..: Rok 2008 u ČD: přehled podnikatelského plánu :..

Ilustrační obrázekPraha - S blížícím se koncem roku 2007 zveřejnily České dráhy, největší železniční dopravce v ČR, základní informace o svém podnikatelském plánu pro rok následující. Jeho podstatou je podle ředitele holdingu, Ing. Josefa Bazaly, pokračování v trendu letošního roku, tedy snaha o nárůst počtu nových zákazníků i nárůst objemu přepravy. V příštím roce ČD předpokládají tržby o přibližně 500 milionů vyšší než v roce letošním. Podnikatelský plán počítá i s částkou 3,6 miliardy korun pro modernizaci a obnovu vozového parku v osobní dopravě. Plánovaný objem investic do železničních vozidel tak bude o 900 milionů vyšší než letos.

Po oddělení divize nákladní dopravy v prosinci letošního roku nyní pod značkou ČD fungují vedle sebe dva subjekty, přičemž osobní doprava by sa výhledově měla dočkat transformace do samostatné dceřiné společnosti, stejně jako tomu bylo v případě ČD Cargo. Po historickém dosažení pozitivního ekonomického výsledku v roce 2007 se ale České dráhy, a.s. s výsledky v "černých číslech" zřejmě zase nadlouho rozloučí. Oddělení nákladní dopravy znamená propad ve finanční situaci mateřské společnosti, nyní spravující osobní dopravu. Mezi dotované spoje se nově zařazují i vlaky kategorií InterCity a EuroCity (včetně spojů čistě marketingové kategorie SuperCity), čímž se všechny vlaky osobní dopravy u ČD stávají dotovanými ze státního rozpočtu. Příspěvek nad rámec stávajícího financování základní dopravní obslužnosti pro rok 2008 přitom činí 600 milionů korun.

Projekt Živá nádraží

Ing. Josef Bazala v rozhovoru pro informační server OSŽ přiblížil i další vývoj projektu Živá nádraží, založeného na principu veřejně-soukromého partnerství v oblasti financování projektů. V poslední době ČD uzavřely tři nové smlouvy na obnovu dalších stanic – revitalizace čeká například nádraží v Břeclavi, České Lípě a Českém Krumlově. Podle jeho názoru České dráhy prolomily bariéru, kdy je v počátcích projektu mnozí investoři nebrali vážně. "Přichází stále více investorů, kteří mají zájem o tento projekt, " dodal Bazala.

Modernizace a obnova vozového parku

Ilustrační obrázekPro tento účel dráhy počítají s částkou 3,6 miliardy korun; z toho z vlastních zdrojů zaplatí 2,4 miliardy korun, zbytek si půjčí od konsorcia Eurofima, sdružující evropské železniční společnosti, nebo dostanou jako státní dotaci v rámci Programu na obnovu železničních vozidel. Pokračující modernizace se přitom dotkne všech kategorií vlakových spojů. ČD by rády koupily stovku modernizovaných kvalitnějších vozů pro dálkovou dopravu, které by nasazovaly především na nově zavedené brněnské expresy. "V současné době jsou takové vozy k dispozici například u německých drah," řekl generální ředitel ČD. Dodal ale, že dráhy na nákup vypíšou výběrové řízení.

Dále dráhy plánují pořízení osmi moderních příměstských jednotek řady 471, přičemž jedna souprava vyjde zhruba na 200 milionů korun. Nyní provozují již 34 CityElefantů, a to 31 z toho v Praze a zbylé tři na Ostravsku. Na regionální tratě má v příštím roce přibýt 22 dvouvozových a 7 třívozových motorových jednotek Regionova. Dvouvozová jednotka 814-914 přitom stojí 21 milionů korun, třívozová 37 milionů. České dráhy jich nyní provozují celkem 46, přičemž do roku 2010 by jich mělo být sto.

Další peníze poputují na přestavbu starých poštovních vagonů na řídící vozy řady 954.2 a na 9 modernizovaných vložených vozů řady 054 pro motorové rychlíky.

Personální oblast

Podle Bazaly nový podnikatelský plán pokrývá i personální oblast, a to jak z hlediska celkového počtu zaměstnanců, tak i z hlediska jednotlivých profesí včetně věkové struktury. "Plánujeme mimo jiné i kolik zaměstnanců pro které profese budeme příští rok potřebovat. Teď mám na mysli především strojvedoucí, ale také výpravčích a některých dalších profesí je nedostatek," uvedl generální ředitel.

Ilustrační obrázekČeské dráhy prý nečeká další výraznější propouštění; proběhnou ale drobné organizační změny, do nichž například patří vytvoření regionálních center pro osobní dopravu a řízení nádraží. I přesto ale snižování počtu zaměstnanců u ČD není definitivní konec - do roku 2010 jich jejich řady pravděpodobně opustí až 4000.

ČD dále připravují nové možnosti kvalitativního růstu v kategorii vlakového personálu. Po někdejším zvláštním výběru palubního personálu pro spoje kategorie SuperCity chce nyní společnost vybírat i zhruba 150 nových průvodčích a vlakvedoucích speciálně pro vlaky kategorií EC a IC. Dráhy tím směřují k zavedení principu kariérního růstu. V praxi tedy personál s vyššími ambicemi a dovednostmi bude mít reálnou možnost propracovat se do vyšší kategorie.

Restaurace La Rocket

Dalším plánem do budoucna je otevření sítě restaurací La Rocket, z nichž první dvě již fungují na nádraží v Pardubicích a Praze-Libni. Náklady na vybudování jedné restaurace činí zhruba devět milionů korun. Během sedmi až deseti let by se síť měla rozrůst na sto podniků. Dráhy si z plánované stovky hodlají ponechat deset restaurací, zbytek budou provozovat nájemci.

Restaurace La Rocket se budou dělit do tří kategorií: nejmenší, v podobě bufetového stánku, budou dráhy budovat pod názvem La Rocket Café. La Rocket Expres bude samoobslužná restaurace; a největší La Rocket Classic klientům nabídne gastronomické služby i s obsluhou. Příští rok chtějí dráhy otevřít La Rocket v Děčíně, Olomouci a Ostravě a vybudují také vlastní výrobnu lahůdek.

ČD Cargo a rok 2008

Podle nově vzniklé dceřiné společnosti zaměřené na nákladní železniční dopravu nepřináší transformace drah pro zákazníky žádné výraznější změny. Kromě plánovaných rekonstrukcí kolejových vozidel včetně modernizace motorových lokomotiv na řadu 755, bude hlavním tématem příštího roku možná fúze firmy se svým slovenským protějškem, Železniční společností Cargo Slovakia (ZSCS). Jako možný termín sloučení obou dopravců byl považován 1. duben 2008, nicméně nedlouho po uveřejnění tohoto záměru se začaly ozývat hlasy zpochybňující reálnost fúze, zejména vzhledem k protichůdným představám české a slovenské vlády v otázce možné budoucí privatizace takto vzniklé společnosti.

Zdroj: České dráhy, ČT24, OBZOR OSŽ


PETR Poslat mail autorovi | 30.12.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Turdus 
03.01.2008 (20:59)  
pro pana M... je pravdou, že jazyk je systém živý, neustále se proměňující, jak píšete prostředek domluvy, ale také nástroj myšlení, to je velmi důležitá věc. Díky existenci různých jazyků lidé přemýšlí v různě strukturovaných systémech, vzájemně se ovlivňujících jak stylisticky tak obsahově.
Slovní zásoba češtiny je minimálně (a to jí ještě fandím) z půlky tvořená přejatými slovy, stejně ovšem jako němčina, angličtina či maďarština atd, doplň jakýkoliv současný jazyk. Je ovšem velký rozdíl když se do jazyka zbytečně násilně a téměř vždy dle současné módy (jak píše Cestující) implantují nesourodě cizí slova, dnes z angličtiny, dříve z němčiny, ruštiny atd., a to i tam, kde existuje podobně jednoduše výstižný český ekvivalent.
Pak dochází k tak bizarním spojením jako třeba firma s názvem Zakládání Group, a.s., či zmíněné sousloví Czech Point, které má navíc označovat něco služebné občanu České republiky, což mi vychází v řádě absurdním až nechtěně (nebo snad chtěně?) komickém.
Cizí slovo se stává přejatým tehdy, když přijme fonologická pravidla přijímacího jazyka. Stejně jako se (např.) z footballu stal fotbal a ne futból, z hockeye hokej a ne hoki, z restaurantu restaurace a né restorán a z locomotive lokomotiva a ne loukomoutiv, stane se z Czech Pointu něco jako Cechpojnt, což bude naprosto príma, ne? ;-)
Mimochodem, pane M, v češtině používáme nad písmeny takové znaky, říkávalo se tomu také nabodeníčka a není to tam jen tak z plezíru.
Tož tak a kolejím zdar.
registrovaný uživatel Turdus 
03.01.2008 (20:54)  
Ano, co se týče pojmenování (jak tu nazval první kritik názvu Ota Kudrna hezky česky, a ještě bez hacku a carek "chain restauraci" - kouzlo nechtěného) La Rocket, je to pěkná zhovadilost. ČD se snaží asi povznést úroveň stravování už v názvu do rádoby světové francouzské nadýchanosti, anglického džentlmentsví či španělské divokosti. Ocenil bych však raději, normální, solidní hospody s přiměřenými cenami bez bagetových žvejkaček, hnusburgrů a předražených tlamolepů za pultem či bez somráků před pultem. To vše jde zařídit i bez honosných pseudonázvů, stačí slušný kuchař, slušný číšník, slušná uklízečka a občasná (skutečně konající) hlídka městské (či jiné) policie.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
01.01.2008 (16:33)  
Tak mi tak připadá, že úroveň téhlé debaty se začíná silně podobat diskuzím na idnes a podobných škvárovitých serverech.
31.12.2007 (15:43)  
to pekar:tak nejak :-)
registrovaný uživatel pekař 
31.12.2007 (15:37)  
Rybizek: při tom Silvestru...:)
31.12.2007 (15:14)  
to pekar:jo jo no prizavam ze sem si do vas chtel trochu rypnout :-)
registrovaný uživatel pekař 
31.12.2007 (15:10)  
Rybizek: já vím. Při debatě o grafiti a sebevrazích skáčících pod vlak se ze všech železničních diskusních fór jaksi vytrácí rozum...
31.12.2007 (15:05)  
to pekar: ja sem narazel na nasi nedavnou diskuzi kde sme se nejak neshodli v nazoru na ty co cmaraji na vlaky
registrovaný uživatel kevin 
31.12.2007 (15:04)  
Jelikož zatím snad každý podnikatelský záměr ČD znamenal napřaženou ruku pro dotace,jsem zvědav,kdy k tomuto dojde v případě těch restaurací.
registrovaný uživatel pekař 
31.12.2007 (14:42)  
Rybizek: já nikdy netvrdil, že jsou to umělci. Že jste to pravděpodobně ani pořádně nečetl nebo nepochopil je Vaše věc.
PavelZ: když ony ty prachy jsou, jen jsou jiné priority.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko