..: Z vlaku si nezavoláte, chybí signál :..

Ilustrační obrázek Praha - Zavolat si z vlaku občas bývá problém, i když se telefonní operátoři chlubí téměř 100% pokrytím ČR. České dráhy proto v současné době testují řešení v podobě zesilovače mobilního signálu, který by dostatečně silný signál ve vagonech mohl zajistit. Jedním z důvodů rušeného signálu jsou metalizovaná okenní skla, která se používají především u vlaků vyšší kategorie, včetně Pendolina. Ta se používají proto, aby utlumila sluneční paprsky, přesněji aby zabránila průniku tepla do vagonu. Bohužel souběžně s teplem tato skla zeslabují i mobilní signál.

Situaci se navíc rozhodli řešit i všichni tuzemští mobilní operátoři, kteří hodlají postavit nové vysílače v okolí tratí. ČD také začaly uvažovat o bezdrátovém připojení k internetu sítě wi-fi, ale prozatím naráží na technické problémy a není ani zřejmé, jak nákladné by zavedení služby bylo. Co se telefonování týče, mluvčí ČD Ondřej Kubala říká, že nejhorší je to například na trase do Brna přes Blansko. Jedete tam mnoha tunely a údolími a dovolat se tam je na mnoha místech zcela nemožné. Hluchých míst je v ČR více, nedovoláte se například v úseku kolem Ústí nad Orlicí, kde trať prochází hlubokým údolím, stejně tak v mnoha horských či lesních úsecích regionálních tratí.

Řešení se jmenuje repeater

Pro České dráhy je to samozřejmě poměrně velký problém. Představa manažerského vlaku, ve kterém nefungují mobily, je zjevně absurdní. Proto vznikl projekt pod názvem ČD mobil, v jehož rámci vzniká řešení, které by nám mělo umožnit bez problémů si z vlaku zavolat. Na projektu spolupracují také mobilní operátoři, což je logické, protože právě oni zodpovídají ČTÚ za nakládání se svými frekvencemi. Jako koordinátor a integrátor působí v celém projektu společnost ČD Telematika. Řešením, které se přímo nabízí, je repeater mobilního signálu.

Na střeše vagonu řady Aee se nachází zisková GSM anténa, která je spojena se samotným repeaterem umístěným uvnitř vozu. V tom jsou dále 3 vnitřní antény, které repeaterem upravený signál distribuují. Ten zesílený signál předává na 3 vnitřní antény – jedna je umístěna v prostředku vagónu, dvě zhruba v první pětině délky z každé strany. Tím by mělo být zajištěno ideální pokrytí vnitřku vagonu signálem.

Protože telefon se automaticky přihlašuje k nejsilnější základnové stanici (BTS), je zajištěno, že telefon se v drtivé většině případů přihlásí právě k repeateru. Samozřejmě tedy platí, že každý vagon musí být vybaven samostatným repeaterem. Vagon jezdí v běžném provozu na trati Praha – Český Těšín jako součást IC Hutník. Vagon se používá k testování, ale pokud se vydáte po této trase, možná budete mít štěstí a vyzkoušíte ho sami. Podle informací zástupců ČD Telematika i mobilních operátorů není úplně jisté, že konečné řešení bude založeno právě na tomto repeateru. Do konce roku by se mělo ve vlacích ČD otestovat ještě několik dalších typů.

Kam repeater umístit?

Kromě různých technologických problémů stojí před ČD ještě jeden, zdánlivě banální problém a to ten, kam repeater umístit. V současné době jej testuje ve vagonech Aee/Bee. Tento vagon totiž nabízí dostatečně velký prostor pod střechou. U ostatních vagonů, včetně Pendolina, takový prostor nad hlavami cestujících není. Přitom celé řešení potřebuje relativně hodně prostoru a to právě v Pendolinu cestující kvalitní signál pro GSM očekávají nejvíce.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 17.10.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tgw 
14.12.2007 (20:00)  
Mobilní signál ve vlaku se chytá tak, že pobíháte po vagonu s mobilem a tím honíte signál.
registrovaný uživatel Johnny  mail  
06.11.2007 (14:17)  
Astray: no jasne, ja bral 900 MHz = GSM a 1800 MHz = DCS. Docela by me zajimalo - nevznika na repeatru nejake zpozdeni (kolik)?
registrovaný uživatel astray 
24.10.2007 (13:01)  
Bude to repeater, žádná BTS, už proto, že to musí fungovat stejně pro všechny tři operátory. Testují se různé typy repeaterů, ty italské jsou nic moc. Místa zabere hodně i samotný repeater.

Oskar dostal na GSM 900 dvacet kanálů (1 až 20), další nabral časem někde po cestě (21, 115 až 124), na GSM 1800 dostal 90 kanálů.

Rozumnější by bylo dostavět GSM-R a sdílet stožáry s GSM operátory, pak by žádné repeatery nebyly potřeba. To by ale ČD nesmělo chťít z toho udělat exkluzívní službu ČD Mobil pro cestující první třídy (na to jim naštěstí operátoři neskočili).
registrovaný uživatel SergeS 
18.10.2007 (19:41)  
O kvalite - no mluvit se z vlaku moc neda , ale co se tyce pripojeni na net - tak s tim sem nemel pronblemy - obcasne vypadky , ale to az tak nevadilo ;-) to naskocilo rychle z5
18.10.2007 (18:41)  
Stokurev a Motyka: oba jste studenty dopravky v Pardubicích, a i kdybych se mýlil, máte na sebe poměrně těsnou vazbu. Skrýváte se za anonymitu internetu, přitom my jdeme s kůží na trh a navíc pod svými jmény, jako fyzické osoby. Dokonce i pod smazání komentářů se s klidem podepíšu. Promazal jsem je proto, že byly zcela zbytečně urážlivé vůči autorovi a nesouvisely s tématem. Pokud mátě věcné výhrady k článku, sem s nimi. Pokud se vám nezdá jeho obsah, relevance či aktuálnost, sdělte nám to také. Obratem se dozvíte, za jakých podmínek musíme pracovat. Nabídku ke spolupráci nepředpokládám, přesto, pokud by byla snaha pomoci i jinak, než kritikou, obraťte se na mne. Díky,
jtb
registrovaný uživatel Johnny  mail  
18.10.2007 (9:45)  
Gregy: V tom ze by byla v jedoucim voze, bych problem videl. 1. Jakym zpusobem/technologii by komunikovala s BSC? A to nemluvim o tom, ze by sama BTS musela delat jakysi hand-over. 2. Zadna z BTS kolem trati by nesmela pouzivat stejne frekvence jako ta ve vagonu. 3. V kazdem vagonu jedna BTS = bod 2 * pocet vagonu. Coz vzhledem k omezenemu frekvencnimu pridelu... Treba Oskar dostal v pasmu GSM pouhych 20 kanalu..
registrovaný uživatel PES38 
18.10.2007 (9:36)  
Gregy: To pochybuji, protože ta BTS ve voze by musela komunikovat s jinou BTS stabilní a pro tohle se používají speciální vyskofrekvenční pojítka namířené mezi vysílači přesně na sebe s milimerovými odchylkami...
registrovaný uživatel cocik 
18.10.2007 (9:17)  
jak uz jsem tu nekolikrat psal, jsem cestujici manazer a vagon jednicky pouzivam cca 20 hodin tydne jako kancelar na koleckach

s tim signalem je to tragedie u Pendolina, vsech serii Ampz a castecne i Aee - nejlepsi je proto jezdit vlakem, kde je razeny cesky Apee (nikoliv slovensky Apeer), protoze v nem je signal super a jsou tam zasuvky (a nebo necim novejsim od DB, kde je repeater)
registrovaný uživatel Gregy 
18.10.2007 (8:04)  
Podle toho, jak to v článku popisují, bych řekl, že to spíš bude další BTS. To, že by byla v jedoucím voze, by neměl být problém. Odpovídaly by tomu i ty nároky na prostor.
17.10.2007 (23:31)  
Venco Motyko a(lias) Stokureve: místo veřejného vysmívání se něčemu, co může být pro smích jen nesoudným jedincům, byste měli spíš přiložit ruku k dílu. Asi není náhoda, že když jsem vaše zdejší výlevy promazal a následně napsal soukromý vzkaz, nikdo se na něj nenamáhal reagovat. Zato v komentářích máte ramena...

Připomínám ještě jednou:

Pravidla pro vkládání příspěvků:

1. Veškeré vulgární, urážlivé a nesouvisející komentáře budou smazány!


Pokud nedokážete být žp jakkoli prospěšní, prosím. Vaše volba. Máte-li ale potřebu zde neustále veřejně ehxibovat a urážet, čiňte to třeba na onom vámi linkovaném idnesu. Mimochodem, ve zdrojích je i článek iDnesu, kde jsou fotky k prohlédnutí také. To jseš tak slepej?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko