pokuty na dvou tratích, které předloni vyhrály v tendru nad soukromými společnostmi. Tendr šetřil antimonopolní úřad kvůli podezření, že dráhy zvítězily nad soukromníky dampingovou cenou, kterou si pak dorovnají z dotací od státu na jiných tratích. Podle kontrolorů ministerstva ČD na tratích Liberec - Pardubice a Plzeň - Most loni porušily podmínky téměř každý měsíc. Za zpoždění, špinavé nebo špatně přistavené typy vlaků tu dostaly pokutu přes 2,2 milionu korun. Na téměř třech stovkách ostatních tratí po celé zemi udělilo ministerstvo ČD sankce za další 3 miliony korun. "Faktem je, že u těchto vysoutěžených tratí jsou přísnější sankce než u zbylých tratí," říká František Vichta z odboru veřejné dopravy ministerstva.
Výsledkem je, že České dráhy se pod tlakem pokut naučily na těchto tratích v porovnání s jinými jezdit včas. Spoje na trati mezi Libercem a Pardubicemi mají v posledních dnech průměrné zpoždění kolem 2 minut.
České dráhy si na výši pokut nestěžují
"Sankce byly už součástí výběrového řízení, kde ministerstvo dopravy požadovalo komfortní moderní vozidla, která budou přepravovat běžně i vozíčkáře," říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celková pokuta 5 milionů korun od ministerstva dopravy za nedodržení podmínek u rychlíků je v porovnání s dotacemi zanedbatelná. Letos mají ČD od státu dostat na osobní dopravu 3,7 miliardy. Generální ředitel ČD Josef Bazala doufá, že suma bude ještě vyšší - 4,45 miliardy korun. "Premiér i ministr dopravy již 700 milionů přislíbili," uvádí. Pokud by ČD dostaly od státu na rychlíky tuto sumu, znamenalo by to, že za každý ujetý kilometr rychlíku dostanou od státu 170 korun. A to je důvod, proč se tendrem na 2 tratě zabýval antimonopolní úřad.
Tendr totiž vyhrály ČD především kvůli nízké cenové nabídce. Do soutěže na trať Plzeň - Most šly s požadavkem 16,70 koruny za kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun za kilometr. Přestože hlavní váhu při výběru dopravce měla mít kvalita vlaků, s čímž ČD se svými motoráky proti kvalitnějším nízkopodlažním vlakům Siemens Desiro obou soukromníků neměly šanci, rozhodla nakonec cena. "České dráhy si takovou nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. To si až donedávna myslel i Antimonopolní úřad, a proto se možným dampingem zabýval. "Správní řízení jsme nakonec nezahájili, porušení zákona jsme neshledali," sděluje Filip Vrána z úřadu. Tendrem se však ještě zabývá ministerstvo financí. "Cílem kontroly je posoudit, zda při provozování osobní dopravy na tratích neporušují ČD zákon o cenách tím, že narušují tržní prostředí uplatňováním podnákladových prodejních cen," uvádí Zuzana Chocholová z tiskového oddělení ministerstva financí.
zdroj: iHNed
Ja akorat, ze nechapu ten tvuj predchozi prispevek od sluvka "ale"...
No i 40 melounů se dá rozdělit, specialista na rozdělování ještě vyšších částek je třeba ČEZ, ten by ČD určitě poradil....:-)))
Druhá iluze paní Brožové je, že Nejvyšší správní soud její žalobě proti MF vyhoví.
Co bude dělat paní Brožová, když jí NSS nevyhoví. Pak bude na paní Brožové, aby ty prachy nějak ušetřila na úkor chodu NS, třebas ve splátkách.
Jakékoli pokuty udělené ČD stejně v konečném důsledku odskáče cestující, protože ty peníze se vezmou z prostředků na údržbu základního výrobního prostředku, tedy kolejových vozidel. Takže se provede jenom dílenská prohlídka v nejnutnějším stupni, ale nevymění se tam třebas ošuntělé čalounění, prošlapané koberce, zprivatizované nebo poškozené závěsy ve vozech se prostě nenahradí, ve voze bude svítit jen polovina zářivek apod.
Takzvaně zosobnit pokuty technicky nejde, protože pokuta se uděluje "an block", nikoli za konkrétní zpoždění určitého vlaku.
Částečně se prostředky na pokuty získají z finančních postihů zaměstnanců za "dispečerské příkazy".
Ve své podstatě jakékoli pokuty udělované státní institucí jinou státní instituci jsou postavené na hlavu, pokud jsou udělovány v nesmyslné výši, která se nedá nikomu předepsat k náhradě. Větší efekt má pokuta 400 000 než 40 milionů, protože těch 400 000 se dá rozdělit mezi viníky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.