..: ČD Energo - do poslední chvíle utajená akce :..

Logo ČD Energo, foto: Matouš VinšRok 2010 se celý nesl ve znamení solárního boomu v České republice. Díky štědrým dotacím a neschopnosti české vlády včas reagovat na pokles cen technologí pro proměnu slunečního svitu na elektrickou energii, se stal solární byznys lukrativní pro nejednoho spekulativního investora. Zejména v druhé polovině roku nabíralo tempo připojovaných solárních elektráren exponenciálního růstu. Všichni se totiž snažili stihnout připojení ještě v roce 2010, aby dosáhli na velmi štědré dotace, díky kterým se návratnost investice zkracuje na pouhých 7 let místo původně plánovaných 15. Médii kolovaly všelijaké zprávy o celkovém výkonu nově připojených solárních elektráren a částce, o kterou díky dotacím naroste cena elektřiny pro koncové uživatele. Čím více se blížil konec roku, tím víc bylo jasné, že mnoho z novodobých "solárníků" připojení své elektrárny nestihne a přijdou tak o velmi štědré dotace. Tomu napomohl i postoj úřadů, které začaly kolaudace a ostatní věci kontrolovat natolik přísně, že málokdo byl připojen na první pokus, pokud k němu vůbec došlo. Právě dnes ale český národní dopravce oznámil zahájení provozu největší solární elektrárny ve střední Evropě, kterou má na starosti nová divize ČD Energo. Celou akci se podařilo nejen zdárně dovést do konce, ale také naprosto utajit.

Celkový koncept a myšlenka je prostá: ČD vlastní tisíce vozů a jednotek, jejichž celková plocha střech je běžně naprosto nevyužitá a přímo se nabízí k instalování solárních panelů. Navíc mohou být vozy operativně nasazovány tam, kde je aktuálně největší intenzita slunečního svitu a nejsou tak odkázány na zákony přírody jen v jednom konkrétním bodě. Pro příklad - střecha jednoho klasického "béčka" má plochu bezmála 70 metrů čtverečních. A to zanedbáváme ve výpočtu, že nejde o rovnou plochu (tedy jen plochu délka x šířka), ale je klenutá a celková plocha je daleko vyšší. Pokud se takto pokryje několik tisícovek střech osobních vozů, tak je hned jasné, že ČD Energo se rázem vyšvihlo mezi solární elitu v celém středoevropském regionu. Navíc je třeba vzít v potaz, že zatímco plocha střech je využita de facto ze 100 %, tak u klasických stacionárních elektráren zabírají samotné panely jen část zastavěné plochy, kdy jsou mezi panely nevyužité plochy místa.

RegioNova s nalepenou ochrannou a maskovací fólií na střeše. Imitace koroze zasahuje až na laminátové čelo., foto: richardiskoMontáž tak velkého počtu panelů ale byla dlouhodobou otázkou a nebyla provedena ze dne na den. Celou akci se ale podařilo Českým drahám dokonale utajit. Například tolik kritizovaná rez a "drážní špína" na střechách vozidel byla ve skutečnosti jen krycí fólie, která měla zabránit případnému poškození před uvedením do ostrého provozu. Objevily se sice konkrétní podezření všímavých fanoušků železnice, ale nikoho nenapadlo, k čemu taková věc slouží. Na nejednom diskuzním fóru diskutující poukazovali například na to, jak je možné, že čerstvě rekonstruované RegioNovy mají střechu pokrytou rzí a to i na čelech, které jsou vyrobeny z laminátu. Ve skutečnosti byly právě přímo z výroby vybaveny patřičnými panely a ukryty pod ochrannou fólií.

S úpravou vozidel přijdou i další nutná opatření

1. regionova zkoušená se solárními panely., foto: mRKEFRegioNovy, stejně jako další vozy nezávislé trakce, jsou navíc vybaveny velkokapacitními akumulátory, které dokážou uchovat vyprodukovanou energii za celý den, která se pak v nočních hodinách posílá do distribuční sítě, kde je využívána k nočnímu provozu přečerpávacích elektráren, které pak energii dodají během dne v době odběrových špiček. K tomu nám čerstvá ředitelka divize ČD Energo Světlana Proudová dodala: "Nyní se také zabýváme výstavbou vlastní přečerpávací elektrárny, která by mohla být také využívána jako rekreační středisko. Samozřejmostí by byly také různé výhody pro držitele zákaznických In-karet, včetně nové aplikace In-Solar, která bude platná jen v době, kdy bude svítit slunce. Navíc v rámci programu ČD Bonus budou mít vlastníci nárok na 25% slevu na naši elektřinu. Pokud navíc používají naše hlasové služby, tak dostanou v rámci tzv. kombinačních bonusů navíc zdarma speciální koženkové pouzdro na mobil prestižní německé značky Bautzen. Toto pouzdro bude distribuováno výhradně Českými drahami ve speciální červené popřípadě zelené barvě." (Jak jsme se později dozvěděli, jedná se o speciální typ koženky, která je stará přes 3 desítky let, kdy je zpracovávána speciálním válením a natahováním na speciálních, k tomu určených lavicích.)

U vozidel závislé trakce bude situace daleko jednodušší. Elektřina bude prostřednictvím troleje přímo distribuována do sítě a nebude třeba ji nikde (s výjimkou tzv. stahovaček) skladovat. Přesto budou vozy klasické stavby, které mohou jezdit jak s elektrickou, tak dieselovou lokomotivou, vybaveny pro oba případy. U právě probíhajících revitalizací vozů řad B a jejich derivátů to bude například řešeno instalací LED osvětlení s minimálním příkonem (a tedy nároky na kapacitu akumulátorů) tak, že uvolněná kapacita bude k dispozici čistě pro energii vyprodukovanou solárními panely.

Profitovat budou také cestující

Na náš dotaz, zda-li nějak tento projekt pocítí i cestující, nás Světlana Proudová potěšila několika dobrými zprávami: "Ano, již v průběhu, kdy se bude splácet investice do panelů, bude činit zisk z provozu odhadem zhruba 4-6 miliard korun ročně. Později by to mělo být podstatně více." Na naši otázku, kam tyto peníze půjdou, nás odkázala na generálního ředitele Českých drah, který nám prozradil, že: "Zhruba 95 % této částky půjde do obnovy vozového parku, zbytek poslouží k úhradě nákladů s údržbou solárních panelů. Navíc díky panelům bude cestujícím téct i v zimních měsících na WC teplá voda." Poté doplnil, jak hodlá dopravce tento produkt využít ke své propagaci. "Železniční doprava byla odjakživa vysoce ekologickým druhem dopravy. S příchodem divize ČD Energo se navíc toto postavení ještě více upevní. Navíc hodlám využívání energie z obnovitelných zdrojů ještě dále propagovat. Například značka SC bude nově znamenat SolarCell."

Konkurence nespí

Na tento doslova šokující a zcela nečekaný tah Českých drah již v průběhu dnešního dne také reagovali potenciální konkurenti Českých drah. Tiskový mluvčí společnosti RegioJet ještě v brzkých ranních hodinách přišel s prohlášením. "Společnost RegioJet v současné době také plánuje projekty které přispějí k většímu využívání energie z obnovitelných zdrojů." Již na jaře by tak měli pracovníci RegioJetu v rámci projektu "Žluté jaro" začít s vysazováním několika stovek hektarů řepky olejné. Z té se získává tzv. MEŘO, které se poté přidává do prodávaného benzínu a snižuje tak závislost na fosilních palivech. Tiskový mluvčí k tomu dálé dodává: "Kromě toho, že nejen moderním motorům MEŘO velice chutná, z pěstování budou profitovat také naši cestující. V rámci palubního cateringu budou všechny jídla smažená právě na řepkovém oleji, který je velice zdravý. Navíc díky tomu budeme moci velice rychle rozjet další naši aktivitu ohledně obnovitelných zdrojů energie." Na náš dotaz, co by mělo být tím dalším projektem, nám bylo odpovězeno, že všechny soupravy společnosti Regiojet budou přizpůsobeny pro výrobu bioplynu. Podrobněji nám projekt popsal majitel společnosti Jan Čura: "Dnes je moderní používat ve vlacích uzavřené systémy WC, ze kterých se pak obsah bez využití odčerpává pryč. My ale chceme jít dál a veškerý obsah se bude již na palubě přeměňovat na bioplyn. Naši manažeři spočítali, že pokud bude alespoň 60 % jídel podávaných na palubě s luštěninami, bude tento projekt fungovat a bude v plusu. Navíc pokud s našimi párty vlaky budou jezdit cestující například ze Stodolní a podobně, tak rozhodně nebudeme mít o sůroviny na výrobu bioplynu nouzi."


JiříK. | 31.12.2010 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


02.01.2011 (18:01)  
stačí dát ještě 814 elekromotor a bude to super.
01.01.2011 (2:21)  
rekuperacxe energie... již 5 let koukám na Formuli 1 a vloni tam byl systém KERS (systém na rekuperaci kyneticvké (pohybové) energie na elektrickou) která se pak využila pro zrychlení monopostů... stačilo by toto na instalovat do pendolin nebo 350 nebo 150,151 a české dráhy by nemuseli skoro vůbec platiti za elektřinu, pokud mě kdokoliv poprosil o zaslání přesnější definice KERSu tak at mi napíše PM...
31.12.2010 (19:56)  
"Navíc pokud s našimi párty vlaky budou jezdit cestující například ze Stodolní a podobně, tak rozhodně nebudeme mít o sůroviny na výrobu bioplynu nouzi."

No, uz vidim ty sfetovane Stodolnaky, jak se hrnou do nejakeho party vlaku od Jancury... pokud tam nebudou u pultu prodavat extazi, tak jim tam ze Stodolni nikdo nevleze...
registrovaný uživatel P_V 
31.12.2010 (19:25)  
Přečerpávací elektrárny ČD bude ovšem založeny na revolučním principu, že přečerpávat se nebude voda, ale vagony. V noci se vyvezou do nejvýše položených stanic a ve dne se samospádem svezou dolů, při čemž vyrobí energii. Zbývá jen dořešit rekuperaci a elektrifikovat vybrané horské trati, kde bude účinnost nejvyšší.
31.12.2010 (18:53)  
Dobrej nápad, tohle realizovat doopravdy a ČD budou nejmodernější dráhy na světě. S tím bioplynem, část pevného obsahu by mohla jít na hnojivo pro řepku olejnou. Takové splašky, to je pro kytičky fajn.
31.12.2010 (18:19)  
To je dobrý!!! To pak steward´s budou hlásit:"kelímky nemačkejte a nic do nich nevkládejte,zvláště si je vybereme a zvláště si dojděte odložit hoví....na záchod a to od Vás nevybereme. Oboje totiž recyklujeme":-)
registrovaný uživatel jax 
31.12.2010 (18:14)  
Jan Čura :-D To se taky povedlo :-D
31.12.2010 (18:07)  
... velkokapacitními akumulátory, které dokážou uchovat vyprodukovanou energii za celý den, která se pak v nočních hodinách posílá do distribuční sítě, kde je využívána k nočnímu provozu přečerpávacích elektráren, které pak energii dodají během dne v době odběrových špiček.

Tak to se povedlo, parádní vtípek. :)

Edit: Pokud následující bylo myšleno jako kritika myšlení "ekologů", tak také velmi povedené: Pro příklad - střecha jednoho klasického "béčka" má plochu bezmála 70 metrů čtverečních. A to zanedbáváme ve výpočtu, že nejde o rovnou plochu (tedy jen plochu délka x šířka), ale je klenutá a celková plocha je daleko vyšší.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko