Praha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.
O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.
Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.
Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.
"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.
České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.
zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.
Možná zapomněli na Lopraise, ten má taky nějaké zkušenosti s řízením:)))))
ale pokud se o nic nejedná a někdo dělá z komára velblouda, pak navrhuju dát řízení Pendolína jako jednu z cen loterie, která se prodává u pokladny, anebo rovnou nabízet cestujícím za nějaký poplatek řízení...
i let do vesmíru se přeci dá koupit!
a potom třeba cvičně pronajímat i kleštičky průvodčího atd. atd.
Pokud je vozidlo oživené, rozjeté a jede ustálenou rychlostí, opravdu jde fyzicky půjčit komukoliv, třeba tříletému dítěti. O to nejde. Na tom se asi shodneme, že toto problém není.
Problém vidím spíše v ovlivňování práce strojvedoucího (určitě to muselo znamenat pokles jeho pozornosti), byť na trati z Pardubic do Chocně, kde nejsou omezení rychlosti, v celé délce je autoblok, VZ a tudíž menší pokles pozornosti určitě neuškodí.
Máme ale v ČR platné zákony a předpisy a tak i zácvikář musí mít zdravotní prohlídku, kabinet bezpečnosti a než se dostane na mašinu za knipl (pod dozorem), musí něco umět.
Ničím takovým jezdci neprošli.
PŠ
Pokuta byla tehdy udělena za překročení konstrukční rychlosti vozidla, nikoliv za překročení traťové rychlosti.
Asi nejsem v obraze, ale měl jsem za to, že při zkušebních jízdách je za určitých podmínek možné max. konstrukční rychlost překročit právě proto, aby bylo možné tuto rychlost reálně povolit. Jak už zde bylo řečeno, tak aby mohlo Pendolino jezdit 230 km/h (v zahraničí třeba, haha :) ), muselo by udělat rychlostní zkoušku při které by dosáhlo 253 km/h..
Takže jak to vlastně je?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.