..: Vlaky nebudou čekat na zpožděné přípoje. :..

Ilustrační obrázek Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.

Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.

Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.

Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.

Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz


Honza Beránek / JTB | 23.11.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel D_N 
01.12.2007 (0:58)  
babilon: Myslím, že si začínáme rozumět. Pokud je míst, kde zpoždění vznikají, o hodně více než míst, kde "zanikají", je opravdu lepší ujíždět. Pak ale do značné míry zaniká kouzlo železnice v tom, že je možné dostat se bezpečně odkudkoli kamkoli, i když tam nevede přímý spoj, aniž bych se při sebemenším zpoždění musel strachovat, kde to zase ujede. Taková autobusizace železnice.

M: No já s prominutím zase zůstanu raději levičák a dám přednost tomu, aby se najedli všichni. Mně také vadí, že jsou zpoždění a nesnažím se to nějak omlouvat. Ale podívejte - vy se kouknete do JŘ, najdete si tam krásný přímý spoj a chcete je načas. Pokud ho nenajdete, jedete autem a netrmácíte se někde se dvěma přestupy. Já se podívám do JŘ, najdu spojení se dvěma přestupy, ale autem jet nemůžu. Tak musím jet chtě nechtě takto a taky chci někdy dojet. Tak jsem tak nějak tolerantnější, protože to znám i z té druhé situace, kdy se na mě počkalo. Prostě když má někdo hlad a na blízku není pekařství s čerstvými rohlíky, vezme zavděk i těmi tvrdými. No asi jsem debil a mám raději umřít hlady (=nejet nikam). A nakonec ten příklad s rychlíkem ČB-Pha. To už jsme v podstatě vyřešili s babilonem. Protože je předpoklad, že ten vlak bude dále do Prahy nabírat zpoždění, vata se dát nemůže, tak se musí ujet. Podle mě se tímto dostáváme do situace, kdy je někomu přinesen studený steak či tvrdý rohlík. Zde to kupodivu nevadí. Asi bych si to jako správný "pravicový" zákazník neměl nechat líbit, ne?
registrovaný uživatel M 
01.12.2007 (0:01)  
Ano, take budu radeji tedy ten pravicak. Jsem radeji, kdyz alespon nekdo muze dostat dobry a kvalitni steak jako obvykle (i za cenu tu, ze budou zakaznici, ktere bude muset restaurace odmitnout) nez abych za sve penize dostal odflaknutou praci. Kdyz totiz jdu na steak, tak tam nejdu kvuli tomu, abych neumrel hlady (to si doma muzu uvarit ryzu...), ale kvuli necemu vic... Stejne tak, vlakem nejedu jen kvuli tomu, abych se premistil, ale abych se premistil tak, jak bylo slibeno...

Jinak, nedavno se mi stalo, ze jeden kuchar v jedne restauraci nemocny byl (nevim z kolika:) Jidlo bylo castecne studene a bylo zjevne, ze nebylo takove jako obvykle a nebylo takove, jake restaurace slibila. Vysledek? Platil jsem asi pulku uctu a jeste cosi dostal zdarma. Ted z fleku si jaksi nevybavuji, ze by CD pro ty, kteri musi cekat, kvuli pripojum, ktere je absolutne nemusi zajimat, neco takoveho pripravili...

Kazdopadne "levicovy" zakaznik musi byt sen kazdeho podnikatele. Ty rohliky jsou tvrdy? - No, vite, jeden pekar si zlomil nohu a nemohl dnes prijit. - Aha, tak to chapu, to se stat muze a vubec mi nevadi, ze za tyhle hnusny rohliky musim zaplatit plnou cenu:-( Ja to udelam rad, rad se uskrovnim... (A ted tvrdeji - tenhle zakaznik je u mne, bez ohledu jestli pravicovy nebo levicovy, debil. Ale asi jsem sobec teda...)

A jeste pro jistotu jeste jednuc... Vlak Budejovice-Praha. Pripoj ve Veseli je opozden. Vlak CB-Praha ceka a je take opozden. Opozdeny jsou take vlaky z Tabora, Olbramovic, Benesova a mozna i Prahy. Protoze treba nevychazi krizovani, tak jsou opozdeny i dalsi vlaky. Takze kvuli jednomu vlaku (a 10 lidem), je opozdeno dalsich 10 vlaku (a 1000 lidi). Proc? Protoze solidarita spociva v tom, ze "kdyz jsem na tom spatne ja, tak se na tom budete mit spatne vsichni"
30.11.2007 (19:47)  
D_N: Pokud budou vaty takové, že vlaky budou jezdit včas, pak budou opatření při čekání zbytečná a mohou být nastavena třeba na nulu. To ale není český případ a ještě dlouho nejspíš nebude*. Pokud tedy i přes vaty vlaky nabírají zpoždění, pak se po nějaké době dostaneme na úroveň nastavené čekací doby (řekněme 20 minut) a od této chvíle se situace vlastně převedla do stavu, kdy žádná čekací doba není (protože zvětšení zpoždění o minutu může znamenat, že další přípoj mi ujede), až na to, že všechny vlaky mají skoro 20 minut zpoždění.

*Ministerstvo na příští rok objednalo o 12 % vlaků víc, ale prakticky žádná vozidla nepřibyla. Takže vatovat nelze, protože by vozidla chyběla. Navíc se to řeší kratšími časy na obrat, což je další riziko zpožďování.
registrovaný uživatel D_N 
30.11.2007 (17:18)  
babilon: Pokud jsou jízdní doby, doby na přestup a na křižování nastaveny tak, že při zpoždění nejde nic zkrátit, tak máte pravdu. Ale jestli to tak opravdu je, tak je to imho špatně.

Ještě k té analogii pro M. Představte si, že onemocní jeden kuchař a příprava jídla jde pomaleji. Je lepší, když na svůj steak počkáte o 10 minut déle než obvykle, nebo když se někomu řekne, že nic nedostane a má přijít za 2 hodiny, až skončí doba obědů?
30.11.2007 (14:37)  
Pokud levicový princip znamená, že se všichni mají stejně blbě, tak to budu raději pravičák.
Vy máte pocit, že pokud vlak na někoho počká, tak všichni budou zpoždění max. o tu dobu čekání. Ale to je omyl. Počet lidí, kterým ujede přípoj, v zásadě nezávisí na tom, jak je nastaveno max. čekání - ať je to 20 minut, 5 minut nebo třeba hodina či nula. Jediný rozdíl je v tom, kdy dojedou do cíle ti, kterým nic neujelo (a vlastně i ti, kterým něco ujelo - jestli za 2:20 nebo za 2:05).
registrovaný uživatel D_N 
30.11.2007 (13:24)  
Pokud 10 minut zpoždění jsou 3 topinky, tak 2 hodiny jsou co?

Já bych řekl, že základní neshoda mezi námi je to, že čekání na přípoje je takový levicový princip a vy budete asi pravičák. Prostě

A) svoje problémy si řeš sám a neomezuj s nimi ostatní
versus
B) ten, co je na tom momentálně lépe, se uskrovní, aby se měl lépe i druhý.
registrovaný uživatel M 
30.11.2007 (12:47)  
Nevim co hledam, ale je zjevne, ze zakladni problem spociva v nasledujici neshode...

A) Vlak je prostredek k tomu, aby se clovek presunul z A do B

B) Vlak je prostredek k tomu, aby se clovek dostal do B v case uvedenem v JR

Proste kdyz si v restauraci objednam jidlo za 200 korun (treba nejaky steak), tak mne tri topinky neuspokoji, ackoliv primarni funkci (zasytit) splni rovnez...
registrovaný uživatel D_N 
30.11.2007 (0:32)  
Hledáte v mých příspěvcích to, co v nich vůbec není a ženete to do extrému. Jednak žádný dokonalý systém neexistuje - zpoždění mají i ve Švýcarsku. Těch 10 minut má sloužit jako pojistka, ne jako norma. Když se stane, že zpoždění dosáhne víc než N, tak v zájmu stability systému už se ujíždět musí. V podstatě jde o to, kolik má být to N, aby to jednak skousli ti, co čekají v tom opožděném vlaku, a zároveň to neujíždělo moc často. Vy tvrdíte, že N se má určit podle vzniklých osobohodin zpoždění. V jistém smyslu je to spravedlivé. Ale když každý den odejdete z práce o pět minut dřív, tak to také není stejné, jakobyste si vzal jednou za čtvrt roku den dovolené navíc. Moje tabulka pro N by vypadala asi takto

interval
do 30 minut (včetně) 0
do 1 hodiny (včetně) 5
do 2 hodin (včetně) 10
větší než 2 hodiny 10, podle situace i víc
poslední spoj až neomezeně

Ale chápu, že každý může mít tu hranici jinde, je to o kompromisu.

K vatám: Pokud jsou jízdní doby udělané tak, že se při zpoždění nedaří nic zkrátit, tak je to chyba toho GVD. Pokud není výluka ani žádná mimořádnost a přesto se nabírá zpoždění, je to opět chyba GVD. V tom se mnou snad budete souhlasit. Je tedy potřeba přidat na jízdní době. Když tu vatu dáme mezi předposlední a poslední stanici (resp. před přestupními s důležitými přípoji), tak pokud jde vše dobře, přijede se s náskokem a cestující je spokojen. Pokud to nejde dobře, jede se sice se zpožděním, ale do cílové stanice se dojede včas, takže přípoje zachovány. A opět je to o hledání, kolik vaty přidat, aby se úspěšnost včasného dojezdu dostala na nějakou požadovanou hranici. Nemůžu do jízdního řádu napsat, že nějaký vlak přijede v tolik a tolik, když tak reálně přijede párkrát za rok. Myslím, že cestujícím už nebude tolik vadit o něco delší jízdní doba, když se na ni budou moci spolehnout.

Celkově mi přijde, že zrušením čekání se řeší jen následky, nikoliv příčiny. Opticky to sice vypadá, že zpoždění vzniklo čekáním na přípoj, ale ve skutečnosti to bylo proto, že na druhé straně republiky je špatně zorganizovaná výluka. Takže vyřešme tu příčinu a není nutné řešit následek.
registrovaný uživatel M 
29.11.2007 (20:31)  
Jak rikam, jestli deset minut vsechno zahrani, tak posuneme vsechny vlaky o 10 minut a vsechno bude v pohode...

Protoze pokud existuje schudna varianta, ze system bude fungovat, kdyz vlaky na sebe budou cekat do zpodeni deset minut (system v podstate vylucuje zpozdeni nad 10 minut), tak uplne stejnou sablonou lze vytvorit i mechanismus, kde vsechno bude na sebe krasne navazovat pri zpozdeni nula...

Vlak Brno-Breclav je na odjedu z Brna (navzdory tomu, ze nejde o obrat) opozden o 20 minut. A co ted? Cely bezporuchovy system "deset minut cekani bohate staci" je v troskach, protoze ve Vranovich, Sakvicich i Zajeci musi pripoje cekat 20 minut.

To "trivialni" reseni spocivajici v pripadi vaty je krome "trivialnosti" i neskutecne pitome. Ano, dejme vlakum Praha-Brno (priklad, ktery si predstavi kazdy) jizdni dobu sest hodin a nikdy uz se nestane ze ujede jeden jediny pripoj, vsechny prijezdy budou superskvele na cas. Jenze timhle vlakem kazdy pojede jenom jednu zastavku, protoze nikdo nebude chtit pul hodiny tvrdnout ve vlaku cekajic na pravidelny odjezd...

A pokud jde o nouzi - v Cadu je v nouzi milion deti - tak je nejvyssi cas zacit posilat, jinak to zavani sobectvim...
registrovaný uživatel D_N 
29.11.2007 (12:09)  
M: Je vidět, že jste mě vůbec nepochopil. Vaše logika je naprosto bezchybná za předpokladu, že všechny přípoje jsou řešeny tak, že jeden vlak přijede v okamžiku, kdy má druhý odjet. Ve skutečnosti tam je 5-10 minut čas, takže když přijede vlak s 10 minutami a čas na přestup je 5 minut, tak ten druhý se opět zpozdí maximálně o 10 minut, když budou lidé skutečně přestupovat tak pomalu, že to bude trvat celých 5 minut.

Řešení je skutečně triviální a to přidat těm vlakům, které jezdí pozdě a musí kvůli nim čekat přípoje, tolik vaty tak, aby jezdily včas aspoň když není nějaká mimořádná situace a aby se několikaminutová zpoždění dala stáhnout do následující přestupní stanice. Dalším bodem by měly být výlukové jízdní řády, které přesně stanoví, na které straně to bude ujíždět a které budou reálně vyjezditelné. Pak ať mají klidně všechny vlaky nulovou čekací dobu, protože pak těch zpoždění skutečně ubude a zůstanou jen ta v desítkách minut, s kterými nic dělat nejde. Teď to bude tak, že každý vlak sice nepočká na přípoje a odjede včas, ale na druhém konci už bude zpožděný a všechno mu ujede.

posli mi prosim stovku (nebo aspon pade). Tebe to nijak zvlast neposkodi, mne to pomuze.

Věřte tomu, že kdybyste byl skutečně v nouzi, kterou jste si sám nezavinil, tak vám tu stovku pošlu. Poněvadž v ní ale zřejmě nejste, když zde můžete diskutovat na internetu, nevím, proč bych vám měl něco posílat.
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko