Žďár nad Sázavou - O nádraží ve Žďáru nad Sázavou není zájem. Ani po opakovaných výběrových řízeních se totiž nenašel nikdo, kdo by měl zájem si ho dlouhodobě pronajmout a také opravit. České dráhy proto stanici vyřadily z projektu Živá nádraží, díky kterému staré železniční stanice postupně získávají nový vzhled. Markéta Krausová z tiskového odboru ČD říká, že modernizace žďárského nádraží by měla být provedena jiným způsobem, například ve spolupráci se samosprávami. Budova byla postavena před 40 lety na trati, po níž jezdí i rychlíky mezi Prahou a Brnem. Denně jí projde několik tisíc cestujících; zázemí poskytuje i pro sousední autobusové nádraží. Větší opravy se ale zatím neprováděly.
"Jsme zklamaní. Když se podíváte po hale, je to hodně omšelé," uvádí žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová. Podotýká, že vzhledem k velkému počtu cestujících by nádraží mělo mít u ČD prioritu. Radnice neuvažuje o tom, že by se na jeho modernizaci finančně podílela. ČD zatím na Vysočině pronajaly pouze nádraží v Havlíčkově Brodě.
Společnost AŽD do něj slíbila investovat desítky milionů korun za pronájem na 30 let. V tomto městě se také podařilo provázat vlakové nádraží s autobusovým; nový autobusový terminál v sousedství nádraží s podporou EU postavilo město. Na vlakovém nádraží budou společné pokladny a také informační tabule s odjezdy vlaků i autobusů. Nové autobusové nádraží by mělo být otevřeno 9. prosince.
Vlakovým nádražím v Havlíčkově Brodě již nyní denně prochází kolem 6000 cestujících. Hala byla stejně jako ve Žďáru postavena zhruba před 40 lety a mezi nádražími v ČR patří k mladším, přesto má řadu závad. Firma AŽD, která nádraží převzala v tomto roce, již asi za 5 milionů korun opravila střechu. Na Vysočině se výběrové řízení nyní chystá na nádraží v Jihlavě a Pelhřimově.
zdroj: iDNES
Rozdíl jízdní doby někdejších vlaků EC po trati Kolín-Brno přes Havlíčkův Brod, která je asi o 2 km delší, byla ve srovnání s jízdním řádem 2009/2010 (vše přes Pardubice) pouze o 15 minut pomalejší (!)
To je docela zajímavé zjištění.
Po 10 letech modernizace za desítky miliard je jízdní doba asi o 15 minut kratší než přes Havl. Brod, kde rychlost trati krom kratičkého úseku u Kolína nepřesahuje ani 100 km/h.
Do trati 250 nebylo léta téměř hrábnuto a vlaky skáčou po stykované koleji.
Tím nechci nijak ospravedlňovat trať 230/250, ale jen pro zajímavost uvádím, kam za těch mnoho let modernizace (včetně krátké přeložky) úrovneň cestování po trati 010/260 dospěla.
Kolín - HB (59 min)
HB - BRNO ( 78 min)
Kolín - Pardubice (20 min)
Pardubice - Brno (101 min)
Kraj Váš v přízni chovám i obě trati k hlavnímu městu markrabství Moravského směřující. (To nemohu říci o Iglau). Ale holt je asi místní frekvence pasažéru pro jiné než přepravní komerční aktivity nezajímací, i styl a technologie, v níž budova nádražní zřízena byla. (Tudle jsem seděl na kafi na Vinohradech v Korunní 67 v kafárně Trafika "IV. cenové skupiny", z níž dýchalo jejích cca stosedum let - fčetně prkenné podlahy - a bylo fajn. Mohu-li si vybrat, do "socialistického realizmusu" už nevstupuji).
OK teď už na rovinu. Pannonia je hodně známá tím že jím jezdí všelijaká sebranka atp., vadí mi, v jakém časovém rozmezí jede (hlavně kvůli tomu že na něj nemám z NMNM žádný přípoj, čili pro eventuální cestující z Bystřice či NMNM nemá žadný smysl.
Ale bavíme se tu o nádraží ne o vlacích:o)
Doufám že se nějaké blízké akce ZR dostane, ale nevím nevím, moc tomu nevěřím:o(
Ohledně těch dvou párů EC, které zde jezdily v roce 2005 - jejich vedení nemělo žádnou přímou souvislost s pracemi na trati 010, vždyť 1.koridor byl už tehdy v podstatě "dokončen", tj. ve stejném stavu jako je dnes. Jak píše bub, byly zde vedeny záměrně kvůli prodloužení jízdní doby a dosažení taktu s mezinárodními pendoliny, která samozřejmě nevyjela, takže žádný takt nebyl. Nevím jestli to pro trať 250 (a hlavně 230) byla až taková prestiž, když byl kvůli tomu zrušen rychlík jedoucí v příslušné časové poloze jako EC.
Co se Pelhřimova týče, tipuji že se zájemci zrovna nepohrnou. Budova na periferii, cestujících málo. Ale narozdíl od Žďáru tam aspoň nejsou bezďáci.
Jinak co se týče nádraží, situace je taková, jaká je (viz. mistrný popis od Matthise). Kdybych byl soukromník či jiný subjekt, tak bych do toho neinvestoval ani korunu...je to prostě neperspektivní investice...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.