Praha - Nejen změna tarifu a jízdního řádu čeká od prosince cestující Českých drah. Poměrně zásadní změnou je i změna návaznosti přípojů, které na sebe budou navzájem čekat nově pouze pět minut. Některé spoje nebudou dokonce čekat vůbec, včetně vlaků kategorie IC, EC či SC. O čekání přípojů bude rozhodovat pouze dispečer. Dráhy se tím snaží minimalizovat často kritizovaná zpoždění. Informoval o tom zpravodajský portál týdeníku Týden.
Jedinými čekajícími by měly být pouze poslední spoje každého dne. Výjimečně by mohly čekat i přípoje, jichž hodlá využít větší množství cestujících. Pravomoc rozhodovat o jakémkoli překročení pětiminutové čekací doby bude mít pouze příslušný dispečer, který tak získá poměrně velkou moc i nad tím, jak budou cestující zpožděných vlaků trávit příští hodiny.
Tento stav ostatně není nijak výjimečný ani dnes. Tak například 16. listopadu službu konající dispečer nařídil výpravčímu ve Zdicích vypravit vlak R 798 bez čekání na zpožděný R 754 , který do Zdic přijel s asi pětadvacetiminutovým zpožděním. A to i přesto, že o čekání přípoje informovali cestující oba průvodčí zpožděného vlaku i nádražní rozhlas v Berouně. Ještě více zarážející však je, že dispečer se zachoval stejně i o dvě hodiny později, kdy v identickém případě nechal ujet i poslední rychlík na této trati, R 892, který nečekal na R 654. V obou případech na nádraží ve Zdicích zůstalo zhruba deset rozezlených cestujících.
Nečekání na zpožděné přípoje může ČD ušetřit řadu starostí. Za zpožďování osobních vlaků je nedávno poprvé pokutoval Olomoucký kraj, další sankce chystá od nového GVD samo ministerstvo dopravy. Zpoždění dálkových spojů se nebude přenášet na řadu dalších přípojů, byť jsou dnes jízdní doby zejména osobních vlaků koncipovány na výrazné krácení tohoto zpoždění. Drahám ale může takovéto chování odradit velké množství zákazníků, kteří raději snesou desetiminutové zpoždění, než aby strávili často až několik hodin v přestupní stanici. Může se zdát, že ČD tímto krokem prozradily, co je pro ně důležitější: zda příjmy od cestujících, nebo příjmy z veřejných rozpočtů.
Námět: Kaloon; zdroj: Týden.cz
M: No já s prominutím zase zůstanu raději levičák a dám přednost tomu, aby se najedli všichni. Mně také vadí, že jsou zpoždění a nesnažím se to nějak omlouvat. Ale podívejte - vy se kouknete do JŘ, najdete si tam krásný přímý spoj a chcete je načas. Pokud ho nenajdete, jedete autem a netrmácíte se někde se dvěma přestupy. Já se podívám do JŘ, najdu spojení se dvěma přestupy, ale autem jet nemůžu. Tak musím jet chtě nechtě takto a taky chci někdy dojet. Tak jsem tak nějak tolerantnější, protože to znám i z té druhé situace, kdy se na mě počkalo. Prostě když má někdo hlad a na blízku není pekařství s čerstvými rohlíky, vezme zavděk i těmi tvrdými. No asi jsem debil a mám raději umřít hlady (=nejet nikam). A nakonec ten příklad s rychlíkem ČB-Pha. To už jsme v podstatě vyřešili s babilonem. Protože je předpoklad, že ten vlak bude dále do Prahy nabírat zpoždění, vata se dát nemůže, tak se musí ujet. Podle mě se tímto dostáváme do situace, kdy je někomu přinesen studený steak či tvrdý rohlík. Zde to kupodivu nevadí. Asi bych si to jako správný "pravicový" zákazník neměl nechat líbit, ne?
Jinak, nedavno se mi stalo, ze jeden kuchar v jedne restauraci nemocny byl (nevim z kolika:) Jidlo bylo castecne studene a bylo zjevne, ze nebylo takove jako obvykle a nebylo takove, jake restaurace slibila. Vysledek? Platil jsem asi pulku uctu a jeste cosi dostal zdarma. Ted z fleku si jaksi nevybavuji, ze by CD pro ty, kteri musi cekat, kvuli pripojum, ktere je absolutne nemusi zajimat, neco takoveho pripravili...
Kazdopadne "levicovy" zakaznik musi byt sen kazdeho podnikatele. Ty rohliky jsou tvrdy? - No, vite, jeden pekar si zlomil nohu a nemohl dnes prijit. - Aha, tak to chapu, to se stat muze a vubec mi nevadi, ze za tyhle hnusny rohliky musim zaplatit plnou cenu:-( Ja to udelam rad, rad se uskrovnim... (A ted tvrdeji - tenhle zakaznik je u mne, bez ohledu jestli pravicovy nebo levicovy, debil. Ale asi jsem sobec teda...)
A jeste pro jistotu jeste jednuc... Vlak Budejovice-Praha. Pripoj ve Veseli je opozden. Vlak CB-Praha ceka a je take opozden. Opozdeny jsou take vlaky z Tabora, Olbramovic, Benesova a mozna i Prahy. Protoze treba nevychazi krizovani, tak jsou opozdeny i dalsi vlaky. Takze kvuli jednomu vlaku (a 10 lidem), je opozdeno dalsich 10 vlaku (a 1000 lidi). Proc? Protoze solidarita spociva v tom, ze "kdyz jsem na tom spatne ja, tak se na tom budete mit spatne vsichni"
*Ministerstvo na příští rok objednalo o 12 % vlaků víc, ale prakticky žádná vozidla nepřibyla. Takže vatovat nelze, protože by vozidla chyběla. Navíc se to řeší kratšími časy na obrat, což je další riziko zpožďování.
Ještě k té analogii pro M. Představte si, že onemocní jeden kuchař a příprava jídla jde pomaleji. Je lepší, když na svůj steak počkáte o 10 minut déle než obvykle, nebo když se někomu řekne, že nic nedostane a má přijít za 2 hodiny, až skončí doba obědů?
Vy máte pocit, že pokud vlak na někoho počká, tak všichni budou zpoždění max. o tu dobu čekání. Ale to je omyl. Počet lidí, kterým ujede přípoj, v zásadě nezávisí na tom, jak je nastaveno max. čekání - ať je to 20 minut, 5 minut nebo třeba hodina či nula. Jediný rozdíl je v tom, kdy dojedou do cíle ti, kterým nic neujelo (a vlastně i ti, kterým něco ujelo - jestli za 2:20 nebo za 2:05).
Já bych řekl, že základní neshoda mezi námi je to, že čekání na přípoje je takový levicový princip a vy budete asi pravičák. Prostě
A) svoje problémy si řeš sám a neomezuj s nimi ostatní
versus
B) ten, co je na tom momentálně lépe, se uskrovní, aby se měl lépe i druhý.
A) Vlak je prostredek k tomu, aby se clovek presunul z A do B
B) Vlak je prostredek k tomu, aby se clovek dostal do B v case uvedenem v JR
Proste kdyz si v restauraci objednam jidlo za 200 korun (treba nejaky steak), tak mne tri topinky neuspokoji, ackoliv primarni funkci (zasytit) splni rovnez...
interval
do 30 minut (včetně) 0
do 1 hodiny (včetně) 5
do 2 hodin (včetně) 10
větší než 2 hodiny 10, podle situace i víc
poslední spoj až neomezeně
Ale chápu, že každý může mít tu hranici jinde, je to o kompromisu.
K vatám: Pokud jsou jízdní doby udělané tak, že se při zpoždění nedaří nic zkrátit, tak je to chyba toho GVD. Pokud není výluka ani žádná mimořádnost a přesto se nabírá zpoždění, je to opět chyba GVD. V tom se mnou snad budete souhlasit. Je tedy potřeba přidat na jízdní době. Když tu vatu dáme mezi předposlední a poslední stanici (resp. před přestupními s důležitými přípoji), tak pokud jde vše dobře, přijede se s náskokem a cestující je spokojen. Pokud to nejde dobře, jede se sice se zpožděním, ale do cílové stanice se dojede včas, takže přípoje zachovány. A opět je to o hledání, kolik vaty přidat, aby se úspěšnost včasného dojezdu dostala na nějakou požadovanou hranici. Nemůžu do jízdního řádu napsat, že nějaký vlak přijede v tolik a tolik, když tak reálně přijede párkrát za rok. Myslím, že cestujícím už nebude tolik vadit o něco delší jízdní doba, když se na ni budou moci spolehnout.
Celkově mi přijde, že zrušením čekání se řeší jen následky, nikoliv příčiny. Opticky to sice vypadá, že zpoždění vzniklo čekáním na přípoj, ale ve skutečnosti to bylo proto, že na druhé straně republiky je špatně zorganizovaná výluka. Takže vyřešme tu příčinu a není nutné řešit následek.
Protoze pokud existuje schudna varianta, ze system bude fungovat, kdyz vlaky na sebe budou cekat do zpodeni deset minut (system v podstate vylucuje zpozdeni nad 10 minut), tak uplne stejnou sablonou lze vytvorit i mechanismus, kde vsechno bude na sebe krasne navazovat pri zpozdeni nula...
Vlak Brno-Breclav je na odjedu z Brna (navzdory tomu, ze nejde o obrat) opozden o 20 minut. A co ted? Cely bezporuchovy system "deset minut cekani bohate staci" je v troskach, protoze ve Vranovich, Sakvicich i Zajeci musi pripoje cekat 20 minut.
To "trivialni" reseni spocivajici v pripadi vaty je krome "trivialnosti" i neskutecne pitome. Ano, dejme vlakum Praha-Brno (priklad, ktery si predstavi kazdy) jizdni dobu sest hodin a nikdy uz se nestane ze ujede jeden jediny pripoj, vsechny prijezdy budou superskvele na cas. Jenze timhle vlakem kazdy pojede jenom jednu zastavku, protoze nikdo nebude chtit pul hodiny tvrdnout ve vlaku cekajic na pravidelny odjezd...
A pokud jde o nouzi - v Cadu je v nouzi milion deti - tak je nejvyssi cas zacit posilat, jinak to zavani sobectvim...
Řešení je skutečně triviální a to přidat těm vlakům, které jezdí pozdě a musí kvůli nim čekat přípoje, tolik vaty tak, aby jezdily včas aspoň když není nějaká mimořádná situace a aby se několikaminutová zpoždění dala stáhnout do následující přestupní stanice. Dalším bodem by měly být výlukové jízdní řády, které přesně stanoví, na které straně to bude ujíždět a které budou reálně vyjezditelné. Pak ať mají klidně všechny vlaky nulovou čekací dobu, protože pak těch zpoždění skutečně ubude a zůstanou jen ta v desítkách minut, s kterými nic dělat nejde. Teď to bude tak, že každý vlak sice nepočká na přípoje a odjede včas, ale na druhém konci už bude zpožděný a všechno mu ujede.
posli mi prosim stovku (nebo aspon pade). Tebe to nijak zvlast neposkodi, mne to pomuze.
Věřte tomu, že kdybyste byl skutečně v nouzi, kterou jste si sám nezavinil, tak vám tu stovku pošlu. Poněvadž v ní ale zřejmě nejste, když zde můžete diskutovat na internetu, nevím, proč bych vám měl něco posílat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.