..: Němečtí strojvůjci zase jednají, stávka se zatím odkládá :..

Ilustrační obrázekBerlín - Hrozící časově neomezená stávka strojvůdců německých drah DB se zatím odkládá. Odborový svaz německých strojvůdců GDL totiž dnes vyjádřil připravenost jednat s vedením železniční společnosti Deutsche Bahn (DB), s níž strojvůdcovské odbory vedou devět měsíců spor o kolektivní mzdovou smlouvu. Po delší době by se zástupci obou stran měli sejít právě v úterý.

Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee vyzval předsedu Deutsche Bahn Hartmuta Mehdorna, aby stávkujícím strojvůdcům předložil novou, vyšší nabídku, aby se jednání tento týden mohla obnovit. Ministr doufá, že se diskuse oživí do půli tohoto týdne, napsala agentura Reuters.

"Našim cílem je uklidnit spor o tarify," sdělil dnes předseda GDL Manfred Schell. Rozhovory s vedením Deutsche Bahn se mají konat v úterý na utajeném místě, přestože Deutsche Bahn strojvůdcům zatím nenastínila podobu případné nové kolektivní smlouvy.

Schell ale upozornil, že nelze jednat o zatím posledním návrhu DB z října. Nabídka, kterou strojvůdci opakovaně odmítli, jim přiznávala zvýšení tarifních mezd o 4,5 procenta, tedy stejně jako ostatním drážním zaměstnancům, dále pak jednorázovou výplatu ve výši 600 eur (16.000 korun) za už odpracované přesčasy a lepší oceňování dalších přesčasů.

Strojvůdcovské odbory dlouho požadovaly samostatnou smlouvu, která by jim zajistila zvýšení platů až o 31 procent. Schell ale v posledních dnech naznačil, že stačí, když půjde o navýšení vyjádřené "dvoucifernou hodnotou v procentech", konkrétně alespoň o deset až 15 procent.

Tisícovky německých strojvůdců prostávkovaly téměř celou druhou polovinu minulého týdne. Po sérii stávek v osobní či nákladní dopravě zasáhla poslední stávka plošně přepravu zboží i osob po železnici, a šlo tak údajně o největší stávku v novodobých dějinách německých drah. Do cíle nedojely ani některé mezinárodní spoje směřující do Německa z České republiky.

Strojvůdci přitom hrozili, že své protesty ještě přitvrdí a vyhrožovali stávkou bez předem určeného konce. Taková představa děsí německé ekonomy i politiky. Německý institut pro hospodářský výzkum (DIW) tvrdí, že jenom poslední stávka, která trvala 62 hodin, způsobila největší evropské ekonomice škody ve výši téměř 75 milionů eur (zhruba dvě miliardy korun).

GDL má na 30.000 členů. Ostatní dva železniční odborové svazy, Transnet a GDBA, dohodly s DB pro dalších 195.000 zaměstnanců drah už v červenci navýšení mezd o 4,5 procenta.

Zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 20.11.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Německo


21.11.2007 (8:45)  
Panove neprehanejte, stavka byla temer kompletni jen na uzemi byvale "DDR", jinde byla sice neprijemna omezeni, ale jezdilo se! Jeste nejlip dopadly ICE, z nichz nejhur jezdily ty z/do "DDR" (asi < 50%). Nakladni doprava byla ale postizena vic nez osobni; taky nektere S-Bahny (München, Hamburg).
NPZ Mehdorn na prikaz MD dale jedna s Nejvyssim Vyderacem GDL. S GDL ovsem odmita jednat Transnet, opravnene. Situace je moc neprehledna a pro DB to asi nedopadne dobre.
21.11.2007 (8:25)  
Podle TV kanálu N 24 se do záležitosti vložil Nejvyšší pan železničář Mehdorn a spolu s šéfem GDL jednali někde na letišti ve Frankfurtu, o výsledku zatím ani slovo.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko