Praha - České dráhy lhaly, když ústy svého mluvčího Ondřeje Kubaly popíraly řízení pendolina automobilovými závodníky Emersonem Fittipaldim a Tomášem Engem. Drážní inspekce totiž včera odpoledne ukončila šetření případu z počátku října a dospěla k jednoznačnému závěru - oba zmínění už svým vstupem na stanoviště porušili předpisy, navíc pendolino skutečně sami řídili. ČD tak nesplnily svůj veřejný slib o tom, že kdykoli prokáží, že k žádnému provinění nedošlo. DI žádný trest vynést ze své podstaty nemohla, přesto bude zajímavé sledovat další vývoj.
Manipulace s jízdní pákou má i v režimu "autopilota" vliv na jízdu vlaku
"Drážní inspekce projevila žádost o pohovor se zaměstnanci ČD, a. s., kteří se akce zúčastnili, a to se strojvedoucím daného vlaku, kontrolorem vozby, který byl celé akci přítomen, a zaměstnankyní Generálního ředitelství ČD, která celou akci ve vlaku organizačně zajišťovala. Strojvedoucí potvrdil stanovisko ČD, a. s., že závodník skutečně manipuloval s pákou, která v režimu autopilota slouží mj. k regulaci výkonu jednotky včetně jejího rozjetí a navolení režimu výběhu (jízda setrvačností). Kontrolor vozby oficiální stanovisko ČD, a. s., i tvrzení svého podřízeného popřel. Zaměstnankyni generálního ředitelství České dráhy odmítly i po třech urgencích uvolnit k pohovoru s tím, že jí to nemohou nařídit a že má DI raději vyslechnout p. Fittipaldiho," píše ve svém nezvykle jedovatém tiskovém prohlášení DI. I proto dejme tiskové zprávě DI ještě jednou slovo:
Drážní inspekce uzavírá celou záležitost s následujícím zjištěním:
* závodníci prokazatelně manipulovali s pákou, která má i v režimu autopilota vliv na jízdu vlaku
* jak vyplynulo z provedených státních dozorů, závodníci neměli zdravotní ani odbornou způsobilost k manipulaci s ovládacími prvky vlaku (páka přidávání výkonu, houkačka)
* České dráhy věrohodným způsobem neprokázaly, že by všichni závodníci byli poučeni o svém chování na stanovišti strojvedoucího
* jízda vlaku SC 73 byla 11. října provozována v rozporu s platnými předpisy ČD, a. s., a právním řádem České republiky
* za změněných podmínek mohla být vážně narušena bezpečnost provozování dráhy a drážní dopravy.
* ČD, a. s., nesplnily svůj veřejný slib, že DI prokáží veškeré skutečnosti dokazující, že při jízdě vlaku nebyla porušena žádná pravidla
Výše uvedená zjištění Drážní inspekce postupuje Drážnímu úřadu ve smyslu platné legislativy.
Lze očekávat, že DÚ Českým drahám vyměří pokutu a že tento trest již rozhodně nebude symbolický. Zároveň lze konstatovat, že VIP-osobám na stanovišti vlajkové lodi ČD definitivně odzvonilo. Zajímavé by bylo také vědět, zda čtenář serveru iDNES.cz, který oznámení DI podal, nehodlá podat i trestní oznámení na ČD pro obecné ohrožení. Ještě těžší hádankou potom je, zda budou mít nějakou dohru výroky mluvčího Kubaly, který nejprve označil Engeho za lháře a až poté začal mlžit výroky o autopilotu. Pro připomenutí nezaškodí si pročíst náš článek z poloviny října, včetně diskuse pod ním.
Námět: PES38, zdroj: DIČR
Jen mam proste ten pocit, ze UOOZ resi kradez v supermarketu:-(
Proto se, z vaseho pohledu mozna zbytecne, baziruje na dodrzovani predpisu. Muze se to zdat jako banalita, ale presne do chvile, nez se dve tri banality sejdou v nevhodny okamzik a zpusobi neco, co by nikdy nikoho nenapadlo. A verte, takovych situaci uz bylo.
Ani me ted nenapada nic, co by mohl Enge zpusobit, ale to jeste neznamena, ze nemohl. KDYBY se neco stalo, urcite bychom meli oba jasno v tom, co nas tehdy nemohlo napadnout.
Proto jsem rad, ze DICR dela svoji praci a ze ji dela dobre. Jako cestujici mam pocit, ze nejsem vydan na pospas firme, ktera si muze delat co se ji zamane.
(Dlouhou dobu jsem si vasich nazoru tady na Zelpage vazil a s pod vetsinu bych se mohl podepsat. Byly to racionalni uvahy, mely hlavu a patu, a hlavne to byl takovy "rozumny stred". Posledni dobou uz ale ten pocit nemam a dnes to opravdu nechapu. Prave vy vetsinou CD nesetrite a mate kontruktivni poznamky, co by mohly delat jinak a lepe. Dnes ale svym nevyrcenym "tohle je prkotina" asi nevedomky omlouvate jejich slendrian.)
Jsem obyčejný cestující a citím se podobnými excesy ohrožen. Mluvčí ČD pak ještě mlží a snaží se to zamést pod koberec. Je to snad jeho práce, zametat špínu nebo se má zabývat vylepšováním jména ČD u cestujících ?
Jeste jeden rozdil vlak-letadlo. V letadle se piloti bavili, protoze si mysleli, ze leti autopilot (a ze kluk s tim stejnak nic neudela). V pendolinu se fira i nadale rizeni venoval - sledoval trat i Fittipaldiho. Akorat nemel ruku na knyplu. Takze chci ty priklady, co mohl Fittipaldi zpusobit a fira 50 centimetru od nej by tomu nemohl zabranit
Ad umely horizont - to je prave to - kdyby se piloti rizeni venovali (nemuseli drzet knypl, stacilo by sledovat pristroje), tak o tom, ze se neco deje vedeli. To ale nedelali v domneni, ze leti autopilot (narozdil od toho firy, ktery trat sledoval).
Takze jedinou moznosti, jak mohlo dojit k nehode by bylo, kdyby pendolino samo poznalo, ze ho ridi "neatestovana" osoba a zacalo trucovat a samo sebe udelalo neriditelnym. Protoze to, co se stalo bylo akorat to, ze fira nemel ruku na knyplu. Jestli ji tam firove maji vzdy 100% jizdy a ani na vterinku nespusti zrak z trati pred sebou, tak ano, doslo k ohrozeni. Ani jednomu ale neverim!
Nevim, treba by mohl napsat nekdo jako zaosai. Chtel bych vedet, jestli celou dobu sleduje trat a jestli ma neustale ruce na rizeni. Nebo jestli se mu stane, ze si treba sroubuje flasku s pitim nebo se musi poskrabat, pripadne jestli se nekdy nepodiva na jakykoliv objekt mimo koleje. Vse mysleno samozrejme na vterinku
http://www.mikrotechna.cz/html/gyroskop.htm
Mimochodem, jestli ses pozorně na ten dokument díval, tak oni náklon zaznamenali, sám kluk z kniplem myslím upozorňoval, že se to letadlo naklání.
Takže tohle neberu.
Jo, kdyz letadlo startuje, tak se ta zmena rychlosti poznat da, turbulence nekdy taky, stejne jako jina nahla a prudka zmena. Pozvolnou zmenu smeru jsem v letadle ale dosud nikdy neodhalil, o zmene rychlosti, ktera je lidskymi smysly nepostrehnutelna, ani nemluve (kdyz teda nepocitam pohled na obrazovku prede mnou:-))
Takze to srovnani s autem uplne koser neni...
Bovlk: I já jsem rád že DI je skutečná respektovaná autorita . V tom binci je toho dneska třeba. Ad inventury: totéž se dělo u nás v laborce.Byli jsme doslova šikanováni, abychom sehnali dvě prodlužovačky a tři stolní lampy, které se na inv. seznam nějakým zázrakem dostaly, ale myčka lab. skla za 200 000 Kč nikoho nezajímala, neboť se koupila letos a nikdo se nenamáhal ji do inventáře zařadit, tudíž pro komisi neexistovala..... a stejné je to, řekl bych i s fungováním ČD.....
michawel - napsal jsem ano, bylo to poruseni predpisu a trest si to zaslouzi (sice zpochybnuji efekt pokuty pro statni firmu, ale to je jiny pribeh). Soucasne ale dodavam, ze tohle je z meho pohledu naprosta malickost a v ramci CD se deji ve srovnani s timhle uplna zverstva. Takze tohle jak dat zlocinci pokutu 2000 korun za to, ze ukradl v supermarketu Snickers, ale jeho trojnasobnou vrazdu nechat byt...
Cestujici - to tucne povazuji za spekulaci. Pilot by to hrave srovnal, pokud by vedel, co a proc se deje. Ti Rusove to ale nevedeli. Bohuzel vsichni pisete hypoteticke priklady, nikdo nenapsal, co by se mohlo skutecne stat (snad vyjma toho priklad s "chybejici kolejnici", nicmene trvam na tom, ze fira na zidli a fira pul metru za zidli neni zadny rozdil. Co kdyby si "ten v Kyjich/Bechovicich/nekde" zrovna otviral PETku s pitim? Reagoval by pravdepodobne jeste pomaleji nez ten, co stal za Engem)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.