Ostrava - Aktualizováno 20:00. Nový rok začal na českých kolejích nevesele. Dnes krátce po poledni totiž na nádraží Ostrava-Svinov vykolejil rychlík R 883 z Jeseníku do Ostravy, vedený motorovým vozem řady 843. Strojvedoucí podle prvních informací z místa projel návěst "stůj", najel na kusou kolej a na jejím konci narazil do zarážedla.
Řídící vůz řady 943 po nárazu vykolejil, nikdo však nebyl vážněji zraněn. Nehodu začala vzápětí vyšetřovat Drážní inspekce, která zúžila možné příčiny na nerespektování návěsti či nedodržení předepsané rychlosti a následný nedostatek zábrzdné vzdálenosti. Podle některých spekulací z místa mohla být příčinou nehody i špatně postavená výměna, takže strojvedoucí netušil, že na kusou kolej najíždí.
drobná rekapitulace místních poměrů :
v km 263,430 je předvěst vjezdového návěstidla TL, na níž s největší pravděpodobností bylo jedno pomalu kmitající žluté světlo - s ohledem na znalost místních poměrů musí strojvedoucí vědět, že se jedná o návěst „očekávejte rychlost 50", která je do všech kolejí;
v km 262,898 je rychlostník nařizující rychlost 80 km/h (vjezdový oblouk), čili strojvedoucí musí snižovat rychlost z traťové rychlosti 100 km/h nejméně na rychlost 80 km/h;
v km 262,705 je vjezdové návěstidlo TL, na němž byla návěst rychlost 50 a výstraha, čili strojvedoucí pokračuje v brzdění z rychlosti 80 km/h na rychlost 50 km/h;
v km 262,441 (podle traťových tabulek) rychlost 50 na kolej 12 a 14 (výhybka číslo v km 262,313);
pokud by na předvěsti vjezdového návěstidla PřTL byla výstraha, pak by musel strojvedoucí snižovat rychlost tak, aby zastavil před vjezdovým návěstidlem TL s návěstí zakazující jízdu.
Může během ovládání brzdy přimrznout EP ventil, čili během jízdy mezi okamžikem, kdy strojvedoucí snížil rychlost na 80 km/h a měl začít snižovat rychlost na 50 km/h u návěstidla TL ? Připusťme, že k tomu skutečně došlo a strojvedoucí tam „nasypal" rychlobrzdu, ovšem k zaražedlu to má jen od návěstidla TL 701 metr. Myslíte, že by skutečně mohl jet smykem tak dlouhou dráhu ? Myslíte, že mohlo dojít k přimrznutí během jízdy od výhybky číslo k začátku nástupiště u koleje 12 (km 262,171). Kolej číslo 12 je dlouhá 167 metrů. I kdyby k tomu zase došlo, je možné, aby souprava jela smykem více než těch 167 metrů ?
ad kladno :
Rozlišujte pojem „kusá kolej" po stavební a po dopravní stránce. Po té dopravní stránce dopravní kusá kolej neexistuje. Jízdní cesta na stavebně kusé koleji končí vždy u návěstidla zakazujícího jízdu.
Ve Svinově jsou jednosvětlová návěstidla s návěstí stůj, čili platnou jak pro vlaky tak pro posun - totéž dnes na Masarykově nádraží. Jistě si pamatuje, že kdysi byla v sešitových jízdních řádech značka „pravidelný vjezd na kusou kolej", kterou musel strojvedoucí červeně vybarvovat.
Ta značka tam dneska není a pojem „pravidelný vjezd na kusou kolej" z D2 zmizel, protože u „stavebně kusých kolejí" byla zřízena cestová návěstidla s trvalou návěstí stůj.
Jak byste si představoval jízdu za návěst stůj na jednosvětlovém návěstidle ? Změnit návěst stůj na posun dovolen nemůžete, zhasnout návěstidlo nemá smysl, výsledek by byl stejný.
Takže byste musel buď označit návěstidlo znakem neplatnosti nebo zpravit zaměstnance písemným rozkazem o neplatnosti.
Kusou kolejí bez cestového návěstidla je např. kolej číslo 16 v Pardubicích, která proto není určena pro vjezdy vlaků od Rosic nad Labem, ale pouze pro odjezdy.
Takze se urcite nejedna ani o srot, ani o nic nepotrebneho.
PS.: Já su vlastně z Brna...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.